Mag een onderwijsinstelling mij verplichten om te betalen?

Kevvin1994
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mag een onderwijsinstelling mij verplichten om te betalen?

#1 , 07 feb 2020 09:30

Hoi, Ik volg sinds september 2019 de Msc opleiding tot oncologie fysiotherapeut aan de Avans+. Dit is een particuliere studie waarin veel aan thuisstudie gedaan moet worden. We hebben zo’n 1 a 2 bijeenkomsten per 10 weken. I.v.m. mijn ontevredenheid over de begeleiding - waar dan wel een hoog prijskaartje tegenover gehangen wordt (€6.000 per jaar) - wil ik de opleiding stoppen en zoeken naar een andere relevante Msc studie. Echter, stellen zij mij dat ik middels een betalingsovereenkomst het schooljaar wél moet doorbetalen als ik stop, en dat ze de toegang tot de online content beëindigen. Zij hebben hetzelfde keurmerk (NRTO) als de NCOI en LOI. Ik weet dat er gevallen bekend zijn waar zij ook studenten laten doorbetalen na het beëindigen van de studie, en waar studenten dan in het gelijk gesteld worden en niet hoeven te betalen voor onderwijs wat ze niet krijgen. Mag Avans+ dit doen? En loont het om mijn klacht in te dienen bij De Geschillencommissie (zij zijn hier lid van)? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2020 09:59

Wat staat er in hun voorwaarden of regelement
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kevvin1994
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2020 10:52

Daar staat het volgende in dat bij een tussentijdse beëindiging mininmaal 2 maanden voor afloop van het betreffende studiejaar de student de overeengekomen prijs voor het lopende studiejaar betalen alsmede alle financiële verplichtingen uit de reeks verstreken studiejaren.

Ik ben een betalingsovereenkomst aangegaan dat ik de volledige 3 jaar (€18.000) in termijnen betaal. Zij willen mij dus tegemoet komen dat ik jaar 2 en 3 niet hoef te betalen, maar jaar 1 wel.

Maar, is dat wettelijk toegestaan? Ik weet dat ik een betalingsovereenkomst ben aangegaan, maar mogen zij mij laten betalen voor onderwijs wat ik niet krijg? En mogen zij het bedrag behouden minus het gebruik van koffie/thee en de diners bij de bijeenkomsten die ik dus ook niet krijg.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2020 11:18

Dit is bijna in ieder van dit soort onderwijs, dat men tot einde van het studie jaar alles betaald als men opzegt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 07 feb 2020 11:19

Onderwijsinstelling heeft mogelijk ook een overeenkomst met cateraar, bv. 10x voor 25 personen. Dan is er al voor uw stuk betaald.

Kevvin1994
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 feb 2020 11:35

Maar is het wettelijk gezien toegestaan? Ik weet dat bijv. het LOI en NCOI ook doet, en studenten worden dan in gelijken gesteld omdat het dus niet mag.

Zie hier: ‘Stoppen met thuisstudie kost onterecht duizenden euro's’

https://www.ad.nl/binnenland/stoppen-me ... ~a372d794/

Avans+ is een onderwijsinstelling met hetzelfde keurmerk als LOI en NCOI, namelijk NRTO. En het is bijna praktisch een thuisstudie (2 bijeenkomsten per 10 weken).

Kevvin1994
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 feb 2020 11:43

Dit is een uitspraak die gedaan is. Ik kan er alleen niet goed uit halen of ik daar iets mee kan:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2775

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 07 feb 2020 11:44

Wacht, bent u Nederlander?

Terug naar “Consumenten Koop”