2de hands auto, problemen met handelaar

Jan333
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

2de hands auto, problemen met handelaar

#1 , 08 jan 2020 17:32

- 2de hands auto aangekocht bij
handelaar
- Heb de auto ondertussen 2 maanden.
De verkoper heeft mij maar 3 maanden garantie gegeven en ben hiermee akkoord gegaan (wist niet dat hij verplicht is om wettelijk 1 jaar te geven). -> Heb online gelezen dat dit niet uit maakt en hij nog steeds verplicht is om mij 1jaar garantie te geven en doordat hij in fout is nu zelfs 2jaar... Klopt dit?
- Mijn 2de vraag,: Ik heb met de auto nog maar een kleine 200km gereden en nu duiken er al allerlei problemen op, deze ontkende hij eerst "auto zou in orde moeten zijn" Dus ik ging naar een garage voor een analyse, hierna ging ik terug naar hem ontkende hij dit opnieuw "auto zou in orde zijn". Ik heb dan vandaag gestuurd naar de handelaar: "dat ik mijn geld terug wil want voel me in het zak gezet en wil de auto niet meer, indien u niet akkoord gaat zet ik verdere stappen." -> Hierop reageert hij met: "ik zal hem nakijken en als er problemen zijn dit oplossen" (hij is zelf garagist). Nu ik vertrouw deze man niet meer want hij kan wel zeggen dat dit opgelost is, maar ik ken niks van auto's dus ik zou het niet eens zien of het al dan niet opgelost is .... Mijn vraag is dus, wat raden jullie aan? Liefst zou ik mijn geld terug krijgen, want ik voel me opgelicht. (De man is ook zeer wisselvallig van gedrag en vaak ook aan de agressieve kant).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan333
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2020 17:35

Ook bij de aankoop vertelde de handelaar mij dat de auto volledig in orde zou zijn. Deze auto zou ook groot onderhoud gehad hebben. Toen ik echter zoals reeds eerder aangehaald naar een Peugeot garage stapte bleek dat de koelvloeistof leeg was en volledig aangekoekt en dat de olie extreem waterachtig was. Dit kan toch niet als deze groot onderhoud gehad heeft? Dit spreekt hij ook volledig tegen "ah das normaal en dan geeft hij een uitleg..."

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 08 jan 2020 17:48

Als ik dit zo lees.... :evil: :evil:

Dat is niet meer normaal.

Schrijf die persoon (? vennootschap? ) eens een aangetekende brief, waarin u de gebreken opsomt, en hem een tijd opgeeft (bijvoorbeeld 10 kalenderdagen) om een oplossing te geven, of de koop te ontbinden en uw geld terug te storten.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 08 jan 2020 17:50

Hebt u een factuur met de gegevens van de garage erop voor de aankoop?

Jan333
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2020 17:52

Ja, maar is zeer moeilijk het eene moment doet de handelaar alsof hij alles wilt oplossen en hij mij dit ook gezegd heeft en het andere moment ontkent die alles. Dit stuurde hij bijvoorbeeld vandaag: "Pffffff ge brengt de auto binnen en kijk die na . Is er toch iets aan aan de motor word dit hersteld ja heb da u duidelijk gezegd ik word ambetant van u sms ge ging de wagen maandag avond al brengen!!!!!!!! Nu ga ik stoppen met sms. U auto breng je zaterdag voormiddag binnen en dan kijk ik er naar maandag begrepen. Wat een andere garage zegt of wie dan ook maakt me niks uit. Je was beter na hier gereden da ik zelf zag wat er was .daarom zei ik breng de auto en dan kijk ik de motor na ma die moet koud zijn. Wil je verdere stappen ondernemen ook goed ik sta recht in mijn schoenen dus je kloot enkel uzelf dat dat veel langer gaat duren dan . Had u auto maandag avond gebracht dan had je nu al geweten of er iets aan scheelde of dat het enkel nog restanten waren van vuiligheid " Maar ik ben na de analyse van de garage bij hem geweest en toen ontkende hij alles en zou de auto volgens hem in orde zijn ... Dus hij verandert vaak van gedrag
Laatst gewijzigd door Jan333 op 08 jan 2020 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan333
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2020 18:03

Hebt u een factuur met de gegevens van de garage erop voor de aankoop?
Ik heb een factuur van de aankoop (bij de handelaar) hierop staat dat deze groot onderhoud gehad heeft en 3maanden garantie, maar iets anders heb ik niet. 

Van de Peugeot garage heb ik een diagnose op papier waar alles op staat (alle problemen). (in de vorm van een offerte)

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 08 jan 2020 20:03

en 3maanden garantie,
Moet hij geen 12 maanden garantie geven?
https://emag.touring-verzekeringen.be/a ... -auto.html#!/

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jan 2020 21:43

en 3maanden garantie,
Moet hij geen 12 maanden garantie geven?
https://emag.touring-verzekeringen.be/a ... -auto.html#!/
Bij tweedehandswagens mag het 12 maanden zijn, maar je weet de eerste 6 maanden moet de koper niks bewijzen, maar na 6 maanden moet de koper bewijzen dat het gebrek bestond van tijdens de aankoop .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jan333
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jan 2020 22:16

en 3maanden garantie,
Moet hij geen 12 maanden garantie geven?
https://emag.touring-verzekeringen.be/a ... -auto.html#!/
Bij tweedehandswagens mag het 12 maanden zijn, maar je weet de eerste 6 maanden moet de koper niks bewijzen, maar na 6 maanden moet de koper bewijzen dat het gebrek bestond van tijdens de aankoop .
"Mag het 12 maanden zijn" of moet dit? Met andere woorden is hij verpicht om 12 maanden garantie te geven?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jan 2020 22:37


"Mag het 12 maanden zijn" of moet dit? Met andere woorden is hij verpicht om 12 maanden garantie te geven?
Hij is wettelijk verplicht van op je factuur minstens 12 maanden te schrijven, schrijft hij er niks op dan is dit 24 maanden,

dus in u geval heeft hij 24 maanden aan zijn been !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jan333
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jan 2020 08:32


"Mag het 12 maanden zijn" of moet dit? Met andere woorden is hij verpicht om 12 maanden garantie te geven?
Hij is wettelijk verplicht van op je factuur minstens 12 maanden te schrijven, schrijft hij er niks op dan is dit 24 maanden,

dus in u geval heeft hij 24 maanden aan zijn been !!!
Oke, dankuwel !

Terug naar “Consumenten Koop”