douaneboete fout gefactureerd bedrag door verkoper

cho
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

douaneboete fout gefactureerd bedrag door verkoper

#1 , 13 aug 2019 10:30

Dag iedereen,

Ik heb kleren gekocht via een Australische webshop.

Mijn pakket werd onderschept door de douane en ik kreeg bericht van DHL dat de douane twijfelde aan de waarde van het pakket. Op het factuur in het pakket stond namelijk een zeer laag bedrag gefactureerd.

Ik nam contact op met de webshop en volgens hen hadden ze per ongeluk de verkeerde factuur toegevoegd. Ik heb de factuur vergeleken met mijn factuur en blijkt dat het inderdaad mijn bestelling was, maar de prijzen op beide facturen kwamen niet overeen.

Ik heb dan het werkelijke bedrag doorgegeven aan de douane en blijkt nu dat ik alleen het pakket mag ontvangen als ik een bedrag van 274.69 euro betaal (BTW 56.14 euro, DHL dossierkosten 48 euro, DHL storage kosten 28 euro, een douaneboete 125 euro en administratieve kosten 17.55 euro).

Ik begrijp dat ik de BTW moet betalen, maar alle andere kosten komen ook op mij, terwijl ik helemaal niet in fout ben...

Dit vind ik toch wel oneerlijk. Heb inmiddels DHL hierover gecontacteerd en zij zeggen dat het voor hen onmogelijk is om de kosten te verrekenen aan de online shop en dat ik het onderling moet regelen met de webshop.

De webshop heb ik ook op de hoogte gebracht van deze kosten, zij hebben nog niet gereageerd op mijn mail.

Wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 13 aug 2019 10:35

Pakket weigeren en terug naar afzender laten sturen. U gaat dit niet kunnen oplossen, noch met DHL, noch met de douane.

Webshop moet haar verantwoordelijkheid nemen. Hopelijk heeft u met Paypal of kredietkaart betaald.
"sowieso" schrijf je zo.

cho
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2019 10:56

Dank voor uw reactie.

Heb retourbeleid gelezen op de website en dit staat erbij:

"Please note we do not refund sale items. We are happy to issue a store credit valid for 6 months."

Dus ik zie mijn geld dan ook niet terug... ?

Met vriendelijke groeten

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 13 aug 2019 11:04

Dan zou u iemand met kennis van de Australische consumentenwetgeving moeten vinden. Bij een Belgische verkoper zou u recht hebben op volledige terugbetaling.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 13 aug 2019 12:45

Dus ik zie mijn geld dan ook niet terug... ?
Vandaar ook het belang om met kredietkaart of Paypal te betalen. Als de winkel weigert u te vergoeden kan u zo hun spreekwoordelijk arm omwringen.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 aug 2019 16:39

Op het factuur in het pakket stond namelijk een zeer laag bedrag gefactureerd.
En dat is natuurlijk toevallig de klassieke truk om importtaksen en BTW te ontwijken ...

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 13 aug 2019 17:35

Op het factuur in het pakket stond namelijk een zeer laag bedrag gefactureerd.
En dat is natuurlijk toevallig de klassieke truk om importtaksen en BTW te ontwijken ...
Ontwijken? Dat zou dan zijn door "handig" gebruik te maken van bestaande regels.

Valse bedragen invullen valt m.i. eerder onder ontduiken, en dat kan iets duurder uitkomen :evil:

eylis
Berichten: 8840

#8 , 13 aug 2019 18:05

Maar het kan toch opgelost worden? Je stuurt het artikel terug met de melding dat de factuur niet overeenstemt met het bestelde artikel en je het niet kan invoeren. Ik begrijp uit hun antwoord dat je dus een aankooptegoed voor 6 maanden behoudt. Je bestelt het product opnieuw en gebruikt daarvoor het tegoed en wat er bij gestort moet worden. En dan komt het met de juiste papieren binnen. Omslachtig, dat wel. Maar toch de oplossing denk ik?

cho
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 aug 2019 09:59

Dag iedereen,

Bedankt voor de reacties.

Ik wou in eerste instantie instantie mijn geld terug omdat ik het een verdachte zaak vond en geen zin meer had in heel dit gedoe. Maar dat gaat inderdaad niet omdat ze niet doen aan terugbetalingen.

De webshop heeft uiteindelijk toch gereageerd op mijn mail.

Ze zeggen nog steeds dat de inhoud van mijn pakket niet overeenkomt met mijn bestelling en gaan DHL contacteren om het pakket terug te laten opsturen naar Australië en gaan mij het juiste pakket bezorgen.

Hopelijk snel schot in de zaak, want elke DHL-medewerker zegt iets anders.

Terug naar “Consumenten Koop”