Overeenkomst op tweedehands site

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

Overeenkomst op tweedehands site

#1 , 23 jan 2020 16:38

Is een overeenkomst op een tweedehandssite tussen particulieren bindend?

Ik ben verkoper.
Iemand deed een bod op iets dat ik op de website verkocht. Ik aanvaardde dit bod en we maakten een afspraak om het product op te halen.
De persoon kwam niet opdagen.
Ik probeer de koper te bereiken maar hij reageert niet op berichtjes. Ik vraag of hij nog interesse heeft maar ook hier krijg ik geen antwoord op.

Ondertussen hebben ook andere mensen interesse, maar ik vraag me af hoe ik dit kan oplossen. Kan ik een bericht sturen naar de eerste koper (die niet reageert) door te zeggen dat de koop niet meer doorgaat? Ik heb geen telefoonnummer of andere contactgegevens van die persoon...

Als de overeenkomst bindend is, hoe lang moet ik dan wachten voor ik het aan iemand anders kan verkopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 23 jan 2020 16:47

De overeenkomst is inderdaad bindend. Heeft de koper al betaald?

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2020 19:55

Nee niet betaald, en niet meer bereikbaar...

Reclame

loeki
Berichten: 267

#4 , 24 jan 2020 05:49

wie eerst komt die eerst maalt

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 jan 2020 09:41

Ik doe het in dergelijke gevallen op deze manier:

Stuur de eerste geïnteresseerde een bericht dat je graag verneemt of hij / zij het object nog wenst. Meld ook dat je er van zal uitgaan dat hij of zij het object niet meer wenst aan te kopen, als je geen reactie krijgt binnen de week, en je vervolgens aan de eerstvolgende geïnteresseerde zal verkopen.

Juridisch niet 100% bindend, aangezien je achteraf een voorwaarde toevoegt (= binnen de week reageren) aan de overeenkomst die reeds bestond (en dit kan in principe niet). Eigenlijk zou je via een aangetekend schrijven moeten eisen dat deze persoon zijn koopbelofte nakomt of je anders naar de rechtbank zal stappen, maar hoogst waarschijnlijk heb je zelfs geen andres van die persoon?

Maar als je mijn methode gebruikt, en de eerste geïnteresseerde zou er toch een zaak van maken, wees dan maar gerust dat de rechter héél goed zal begrijpen dat je niet eeuwig wenste te wachten. Kans is ook klein dat de eerste geïnteresseerde hier een zaak van maakt, denk ik (tenzij je een Picasso of iets dergelijks verkoopt). Feit dat hij nu niet meer reageert wil waarschijnlijk zeggen dat hij zich bedacht heeft...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jan 2020 11:22

Ik doe het in dergelijke gevallen op deze manier:

Stuur de eerste geïnteresseerde een bericht dat je graag verneemt of hij / zij het object nog wenst. Meld ook dat je er van zal uitgaan dat hij of zij het object niet meer wenst aan te kopen, als je geen reactie krijgt binnen de week, en je vervolgens aan de eerstvolgende geïnteresseerde zal verkopen.

Juridisch niet 100% bindend, aangezien je achteraf een voorwaarde toevoegt (= binnen de week reageren) aan de overeenkomst die reeds bestond (en dit kan in principe niet). Eigenlijk zou je via een aangetekend schrijven moeten eisen dat deze persoon zijn koopbelofte nakomt of je anders naar de rechtbank zal stappen, maar hoogst waarschijnlijk heb je zelfs geen andres van die persoon?

Maar als je mijn methode gebruikt, en de eerste geïnteresseerde zou er toch een zaak van maken, wees dan maar gerust dat de rechter héél goed zal begrijpen dat je niet eeuwig wenste te wachten. Kans is ook klein dat de eerste geïnteresseerde hier een zaak van maakt, denk ik (tenzij je een Picasso of iets dergelijks verkoopt). Feit dat hij nu niet meer reageert wil waarschijnlijk zeggen dat hij zich bedacht heeft...
Bedankt voor de tip. Ik zal dit zo doen. Ik heb gezien dat deze persoon mijn berichten wel gelezen heeft, maar hij antwoord niet. Bovendien gaat het "maar" om een voorwerp van 50 euro... Maar goed, ik wou toch zeker zijn dat ik hiermee achteraf geen problemen krijg, als hij opeens van gedacht verandert, en ik kan idd niet eeuwig blijven wachten.

Een aangetekende brief sturen kan inderdaad niet, aangezien ik geen adres heb. Ik weet zelfs de naam niet, want hij gebruikt op die site een nickname...

Het feit dat hij niet kwam opdagen om dit af te halen (terwijl we een afspraak hadden), is dit dan geen geldige reden om het akkoord te verbreken? Of werkt dit zo niet?

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jan 2020 11:25

Daarnaast vond ik het ook de moeite om deze vraag te stellen, ook al ging het om een voorwerp van niet zo'n grote waarde, omdat ik binnenkort nog spullen wil verkopen, en ik vermoed dat het nog wel zal gebeuren dat personen niet meer reageren of niet komen opdagen..

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 jan 2020 13:26

Een verkoopsovereenkomst is pas finaal als er overeenkomst is over goed EN PRIJS. Het feit dat de koper nog altijd niet betaald heeft, betekent impliciet dat hij niet akkoord is met de prijs. Je zou bij al uw toekomstige aanbiedingen kunnen zetten:

"De verkoopsovereenkomst is pas finaal bij betaling. Zolang er geen betaling gebeurd is, ga ik er van uit dat er nog geen akkoord over de prijs is, en behoud ik mij bijgevolg het recht voor om het object aan anderen te koop aan te bieden."

Persoonlijk zet ik bij mijn aanbiedingen ook nog iets in deze trend:
"U biedt enkel op wat er op de foto's te zien is en wat er in de beschrijving vermeld is. Wat niet op de foto's te zien is of niet vermeld wordt in de bschrijving is NIET inbegrepen in deze aanbieding." Dit om achteraf discussies te vermijden ala: "Jamaar, hoorde daar geen handleiding bij?" of "Normaal zit er ook dit of dat bij..." of "Er zaten geen batterijen in"... Etc, etc...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 jan 2020 16:04

Bedankt voor het advies!

Terug naar “Consumenten Koop”