Leverancier raakt bestelling kwijt; wie is aansprakelijk?

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Leverancier raakt bestelling kwijt; wie is aansprakelijk?

#1 , 04 jan 2020 12:42

Onlangs plaatste ik een bestelling bij Switch.be. De bestelling zou geleverd worden door een pakketjesmaatschappij.

Nu blijkt dat mijn bestelling verloren is gegaan.

- Welke partij is er standaard aansprakelijk? De verkoper of de leveringsmaatschappij?

- Wat is de standaardprocedure? Een schadeclaim via aangetekend schrijven bezorgen aan de aansprakelijke partij?

- Kan de verkoper wettelijk gezien de aansprakelijkheid naar de bezorgdienst doorschuiven?


Hartelijk dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 04 jan 2020 12:44

De verkoper is verantwoordelijk, hij moet zelf zijn schade maar verhalen op de koerier. De meeste grote bedrijven hebben hier een klantendienst voor.

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2020 12:46

Kleine kanttekening; Heb deze bestelling als bedrijf uitgevoerd - dus ik ben niet zeker of dit onder consumentenrecht valt?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 04 jan 2020 12:59

Dan valt dit onder de handelspraktijken en handelswetgeving en contracten bij mijn weten.
Maar normaal als u niets ontvangen hebt - dan verwittigd u de verkoper en is het verder zijn probleem. In een winkel die ik goed ken gebeurd dat regelmatig en nooit bij een leverancier een probleem.

Terug naar “Consumenten Koop”