2de hands verkoop

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

2de hands verkoop

#1 , 24 jan 2020 14:26

Hallo

Ik had een tv online gezet te koop. Ik had een bod gekregen en we hadden afspraak gemaakt voor afhaling.

Echter zouden wij de TV dan toch niet verkopen en houden.

De koper dreigt nu met allerhande wetteksten en dan ik verplicht ben hem deze te verkopen of er zouden wel eens hoge gerechtskosten kunnen komen.

Het gaat hier over een bedrag van 225 euro. Er werd nog niks betaald, enkel nog maar afspraak gemaakt die ik nu dus wenst te annuleren.

Kan hij werkelijk zijn dreigementen uitvoeren en dit voor laag bedrag? Als ik de TV nu toch niet meer verkoop kan hij mij nu toch niet verplichten...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 24 jan 2020 14:28

Als u het bod aanvaard hebt, is de overeenkomstig geldig en kunt u die niet zomaar verbreken.

Cindy1234
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2020 20:51

Ik heb voorgesteld om verkoopsovereenkomst op te maken en te tekenen voor verdere discussies te vermijden.

Wat als hij niet wil tekenen?

En wat als hij zelf niet zou komen opdagen op afgesproken tijd?

Want voorlopig heeft hij wel gelezen maar geen antwoord terug.

Reclame

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 jan 2020 02:16

Klassiek verhaal en een van de grootste juridische misverstanden.

Een koopovereenkomst is iets abstract. Het al dan niet bestaan van een papier (het contract) is geen voorwaarde voor de koop. Als er een bod is en een aanvaarding, dan is de koop gesloten. Dat kan worden bewezen door het contract, maar even goed door printscreens van de gesprekken, smsen of e-mails.

Uw heeft (juridisch gezien) uw TV eigenlijk al verkocht, alleen heeft men u nog niet betaald en heeft u nog niet geleverd. Strikt genomen is het al 'zijn' tv.

Dat is de juridische kant van de zaak. Praktische vragen (gaat hij hiervoor dagvaarden?) zijn iets anders.

Maar strikt genomen kan het iemand zijn die wat kaas heeft gegeten van het recht en die kan hiervoor perfect dagvaarden en uitvoering eisen waarbij alle kosten afgewenteld worden op u. Dat is mogelijk.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Consumenten Koop”