Problemen met 2dehandse auto met garantie bij garage

rrjvz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Problemen met 2dehandse auto met garantie bij garage

#1 , 29 jan 2020 23:10

Ik heb eind augustus een 2dehandse auto van 2008 met 82000 km bij een garage in Belgïe gekocht. Ik heb 1 jaar garantie gekregen. Aangezien er redelijk wat papierwerk in orde moest worden gemaakt omdat deze geïmporteerd was uit Duitsland, had ik de auto pas ter beschikking midden september. In november begonnen de problemen.

Eerst werd mijn motor gelimiteerd omdat de luchtfilter los was. Aangedraaid en het was opgelost. Daarna in december brak mij distributieketting en was mijn motor ernstig beschadigd. Laten slepen naar de garage en was gerepareerd onder garantie. Anderhalve week terug had ik mijn auto pas terug. Uiteindelijk kon ik gisteravond de auto amper starten. Hij heeft moeilijkheden om de motor draaiende te houden (+-500 toeren). De kleppen tikken en er was precies water bij de olie in mijn motorblok.

Ik begin mij ernstig zorgen te maken. Vrienden rondom mij raden mij aan om mijn geld terug te vragen en een andere te kopen omdat deze auto niet te vertrouwen is. Zij vermoeden ook dat de garagist de auto zo goedkoop mogelijk zal repareren totdat de garantie vervalt. Ik weet niet wat mijn mogelijkheden zijn, wat mijn recht is in dit geval.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki
Berichten: 267

#2 , 30 jan 2020 06:20

Beginnen met aangetekend in gebreke te stellen
Alles van begin tot einde op papier zetten en aangetekend en per gewone post opzenden
Zo ligy alles al wettelijk vast voor moest er een procedure volgen
Stel al tevens een ultimatum met tijdsduur en wensen in Uw schrijven aan de garagist

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 30 jan 2020 12:16

Uiteindelijk kon ik gisteravond de auto amper starten. Hij heeft moeilijkheden om de motor draaiende te houden (+-500 toeren).
Kan een pruts zijn ...
De kleppen tikken en er was precies water bij de olie in mijn motorblok.
... maar dit is erger na reparaties ivm distributieketting.

Koud & aan zo'n laag toerental gaat elke motor meer lawaai maken.
Was dat tikken er als je 'm terugkreeg na reparatie ?

Als je water in olie vermoedt: niet meer mee rijden of laten draaien :!:
Ik begin mij ernstig zorgen te maken.
Terecht.

Maar je moet de verkoper wel in staat stellen de garantiebepalingen na te leven.
Anders gezegd: de auto te repareren.
Of een andere regeling te treffen.


Contacteer de verkoper.
Je kan als afsluiter zeggen dat je hem preventief een aangetekende ingebrekestelling gaat sturen / gestuurd hebt - in de hoop dat het niet nodig is ...

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 jan 2020 16:05

Laat een autoinspectie doen bij bvb VAB. Dan heb je een volledig rapport over de staat van de wagen. Hiermee kan je dan naar de verkoper van de wagen/garagist.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 jan 2020 16:45

Laat een autoinspectie doen bij bvb VAB. Dan heb je een volledig rapport over de staat van de wagen. Hiermee kan je dan naar de verkoper van de wagen/garagist.
Zou ik nà reparatie laten doen ...

Alternatief is op takelwagen, want : NIET rijden met motor waarvan je weet dat water & olie er in mixen :!:

rrjvz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2020 22:51

Was dat tikken er als je 'm terugkreeg na reparatie ?
In het begin niet, eigenlijk pas opgevallen sinds dat de auto amper startte eergisteren.
Maar je moet de verkoper wel in staat stellen de garantiebepalingen na te leven.
Anders gezegd: de auto te repareren.
Of een andere regeling te treffen.
Ik heb de auto eergisteren terug laten slepen (opnieuw door de VAB) naar de garage. Vandaag heb ik bericht gehad dat er iets mis was met de sensor ivm het opmeten van de variable kleplifthoogte en dat deze wordt vervangen. Als dit niet het probleem zou zijn dan zou de bedrading het probleem kunnen zijn volgens de garagist.
Laat een autoinspectie doen bij bvb VAB. Dan heb je een volledig rapport over de staat van de wagen. Hiermee kan je dan naar de verkoper van de wagen/garagist.
De man van de VAB heeft mijn auto direct gesleept naar het depot zonder deze eerst uit te lezen. Hij vertelde me dat het niet zoveel zin had...

Bedankt voor de reacties tot zover! Ik hoop dat met de vervanging van de sensor alles weer terug in orde is. Ik ben wel van plan om de garantiebepalingen te respecteren maar ik ben een beetje bang dat dit nog niet het einde van het verhaal is. Ik ken niks van auto's af maar zoals enkelen voorstelden kan ik een aangetekende ingebrekestelling sturen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 31 jan 2020 10:00

Vandaag heb ik bericht gehad dat er iets mis was met de sensor ivm het opmeten van de variable kleplifthoogte en dat deze wordt vervangen. Als dit niet het probleem zou zijn dan zou de bedrading het probleem kunnen zijn volgens de garagist.
Verklaart het tikken vd kleppen

Maar niet het water in de olie ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 jan 2020 11:18

U heeft hem gekocht in Augustus 2018 met één jaar garantie, wat voor tweede hands kan .

We zijn nu wel einde januari 2020 dit is bijna 18 maanden ver, GARANTIE ??? en GELD terug vragen na 18 maanden ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

SnIpY
Berichten: 49

#9 , 31 jan 2020 12:08

U heeft hem gekocht in Augustus 2018 met één jaar garantie, wat voor tweede hands kan .

We zijn nu wel einde januari 2020 dit is bijna 18 maanden ver, GARANTIE ??? en GELD terug vragen na 18 maanden ???
Er staat nergens Augustus 2018 ;-)... Enkel Eind Augustus

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 jan 2020 12:29


Er staat nergens Augustus 2018 ;-)... Enkel Eind Augustus
Sorry ik heb dyslectie, zie soms iets anders
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”