Garantie & geen herstelling

johnny.yz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Garantie & geen herstelling

#1 , 24 jun 2023 16:10

Beste,

WIe kan mij helpen ?
Wij hebben begin april 2023 een wagen gekocht van een autohandelaar.
In mei 2023 hebben we de wagen laten onderhouden bij een erkend garage van het merk van de wagen.
Deze heeft tijdens het onderhoud geconstateerd dat de Distributieketting geluid maakte en moet vervangen worden.
Ik vertelde aan deze garagist van het merk dat ik pas de wagen een maand geleden had aangekocht bij een autohandelaar deze vertelde me dat dit dan een verborgen gebrek is omdat wij dit volgens hem niet konden weten bij de aankoop. Ook is dit een verborgen gebrek omdat de autohandelaar bij de aankoop dit nergens vermeld.

Wij hebben dus de autohandelaar aangeschreven waar we de auto hebben aangekocht.
Deze weigert mijn aanvraag, omdat

1 Er staat op de factuur geschreven geen garantie
2 Een distributieketting nooit onder de wettelijke garantie valt

Het is waar wij hebben de garantie geweigerd omdat hij daarvoor geld vroeg ( In Email verkeer zegt ook de autohandelaar u hebt de garantie niet willen betalen en daarom hebt u geen enkele vorm van garantie).
Volgens mij is een distributieketting toch niet onderheven aan onderhoud of slijtage ? of heb ik het mis.

Hij heeft me 2 voorstellen gedaan
1 herstellen in zijn eigen garage tegen betaling
2 de koop annuleren en ons terugbetalen met mindering van 1000€

In eerste instantie hebben we dit geweigerd, omdat wij van mening zijn dat er garantie is.

Nu hebben we toch beslist om te herstellen zodat wij met de wagen kunnen rijden maar nu ook omdat ik hem in gebreken heb gesteld, wenst hij dat wij hem met rust moeten laten en dat hij geen ocmw is hij weigert ook de herstelling uit te voeren.

Wat kunnen wij daaraan nog doen ? wetend dat een proces al gauw 3000€ zal kosten.

Bedankt voor jullie reactie

Lanox
Berichten: 3536
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jun 2023 18:53

Een handelaar kan de wettelijke garantie niet uitsluiten, laat staan er nog eens geld voor vragen. Hij kan wel commerciële garantie uitsluiten, maar dat is uw probleem hier niet.

jef007
Berichten: 1692

#3 , 24 jun 2023 20:45

u heeft hier een wettelijke garantie, ongeacht wat er op papier staat.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6878

#4 , 24 jun 2023 23:05

Hebt u die wagen gekocht als particulier, of voor uw beroep ?

johnny.yz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jun 2023 23:33

Heb de wagen gekocht als particulier

loeki
Berichten: 268

#6 , 25 jun 2023 05:13

U hebt de wettelijke garantie, daar kan de garagist niet onderuit
Het mankement is een verborgen probleem
Stel de garagist aangetekend in gebreken

Masty
Berichten: 88

#7 , 25 jun 2023 09:50

Distributieketting is wel sletig en moet na bepaalde tijd vervangen worden, geen garantie op...
De verkoper heeft gelijk, u kan er niets bij winnen.

johnny.yz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jun 2023 12:34

De Autohandelaar is in gebreke gesteld, maar deze weigert alles.

LeenW
Berichten: 12931

#9 , 25 jun 2023 12:36

Distributieketting is wel sletig en moet na bepaalde tijd vervangen worden, geen garantie op...
Op basis van welke wetgeving?

Jo23
Berichten: 389
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jun 2023 13:17

Hoeveel km had de auto toen u deze hebt gekocht? Hoeveel km staan er nu op de teller?

Bij welke km stand de distributieriem of ketting moet vervangen worden is afhankelijk van het type motor en de fabrikant geeft dit altijd duidelijk aan. U had voor de aankoop kunnen controleren op welke km stand die vervanging bij dit type wagen / motor wordt aanbevolen door de fabrikant. Veel fabrikanten adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.

Hieruit volgt logischerwijs dat dit normale en voorziene slijtage is. Ook bij een nieuwe wagen wordt de distributieriem of ketting bij de meeste merken nooit gratis vervangen (tenzij bij constructiefout) omdat het qua werkuren een dure herstelling is.

Een gebroken distributieriem kan voor veel schade in de motor zorgen. De krachten waarmee dit gepaard gaan zijn groot en daardoor kunnen de kleppen krom gedrukt worden, de zuiger beschadigd worden en in sommige gevallen zelfs de nokkenas breken.

Waarschijnlijk is het dus best om gewoon prijsofferte te vragen bij enkele betrouwbare garages en dit te laten uitvoeren, dan bent u in principe gerust voor de termijn dat de fabrikant opgeeft.

johnny.yz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jun 2023 14:49

Wagen heeft 93000 km voor deze wagen Moët de ketting niet nagekeken worden voor 150 000km.

De wagen heeft 3j en 8maanden bij de vastelling.

Terug naar “Consumenten Koop”