Factuur geprotesteerd - na 6 weken nog steeds geen antwoord

flood
Topic Starter
Berichten: 13

Factuur geprotesteerd - na 6 weken nog steeds geen antwoord

#1 , 11 jan 2020 09:42

Firma komt vorig jaar tweemaal het gras afrijden van een stuk grond dat ik bezit.

De eerste factuur van de eerste keer maaibeurt van het gras is correct.
De tweede factuur is opeens voor hetzelfde stukje gras af te rijden maar liefst 5 keer duurder. (de aantal geleverde uren die op de factuur staan zijn ook buiten proportie voor het afrijden van dat stukje gras).

Ik heb de factuur geprotesteerd, zowel per e-mail als met een aangetekend schrijven waarin ik vermeld dat ik niet betwist dat er werkuren zijn gepresteerd maar wel dat het aantal werkuren die nodig zijn geweest om het gras te maaien niet klopt.

Ik stelde ook voor om hetzelfde bedrag te storten dat in de eerste factuur vermeld wordt.

Mail en aangetekend schrijven werden verstuurd begin december. We zijn bijna half januari en ik heb nog steeds niets vernomen.

Bestaat er een termijn waarin de tegenpartij verplicht is te reageren?
Wat kan ik nog doen om zo snel mogelijk dit af te handelen? Opnieuw een schrijven richten naar de tegenpartij? En wat moet daar dan instaan?

Kan ik ze ergens verplichten te reageren? Ik zou niet graag hebben dat ze dit laten liggen en dat ik binnen een jaar of twee jaar opeens toch een nieuwe factuur krijg die ik dan weer moet gaan protesteren enzo...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2020 11:30

Betaal wel al het bedrag dat u niet betwist. U moet hun akkoord daarvoor niet afwachten.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2020 21:37

Betaal wel al het bedrag dat u niet betwist. U moet hun akkoord daarvoor niet afwachten.
Idd, en voor de rest is de uitdaging voor hen om het saldo te bekomen.
Bovendien geldt voor een professioneel een zekere diligentieplicht: op korte termijn reageren, zoniet pleit dat tegen hen.

Wel mogelijk natuurlijk dat ze niet opnieuw opdagen voor de volgende maaibeurt.
Heb je een overeenkomst? Wat zegt die over de prijs? Want een partij kan niet eenzijdig de prijs wijzigen uit de losse pols - wel als er andere factoren bepalend zijn voor de prijs (gewone potestatieve voorwaarden).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2020 22:16

Het probleem is wat staat er in hun overeenkomsten, en wat staat er in de aannemer zijn voorwaarden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

flood
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 12 jan 2020 16:56

Bedankt voor jullie reacties.

1. Telefonisch werd al besproken dat ze niet meer dienen langs te komen voor een volgende maaibeurt.

2. Er is geen overeenkomst afgesloten. Er staat niets op papier. Het betreft hier een bedrijf/organisatie die mensen inzet die het moeilijk hebben in de maatschappij. Op zich leverden deze prima werk. Er is tijdens ons eerste contact iemand van de organisatie langsgeweest (leidinggevende) en dan hebben we uitleg gegeven wat wij verwachten (maaien van het gras) van hun diensten. We kregen te horen wat hun uurtarieven waren en gingen daarmee akkoord. Alles is mondeling verlopen. Nooit een handtekening gezet. Nooit is er een contract of offerte opgesteld geweest.

Voor de eerste maai beurt hebben ze 3 werkuren gerekend. (Wat klopt met onze eigen bevindingen toen we zelf nog het gras gingen maaien).Voor de tweede maai beurt rekenden ze 18 uren. Omschrijving op de factuur is hetzelfde. Telefonisch willen ze niet wijken van hun aantal uren die ze gepresteerd hebben. Elke onderbouwde uitleg waarom we niet het volledige bedrag willen betalen wordt genegeerd. 
In mijn aangetekend schrijven laat ik weten dat ik het bedrag, gelijk aan 3 uren werk, meteen zal betalen na ontvangst van een correcte factuur. Als ik goed begrijp is het best dat ik deze factuur niet afwacht. Dien ik dan na het betalen van die 3 uur nog een extra schrijven te richten naar hen om hen te laten weten dat het hierbij voor mij afgehandeld is?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2020 21:59

Schrijf dat er drie uren gewerkt is, je deze betaalt (en doe dat) en dat hiermee de zaak wat jou betreft is afgesloten.

Terug naar “Consumenten Koop”