Telefonische aankoop waar ik nooit op heb toegestemd moet ik nu toch betalen?

DominiqueTorfs
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Telefonische aankoop waar ik nooit op heb toegestemd moet ik nu toch betalen?

#1 , 10 feb 2020 11:12

Hallo,

Ik ben net gebeld geweest door een vrouw die beweerde dat ik 2018 zou toegestemd hebben met een aanbieding via de telefoon.
Ik doe dit normaal gezien nooit!

Ik herinner mij wel dat de persoon toen zei dat ik dit aanbod kon weigeren. Ik was onder de indruk dat ik hier niets voor moest doen en zolang ik niet inging op het aanbod dit ook niet verder zou behandeld worden.

Het ding is, ik heb nu in mijn mailbox gekeken, en ik vind geen enkele e-mail terug met een aanbieding. De vrouw zei dat dit mss in mijn spam folder terecht is geraakt, maar dat is toch niet legaal?

Hoe moet ik nu iets betalen waar ik nooit mee ingestemd heb en waar ik nooit iets voor ontvangen heb? Ik vind dit absurd. Ik heb nooit een brief of opvolgende email gekregen waarin stond dat ik iets moet betalen.

Ik vind dit pure oplichting. Ik ben zelf zelfstandig en op die manier kan ik ook mijn geld makkelijk verdienen door facturen te sturen die in de spam folder terecht komen en na 2 jaar het 3 dubbele gaan eisen? Dit kan toch niet?

Nog een extra feit, ik sta al meerdere jaren op een lijst waardoor ik niet gebeld mag worden met aanbiedingen, dus zij zijn dan toch al in de fout door mij te bellen in de eerste plaats?


Ik vind dit gewoon pure oplichting en wil dit bedrag dat ze eisen natuurlijk liever niet betalen.

Ben ik in mijn recht om dit te weigeren? Kunnen ze dit eisen van mij?

Alvast bedankt!
Dominique

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DominiqueTorfs
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 feb 2020 11:14

Nog een kleine aanvulling, ik wou de vrouw van het bureau die mij gebeld heeft terug bellen en ik krijg het bericht te horen dat het nummer niet in gebruik is.

Lijkt mij toch allemaal zeer fishy om het zo te zeggen...

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 10 feb 2020 11:17

- Aankoop via telefoon is rechtsgeldig, maar bewijslast kan een probleem zijn.
- U bent zelf verantwoordelijk voor uw spamfilter, de verkoper moet natuurlijk nog steeds bewijzen dat er een mail verstuurd is.
- Zij kunnen beboet worden als zij u onterecht gebeld hebben, maar dat maakt de verkoop niet per definitie ongeldig.

Hebt u dit als particulier of als zelfstandige gekocht? Particulieren zijn over het algemeen iets beter beschermd.

Reclame

DominiqueTorfs
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 feb 2020 11:21

Ik heb dit gekocht als particulier, want toen was ik nog niet zelfstandig.

Maar ik heb dit ook niet gekocht. Zij moeten mij toch ook op de hoogte brengen als ik "zogezegd" niet op tijd zou betaald hebben? Waarom komen ze nu 2 jaar laten hier mee af?

DominiqueTorfs
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 feb 2020 11:23

Ik vind het zeer absurd dat ik de vrouw die mij gebeld heeft niet terug kan bellen op hetzelfde nummer. Het nummer is niet meer in gebruik.

Ik ging nog een email met de factuur krijgen van haar maar tot nu toe heb ik nog niets gekregen. Straks is het opnieuw zo dat ik niets heb gekregen en dat zij beweren van wel.

DominiqueTorfs
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 feb 2020 11:25

Ik voel mij zeer belogen en bedrogen, want de persoon aan de telefoon destijds zei dat ik dit aanbod gewoon kon weigeren. Maar als ik de e-mail nooit gekregen heb... Ik kijk nooit in mijn spam folder. Dat is toch de reden dat je een spam folder hebt ook.

Zijn ze niet verplicht van mij vroeger op de hoogte te brengen als ik zogezegd te laat was met betalen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 feb 2020 11:41

Verkoper dient de aankoop te bewijzen
Zal daarvoor ook zelf naar de rechtbank moeten stappen ...

Oplichting is zeker niet uit te sluiten.
Vooral omdat de melding -opnieuw- via telefoon komt ipv via aangetekend schrijven oid

Niet bestaand nummer bij terugbellen is natuurlijk ook niet vertrouwenwekkend, maar anderzijds ook niet ongewoon bij call-centers .
Kijk wel na of u een "gewoon" telefoonnummer teruggebeld heeft.
(1 oplichtingstruk is mensen buitenlandse betaalnummers te laten bellen ...)


Wat zou u gekocht hebben ?

Geen namen, maar is dat bij een firma met een goede naam :?:

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 feb 2020 11:43

Dominique,

neem even volgende links door
https://www.eccbelgie.be/themas/telefon ... he-aankoop

https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... he-verkoop

Heb hetzelfde meegemaakt een jaar geleden in dezelfde omstandigheden als u. Toen had ik wel een mail ontvangen om
te betalen onmiddellijk na de ingebeelde telefonische aankoop. Heb mail beantwoord : geen verkoop toegestaan, annulering,
geen betaling en vermelding : inhoud tweede link en de wetgeving op de verkoop op afstand.

Beantwoord duidelijk hun mail en vermeld duidelijk nooit eerder een mail te hebben ontvangen of bevestiging aankoop op mail of brief.

DominiqueTorfs
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 feb 2020 11:48

Het ging over reischeques als ik met niet vergis. Ik leg normaal gezien altijd direct af en weet nog dat de verkoper mij een compliment gaf (dom van mij om daar voor te vallen) waardoor ik toch geluisterd heb. Maar ik heb hem ook gevraagd of ik iets ging moeten betalen. De verkoper wist mij gerust te stellen door te zeggen dat ik nergens aan verbonden was. Wat achteraf dan toch niet zo leek te zijn blijkbaar... Het was nooit mijn bedoeling om hier op in te gaan aangezien ik zelfs op de lijst sta om niet gebeld te worden.

Het nummer zelf kwam uit Brugge blijkbaar en begint met +32. Ook als ik het nummer google dan vind ik niets terug.

En dit is trouwens de eerste melding die ik er van krijg. Ik heb nooit een aangetekende brief of zelfs nog een e-mail gekregen met een waarschuwing of dergelijke. Vandaar dat ik het hele zaakje ook niet vertrouw.

Ik ben nu aan het wachten op die e-mail, maar zij hebben mijn adres en konden toch gerust een brief gestuurd hebben?

Wat moet ik doen als ik geen e-mail krijg, die vrouw niet meer opnieuw kan contacteren en ik plots bericht krijg van een deurwaarder?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 feb 2020 11:50

Het ging over reischeques als ik met niet vergis. Ik leg normaal gezien altijd direct af en weet nog dat de verkoper mij een compliment gaf (dom van mij om daar voor te vallen) waardoor ik toch geluisterd heb. Maar ik heb hem ook gevraagd of ik iets ging moeten betalen. De verkoper wist mij gerust te stellen door te zeggen dat ik nergens aan verbonden was. Wat achteraf dan toch niet zo leek te zijn blijkbaar... Het was nooit mijn bedoeling om hier op in te gaan aangezien ik zelfs op de lijst sta om niet gebeld te worden.

Het nummer zelf kwam uit Brugge blijkbaar en begint met +32. Ook als ik het nummer google dan vind ik niets terug.

En dit is trouwens de eerste melding die ik er van krijg. Ik heb nooit een aangetekende brief of zelfs nog een e-mail gekregen met een waarschuwing of dergelijke. Vandaar dat ik het hele zaakje ook niet vertrouw.

Ik ben nu aan het wachten op die e-mail, maar zij hebben mijn adres en konden toch gerust een brief gestuurd hebben?

Wat moet ik doen als ik geen e-mail krijg, die vrouw niet meer opnieuw kan contacteren en ik plots bericht krijg van een deurwaarder?
Dominique zie mijn reactie onder # 8

DominiqueTorfs
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 feb 2020 11:59

Father b,

Bedankt voor de links! Ik bekijk het.

Wat ik nu ook gevonden heb is een lijst van de FOD met incassobureaus waar ze zelf van zeggen dat ze niet te vertrouwen zijn.

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... rkopers-en

Als ik mij niet vergis zei de vrouw aan de telefoon dat ze van het incassobureau Goudsmit en Jacobs is. Die staat toevallig ook in de lijst, en precies nog extra uitgelicht ook. Ik vermoed dat ik dit dan gewoon kan negeren? Of moet ik hier toch iets mee doen?

Ik wacht nog altijd op de e-mail van de vrouw.

Alvast, super veel dank voor het advies dat ik al gekregen heb!

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 feb 2020 12:10

Father b,

Bedankt voor de links! Ik bekijk het.

Wat ik nu ook gevonden heb is een lijst van de FOD met incassobureaus waar ze zelf van zeggen dat ze niet te vertrouwen zijn.

https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... rkopers-en

Als ik mij niet vergis zei de vrouw aan de telefoon dat ze van het incassobureau Goudsmit en Jacobs is. Die staat toevallig ook in de lijst, en precies nog extra uitgelicht ook. Ik vermoed dat ik dit dan gewoon kan negeren? Of moet ik hier toch iets mee doen?

Ik wacht nog altijd op de e-mail van de vrouw.

Alvast, super veel dank voor het advies dat ik al gekregen heb!
Dominique,

In ieder geval zou ik hun mail ( als ge er eentje ontvangt ) beantwoorden zoals in mijn reactie.
Duidelijk omschreven. MAIL VERZENDEN AAN : hun emailadres verdacht@safeonweb.be meldpunt.belgie.be


In mail duidelijk melden zaak doorgegeven aan FOD Economie en Meldpunt Belgie


https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/nl/welkom hier kunt u tevens ook nog eens uw klacht indienen

Franciscus
Berichten: 38603

#13 , 10 feb 2020 12:14

En Fod. Economie volgt op ... heb daar enkele jaren geleden zowel telefonisch als per mail feedback van gekregen.

DominiqueTorfs
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 feb 2020 12:44

Ik heb net gebed met de FOD. Zij zeggen dat het om oplichting gaat en dat ik mij geen zorgen hoef te maken. Ze zeggen dat dit sowieso via een aangetekende brief moest gebeuren en dat het incassobureau ook erkend moet zijn in België (wat het blijkbaar niet is).

Had een mailtje gestuurd naar de advocaat van de familie en zij zegt zelfs dat ik naar de politie een klacht moet gaan neerleggen.

Het zal in elk geval al moeilijk worden om te achterhalen wie die mensen zijn aangezien dat het nummer niet eens bestaat dat mij gebeld heeft. Ook de website van het incassobureau is zeer verdacht. De contactpagina brengt je naar een franse website met 1 of ander filmpje.

Toch erg hoe sommige mensen zo hun geld proberen te verdienen... Hopelijk bellen ze mij nog eens op.

Bedankt voor het advies!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 10 feb 2020 14:07

Het ging over reischeques als ik met niet vergis. Ik leg normaal gezien altijd direct af en weet nog dat de verkoper mij een compliment gaf (dom van mij om daar voor te vallen) waardoor ik toch geluisterd heb. Maar ik heb hem ook gevraagd of ik iets ging moeten betalen. De verkoper wist mij gerust te stellen door te zeggen dat ik nergens aan verbonden was. Wat achteraf dan toch niet zo leek te zijn blijkbaar... Het was nooit mijn bedoeling om hier op in te gaan aangezien ik zelfs op de lijst sta om niet gebeld te worden.

Het nummer zelf kwam uit Brugge blijkbaar en begint met +32. Ook als ik het nummer google dan vind ik niets terug.
Sommige bedrijven kopen heelder nummerreeksen op, en registreren die als privé-nummer, zodat je er niets van terugvindt ... tenzij op sites waar "lastige" telefoonnummers gerapporteerd worden

Wat moet ik doen als ik geen e-mail krijg, die vrouw niet meer opnieuw kan contacteren en ik plots bericht krijg van een deurwaarder?
Niks

Ook een deurwaarder kan eigenlijk niks doen zonder gerechtelijk bevel of vergelijkbaar (bvb van overheidsdiensten)

Terug naar “Consumenten Koop”