Is sms bindend als verkoopsovereenkomst voor een zoekertje op 2dehands.be?

nbraet
Topic Starter
Berichten: 2

Is sms bindend als verkoopsovereenkomst voor een zoekertje op 2dehands.be?

#1 , 29 jan 2020 11:31

Hallo,

Ik heb een artikel te koop aangeboden via 2dehands.be. Een verkoper heeft me gecontacteerd via sms en ik heb toegezegd. Enkele minuten later ontvang ik een hoger bod voor de verkoop waarop ik wens op in te gaan.

Is de sms bindend als verkoopsovereenkomst of ben ik vrij om te verkopen aan de hoogste bieder?

Alvast bedankt voor uw reacties!

Met vriendelijke groeten,

Niko

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 29 jan 2020 11:38

Schriftelijk bewijs, lijkt mij voldoende.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 jan 2020 11:42

Hallo,

Ik heb een artikel te koop aangeboden via 2dehands.be. Een verkoper heeft me gecontacteerd via sms en ik heb toegezegd. Enkele minuten later ontvang ik een hoger bod voor de verkoop waarop ik wens op in te gaan.

Is de sms bindend als verkoopsovereenkomst of ben ik vrij om te verkopen aan de hoogste bieder?

Alvast bedankt voor uw reacties!

Met vriendelijke groeten,

Niko
Dag Niko,

In België komt een koop tot stand vanaf het moment er wilsovereenstemming is over het goed en de prijs. Dus als iemand jou een bod doet en jij aanvaardt dat bod, is de koop gesloten. De koop is tot stand gekomen.

Daar daarna te beslissen te verkopen aan iemand anders, pleeg je contractbreuk.

De koper kan in dit geval de koop bewijzen op alle mogelijke manieren: met chats, emails, vermoedens, etc.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 jan 2020 11:50

Daarom steeds "aanvaarden" op deze manier: "Ik ga akkoord om tegen deze prijs te verkopen, op voorwaarde dat ik geen hoger bod krijg vooraleer uw betaling binnen is." Ik heb het meer dan genoeg voorgehad dat mensen iets "kopen", ik akkoord ga met de prijs en je daarna weken niets meer hoort en je ondertussen een hoger bod hebt afgewezen omdat het "al verkocht" is. Uiteindelijk hoor je er dan niets meer van... Ik maak het mijn kopers dus steeds héél erg duidelijk dat de koop pas gesloten is op het moment dat ik ook effectief de betaling ontvangen heb, tot dan is er geen sprake van een verkoop. Maar je moet dit uiteraard wel ook zo meedelen aan de geïnteresseerde (of opnemen in de beschrijving van uw aanbieding). Aanvaarding van de gevraagde prijs kan voor mij enkel door ook effectief die prijs te betalen. Zolang dit gebeurd is, is er voor mij geen overeenkomst in prijs.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

nbraet
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 29 jan 2020 14:09

Kan ik eventueel afzien van de verkoop dan?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 jan 2020 14:12

Kan ik eventueel afzien van de verkoop dan?
Je hebt schriftelijk toegezegd op het bod van de eerste koper, zonder voorwaarden ... dus neen.

Terug naar “Consumenten Koop”