Aannemer komt afspraken niet na

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

Aannemer komt afspraken niet na

#1 , 03 mei 2019 21:48

Topics samengevoegd JurecaBE moderator

Hallo,

We zijn onze woninv grondig aan het renoveren, ramen, dak, vloer, keuken, badkamer,...

We hebben voor onze stalen trap een metaalbedrijf laten komen om de trap te verlengen naar de zolder.

Hij is snel begonnen aan de trap, alles is gelast en de treden liggen klaar. Hij ging achtrraan ook een poutrel van 7m plaatsen, ...

Alles ging goed, we hebben in totaal meer dan 3000 euro voorschot betaald, en plots valt alles stil, sinds een maand neemt hij bijna nooit op en belooft hij telkens te komen maar komt er altijd iets tussen. Hij was ziek, de bezetter was ziek, de poutrel was nog niet geleverd,...

Nu loopt alles vertraging op, hij antwoordt al 2 weken niet meer op mails, sms, whatsapp en telefoons op zijn gsm en vaste lijn

Tot overmaat van ramp blijkt de poutrel die hij berekend heeft volgens onze stabiliteitsingenieur veel te licht, en is er een extra steun nodig. Ipv een ipe 300 hebben we een ipe 500 poutrel nodig, de prijs die hij maakte, 2000 euro, is ook een stuk lager dan de 6000 en 8000 euro van andere aannemers

Ik heb hem hiervan op de hoogte gebracht maar geen reactie.

Ik sta op een punt waarop ik liever een andere firma in zou schakelen om de poutrel te plaatsen, de trap zou ik liefst door hem laten afwerken maar als het niet anders gaat...ook al verlies ik er wel geld op.

Wat zijn mijn mogelijkheden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#2 , 04 mei 2019 10:44

Opsomming feiten:

15 feb offerte
6095 euro trap en trapgat
1601 euro voorschot betaald 20 feb (rekenfout moest 30% zijn)

25 feb trapgat gemaakt, ontwerp trap opgestuurd

6 maart offerte leuning onderaan. 1750 euro
Offerte poutrel 1833 euro
941 euro voorschot voor beide (rekenfout)

14 maart trap gelast en treden geleverd

Hierna niets meer... muur moet bezet worden, trap geschilderd, treden gemonteerd en vooral leuning plaatsen.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#3 , 04 mei 2019 10:46

Het gaat overigens om een stalen spiltrap met houten treden en een stalen leuning, zwart gelakt.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 04 mei 2019 11:24

om te beginnen de aannemer aangetekend in gebreke stellen en eisen dat hij de werken hervat binnen de X aantal dagen na ontvangst van het aangetekend schrijven

zet er ook in, dat indien hij niet reageert u de overeenkomst met hem als verbroken beschouwd

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#5 , 04 mei 2019 11:36

Kan ik ook eisen dat we de bestelling van de poutrel annuleren, voorschot mag hij evt houden, aangezuen zijn berekening volgens ons verkeerd is?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 mei 2019 16:03

, aangezuen zijn berekening volgens ons verkeerd is?
Ben jij een ingenieur terzake?

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#7 , 04 mei 2019 18:56

Onze stabiliteitsingenieur die we voor de poutrel in de keuken hebben aangenomen heeft de poutrel die hij zou plaatsen herberekend.

Ipv een ipe 300 zou er een ipe 500 nodig zijn en een paal extra.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 mei 2019 20:04

Daar zijn tabellen voor om dit te berekenen.

2000€ voor een poutrel van 7 meter geplaatst dit moet kunnen ook als het zelfs een ivp 500 zou zijn.

en 6000€ vind ik zelf zeer overdreven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#9 , 04 mei 2019 23:27

Ben jij dan stabiliteitsingenieur?

Als het over mijn huis gaat vertrouw ik toch op een stabiliteitsingenieur...er komt meer bij kijken dan een tabel lezen...de fundering moet het kunnen dragen, het metselwerk, puntbelasting mag niet te hoog zijn, ...

We zouden dus minstens de stabiliteitsstudie willen laten herberekenen, we kunnen het kaderen in de context dat het verwijderen van de muur tussen keuken en living om een totale herberekening vraagt.

Als hij zijn plannen wil aanpassen en de werken binnen een afgesproken termijn uitvoert is het voor ons ook ok.

De frustratie is dat hij al weken niet reageert en we geen meter vooruit geraken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mei 2019 08:36

Hallo,

Nu loopt alles vertraging op, hij antwoordt al 2 weken niet meer op mails, sms, whatsapp en telefoons op zijn gsm en vaste lijn
Maar het aller voornaamste heeft je niet gedaan, en dit is een aangetekende brief sturen + de zelfde met de gewone post.

Dit is het eerste dat je moet doen als je geen antwoord op één mail krijgt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#11 , 07 mei 2019 10:44

Bedankt, ik heb even werk gehad om alle gegevens te verzamelen maar we vragen ons af of volgende brief correct is, alle vertrouwelijke info heb ik eruit gehaald zoals ook in de algemene voorwaarden van dit forum staat:


Betreft: Ingebrekestelling voor het onvolledig of niet uitvoeren van werken in //

Uw referentie: Bestelbon 2019/003, 2019/009 en 2019/010

Deze communicatie werd doorgestuurd per mail naar // en per aangetekende en standaard post naar het adres //


Beste,

Graag verwijzen wij naar onderstaand overzicht met de offertes, bestelbonnen en betaalde facturen

// tabel met een overzicht van alle offertes, bestelbonnen, facturen en datum waarop we de facturen betaald hebben, met alle bedragen erbij //

Bestelbon 2019/003 en 2019/009

Na een snelle start in Februari waarbij het zoldergat uitgezaagd werd en nadien het stalen frame van de spiltrap gelast en geplaatst werd, is er geen progressie in de werken. Het tot nu toe geleverde werk is van goede kwaliteit, de communicatie was altijd goed, we vinden het ook erg jammer dat we nu via aangetekende brief moeten communiceren.

Sinds enkele weken hebben we verschillende malen een telefonische afspraak gemaakt om de werken verder te zetten die telkens afgeblazen werd om uiteenlopende redenen. Sinds twee weken wordt er ook niet gereageerd op e-mail, whatsapp of SMS berichten en wordt er niet opgenomen noch teruggebeld ondanks meerdere pogingen.

We kunnen begrip opbrengen voor een drukke agenda, er kan altijd iets tussen een afspraak komen, en we begrijpen ook dat je niet steeds je GSM kunt opnemen. Er is echter altijd achteraf tijd om terug te bellen (of sms, …) om een nieuwe afspraak te maken en te communiceren omtrent de timing. Momenteel hebben we geen info over toekomstige timings en maken we ons zorgen omtrent de oplevering van het totaal project. De laatste optie is het annuleren van alle bestelbonnen indien er niet binnen een redelijke termijn gereageerd wordt op dit schrijven.

Indien je niet in staat bent om de werken binnen een redelijke termijn uit te voeren zouden we dit graag nu weten zodat we naar oplossingen kunnen zoeken met andere partijen en het totaalproject geen vertraging blijft oplopen.

Bestelbon 2019/010

De werken zijn nog niet gestart, de onderaannemer die de poutrel zou plaatsen was niet beschikbaar om een afspraak te maken. De gemaakte afspraak kwam hij niet na. De later afgesproken datum voor de plaatsing ging uiteindelijk opnieuw niet door omdat de poutrel nog niet besteld was.

Ondertussen werd er een stabiliteitsstudie gedaan door een stabiliteitsingenieur voor het verwijderen van de muur tussen onze living en de keuken. Uit de studie blijkt dat hier ook een draagbalk geplaatst moet worden. Bij de berekening voor de poutrel tussen keuken en living heeft de ingenieur ook de poutrel achteraan herberekend. Een IPE 300 zonder tussenpalen zou volgens die berekening een te grote puntlast veroorzaken op het metselwerk, ook de fundering geeft problemen en er zou waarschijnlijk een extra paal geplaatst moeten worden.

We hebben aangeboden om jullie berekening te laten naberekenen door de stabiliteitsingenieur, aangezien de situatie gewijzigd is door het uitbreken van de muur tussen keuken en living, maar hebben hier geen antwoord op gekregen. Graag hadden we hier zo snel mogelijk antwoord op gekregen zodat de berekening opnieuw kan gebeuren en jullie de offerte kunnen aanpassen en een datum afgesproken kan worden.


Graag hadden we een antwoord gekregen op onderstaande vragen:
1. Bestelbon 2019/003 en 2019/009. Wordt de trap en leuning nog volledig afgewerkt?
a. Zoja, wanneer start je met de werken en wanneer zullen ze afgewerkt zijn? Indien er geen duidelijke planning doorgestuurd wordt voor de start en oplevering van dit project voor 17 Mei wordt de overeenkomst ontbonden en zien we ons genoodzaakt een derde partij in te schakelen.
Indien blijkt dat de gemaakte planning van 17 Mei opnieuw niet wordt gerespecteerd zien we ons ook genoodzaakt de overeenkomst te ontbinden.
b. Zonee, zullen we de overeenkomst moeten ontbinden, zodat we een andere firma in kunnen schakelen om verder tijdverlies te voorkomen
2. Bestelbon 2019/010. Wordt de poutrel nog geplaatst?
Zoja, wanneer stuur je de berekening door naar onze stabiliteitsingenieur om te laten herberekenen? Indien de berekening niet kan doorgestuurd worden ter herberekening van een door ons aangestelde stabiliteitsingenieur voor 17 mei wordt de overeenkomst ontbonden en zien we ons genoodzaakt een derde partij in te schakelen. Indien blijkt dat de gemaakte planning van 17 Mei opnieuw niet wordt gerespecteerd zien we ons ook genoodzaakt de overeenkomst te ontbinden.
a. Zonee, zullen we de overeenkomst moeten ontbinden, zodat we een andere firma in kunnen schakelen om het af te werken, en hadden we graag ons voorschot terug gekregen.
3. Offerte 2019/011. Heb je nog tijd en interesse om het trapgat te dichten?
a. Zoja, wanneer zal dit gedicht zijn? Wanneer start je en wanneer zal het afgewerkt zijn? Indien er geen duidelijke planning doorgestuurd wordt voor de start en oplevering van dit project voor 17 Mei gaan we niet in op deze offerte en zien we ons genoodzaakt een derde partij in te schakelen.
b. Zonee, zullen we de overeenkomst moeten ontbinden, zodat we een andere firma in kunnen schakelen om het af te werken,
4. Offerte 2019/027. Heb je nog interesse om de voorgestelde dubbele stalen binnen deur (+ poutrel) te plaatsen?
a. Zoja, wanneer kan dit uitgevoerd worden? Start + eind datum? Indien er geen duidelijke planning doorgestuurd wordt voor de start en oplevering van dit project voor 17 Mei gaan we niet in op deze offerte en zien we ons genoodzaakt een derde partij in te schakelen.

We vertrouwen nog steeds in een goede samenwerking en zijn tevreden door het initieel uitgevoerde werk en wensen indien mogelijk nog steeds door te gaan met Steelko, mits de communicatie verbetert en gemaakte afspraken nagekomen worden.

Vertragingen in de oplevering van bovenvermelde werken leidt tot vertraging in de volledige renovatie en extra kosten indien andere bestellingen geannuleerd of verplaatst moeten worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 mei 2019 11:14

Ik zou toch een allerlaatste datum opzetten voor het terug opstarten van de werken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#13 , 07 mei 2019 13:29

Wat is redelijk?

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#14 , 07 mei 2019 13:46

Ik kan het verwoorden dat ze ten laatste voor 17 mei een planning moeten opsturen en de werken hervat moeten worden voor 24 mei?

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#15 , 07 mei 2019 21:17

Zending verstuurd! Hopelijk krijgen we een antwoord

Terug naar “Consumenten Koop”