Factuur voor niet geboekte reis

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

Factuur voor niet geboekte reis

#1 , 21 sep 2019 04:23

Hallo iedereen,

Mijn dochter heeft een vervelend probleem met een reisorganisatie.
Begin juli beslissen mijn dochter en 3 vriendinnen om een 4 daags reisje te boeken naar Ibiza op 15 Augustus.
Hiervoor schuimen zij het internet af op zoek naar de juiste reis.
Uiteraard bezoeken zij verschillende websites en beslissen ze een reis te boeken bij 1 van deze websites.
Op 16 juli krijgt zij een mail opgesteld in het Duits om een voorschot te betalen van 945 euro.
Zij begrijpt niet goed vanwaar deze mail komt en aangezien deze in het Duits kan ze deze niet helemaal lezen.
Zij stuurt deze dan naar mij door om eens te zien wat dit is.
Ik contacteer dan de site waar zij haar reis geboekt heeft, maar deze personen weten er niets vanaf. De factuur komt niet van hen.
Dan zoek ik contact met de firma die de factuur gestuurd heft: FTI Touristik GmbH.
En is het nu slechte wil of onkunde van deze firma, maar in eerste instantie willen /of kunnen ze me niet vertellen voor wat deze factuur is.
Het enige dat ze mailen is dat er een reis geboekt is door mijn dochter en dat zij maar tussenpersoon zijn.
Na lang aandringen van mijn kant weten ze toch te vertellen dat het een reis is geboekt bij ab-in-den-urlaub.de
Dus hier heb ik dan ook even mee gemaild, maar hier kreeg ik geen antwoord van.
Uiteraard bleef FTI Touristik facturen sturen, (de tweede factuur was 1 met het totaal bedrag van 2364 euro) die ik steeds weigerde omdat zij niet wilden of konden bewijzen dat mijn dochter wel degelijk een reis geboekt had.
Op de facturen stonden daar ook geen gegevens van (niets van waar de reis naartoe kwam enz) Enkel dat er betaald moest worden voor "een reis").
FTI blijft maar argumenteren dat ik maar moet uitzoeken vanwaar dit bedrag komt en dat zij er verder niets mee te maken hebben.
Uiteraard gaat er dan veel tijd verloren om uit te zoeken waarover het eigenlijk gaat.
Op 14 augustus krijgt ze dan een factuur voor annulering kosten van 2127 euro.
Ik argumenteer nogmaals dat mijn dochter bij heb geen reis besteld heeft en dat ik eerst bewijzen wil zien van een reservatie, maar daar word niet op gereageerd

Dan blijft het een tijdje stil en stiekem hopen we van heel deze zaak vanaf te zijn.
Maar vorige week (18/9/2019) krijgt mijn dochter weer een factuur met dezelfde annulering kosten.
Enig verschil is nu komt de mail niet van FTI Touristik maar van ab-in-den-urlaub.de zelf, met name reiseberater@ab-in-den-urlaub.de.
Ik stuur dus een mail terug dat mijn dochter geen reis geboekt heeft en dat wij ons dus niet verplicht voelen om maar iets te betalen.
Zij argumenteren dan dat mijn dochter via hun suite geboekt heeft en dat dit rechtsgeldig is en verder dat ze een onderzoek zullen doen naar het IP adres.
Na een beetje zoekwerk raak ik via een oud email adres van mijn dochter op "haar klantenaccount" en daar staat inderdaad wel een geboekte reis op8
Maar mijn dochter is er zeker van dat zij noit op een betaalknop heeft gedrukt.
Op de geboekte reis staan ook verschillende foute gegevens zoals ons oud adres waar we al een jaar niet meer wonen, verkeerde geboortedatums van de deelnemers. Maar wel de juiste namen en aantal van de deelnemers.
Nu kan mijn dochter niet meer herinneren dat zij op die site gekeken heeft, maar het zou natuurlijk wel kunnen omdat ze op 10tallen sites reisen vergeleken hebben. Maar dat ze op niet een betaalknop zou gedrukt hebben daar is ze zo goed als zeker van
Ook is het zeer vreemd dat op de betwiste reis hetzelfde hotel staat en dat deze reis exact op dezelfde tijd zou geboekt zijn als de reis die zij effectief wel geboekt hebben.
Nadat mijn dochter dan uiteindelijk de mails van haar oud email adres uitpluist vind ze bij de verwijderde items inderdaad een bevestigingsmail van deze reis.
Waarschijnlijk had zij deze zonder lezen weggegooid denkende dat het spanmail was (in het Duits opgesteld!)
Nu is het alle enkele dagen stil zonder mail van hen.

Wat kan mijn dochter hier riskeren?
Bij wie ligt de bewijslast? Moet mijn dochter kunnen bewijzen dat zij niet op de betaalknop heeft gedrukt of moet Ab-In-Den-Urlaub bewijzen dat zij wel op de betaalknop heeft gedrukt. En hoe kunnen zij dat dat eventueel bewijzen. Want mijn ervaring is wal dat er via zo'n websites veel kan gemanipuleerd en gewijzigd worden in de databases (ik heb zelf 10 jaar database scripts gemaakt en weet dus wel dat je gewoon handmatig kunt wijzigingen aanbrengen)
Mijn dochter heeft ook nooit identiteitskaart nummers moeten doorgeven (wat volgens mij toch nodig is voor een vliegtuigreis? Of niet?)
We vrezen nu dat dit zal voorkomen (wat we uiteraard niet hopen). Maar indien wel, is dat dan in Duitsland? Of in België. Want die firma is meer dan 500km van onze woonplaats.
En als ze er een rechtszaak van maken hoe dan want op hun site staat ons oud adres, dus zal alles naar daar gestuurd worden? En weten wij van niks.
Zijn wij verplicht om ons te schikken naar een Duitse rechtbank? Wat als zij zou veroordeeld worden en hier geen gevolg aan geeft?
Dat zijn zo enkele zaken waar ik momenteel aan denk
Hopelijk kan iemand mij goede raad geven, want ik zit wel verveeld met heel deze historie.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2019 08:49

Ik hoop voor u dat dit goed komt

Maar als het tot een rechtszaak komt dan mag je zeker van zijn dat daar de advocaat van het reisbureau wel degelijk het bewijs zal mee hebben van de bestelling.

Als men geen bewijs geeft dan komt er ook geen zaak van, zo een organisatie geet dit zeker niet doen . .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2019 09:03

Dat klopt wat je zegt.
Maar mijn argument is vooral dat ik reeds van het begin gevraagd had om mij een bewijs van reservatie te geven, waarop nooit gereageerd is. Ze konden of wilden mij in het begin zelf niet vertellen over welke website het ging waar de bestelling zou gebeurd zijn.
Ik veronderstel dat ze enkel als bewijs kunnen aanvoeren dat mijn dochter (waarschijnlijk, want zij weet het niet meer) op hen site is geweest, maar hoe kunnen ze dan effectief bewijzen dat mijn dochter de bestelling heeft geplaatst. Ik weet wel iets af van databases en weet dus ook hoe je eenvoudig gegevens in een database manueel kan wijzigen. Ik ga van het idee uit dat zij het moeten kunnen bewijzen en volgens mij is haar IP adres enkel een bewijs dat zij op de site is geweest. Misschien ben ik daar verkeerd is, en zoals je ook al aanhaald, als er een zaak van komt zal het veel geld kosten. Dus is het dat waard? Wij kunnen zeker niet bewijzen dat mijn dochter geen bestelling gedaan heeft, enkel argumenteren dat zij toch nooit zou bestellen op een Duitse website waarvan zij de taal niet begrijpt en om te vertrekken vanop een luchthaven 500 km van onze woonplaats. Maar dat zijn geen bewijzen natuurlijk.
Zo een rechtzaak, zou dat dan voorkomen in Duitsland (land van de website) Of in België.
En wat zijn de gevolgen indien ik niet naar Duitsland ga en als een Duitse rechtbank mijn dochter in het nadeel stelt en zij niet betaald?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 sep 2019 09:17

Ik ben Geen IT er maar ik weet wel dat zulke zaken bestaan, heb een vriend in het hotelwezen en daar hebben ze ook bewijzen van boekingen die gedaan worden via de PC.
hoe dit werkt en welke bewijzen ze hebben weet ik echt niet, maar daar zal zeker een bewijs van bestaan .

Misschien iemand hier die zo een systeem kent en dit hier ons uitlegt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2019 09:19

Dat zou ik ook wel willen weten hoe dit mogelijk zou zijn.

Want ik heb nog wat (google) opzoekwerk gedaan. En een IP adres word over het algemeen niet als alleenstaand bewijs aanvaard, maar kan wel ondersteunend zijn voor ander bewijsmateriaal.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 22 sep 2019 00:47

Dat zou ik ook wel willen weten hoe dit mogelijk zou zijn.

Want ik heb nog wat (google) opzoekwerk gedaan. En een IP adres word over het algemeen niet als alleenstaand bewijs aanvaard, maar kan wel ondersteunend zijn voor ander bewijsmateriaal.
als het al tot een rechtszaak komt kan het ip adres bij de provider opgevraagd worden om na te gaan aan welk persoon dat behoorde op de moment van de bestelling en dan kan het wel als bewijs gebruikt worden.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 sep 2019 06:58

Inderdaad je kan (laten) nagaan van wie het IP adres is, maar ten eerste dat is niet zo eenvoudig om dat te krijgen. En al kan, je advocaat of weet ik veel aan het juiste adres komen dan nog weet je niet wie er vanop dit adres met de PC die bestelling gedaan heeft.
BV Mijn dochter huurt samen met mijn zoon dat huis. Op het moment dat de "bestelling" gedaan heeft zat mijn dochter thuis met verschillende vriendinnen die allen op hun PC naar de geschikte reis aan het zoeken waren, maar ze werkten allen op het netwerk (IP adres dus) van mijn dochter. Dus kan elk van hen dit gedaan hebben.
En misschien vergis ik mij, maar dat zullen de specialisten hier mij waarschijnlijk wel kunnen vertellen, moet je voor een rechtszaak toch wel echt een schuldige hebben.
Tenzij je met dat IP adres ook kan zien vanop welke PC er naar de website gesurft is.
En verder wil ik als verdediging zeggen dat als je naar die website gesurft bent en daar je gegevens hebt ingevuld, dit toch nog niet wil zeggen dat je ook effectief een bestelling geplaatst hebt. Iedereen kan dat beweren natuurlijk.
Dus dat was wat denlowie ook vertelde dat er waarschijnlijk wel een soort bewijs van zal zijn dat er op die knop geduwd is. Dat zou ik ook graag weten of dat kan en hoe dit dan gebeurd.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 22 sep 2019 09:00

zal zijn dat er op die knop geduwd is. Dat zou ik ook graag weten of dat kan en hoe dit dan gebeurd.
Op de verkeerde knop duw en is zeer snel gebeurd, meestal zonder dat je het weet.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 sep 2019 09:21

Uiteraard Mava, dat besef ik zeer goed. Het is mij ook al overkomen.
En wie weet is dat ook gebeurd, mijn dochter zegt van niet, maar ja???
En misschien is het 1 van haar vriendinnen geweest. Misschien ook niet.
Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen.

Feit is natuurlijk dat we vanaf het begin hebben getracht deze situatie op te lossen. Maar in het begin wisten we zelfs niet eens waar de "boeking" gebeurd was. Heel behulpzaam waren ze niet. Net alsof ze hoopten dat we niet zouden kunnen annuleren (en een lagere annuleringskost moesten betalen).
Zo wisten we pas begin augustus eindelijk van welke site het kwam en hebben we van de eigenlijke reisbemiddelaar (waar de boeking gebeurd zou zijn) pas iets gehoord 1 maand na de reis (16 september)
Nu is het natuurlijk de bedoeling om de schadevergoeding zo klein mogelijk te houden (liefst helemaal niks)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 sep 2019 09:39


Nu is het natuurlijk de bedoeling om de schadevergoeding zo klein mogelijk te houden (liefst helemaal niks)
Als dit voor de rechtbank in Duitsland komt dan zal er wel een pak kosten bij komen, en als je niet betaald komt hier in Belgie een Belgische Deurwaarder en terug een pak kosten .

Ik denk dat je voor een rechtszaak zou moeten kunnen akkoord komen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 sep 2019 10:45

T.S. als ik u topics lees, dan ken ik enkel maar vaststellen dat er primo een reis werd geboekt en secundo dat deze reis niet werd geannuleerd. Indien er geen annulatieverzekering werd afgesloten, kan ik enkel maar voorstellen dat u best probeert tot een akkoord te komen over een schadevergoeding aan het reisagentschap en alles in het werk te stellen dat het niet tot een rechtszaak komt. In geval van een rechtszaak komen er enkel maar bijkomende kosten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

yvesvdp
Topic Starter
Berichten: 57
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 sep 2019 11:00

@Marcus Aurelius, dan hebt u het topic toch niet heel aandachtig gelezen en heel snel uw conclusies getrokken.
Het feit is dat wij beweren dat er helemaal geen bestelling geplaatst is Maar dat wij niet weten hoe dit te bewijzen.
Maar ik veronderstel dat de bewijslast ligt bij de reisorganisator. En dat is wat probeer uit te zoeken. Hoe zouden zij dit kunnen bewijzen.

@denlowie, inderdaad ALS er bewezen word dat mijn dochter die reis effectief besteld heeft.
Het zou heel eenvoudig zijn dat ik, als een webshop zou hebben, u een mail stuur dat u een bestelling gedaan heeft en dat u snel eventjes 2200€ op mijn rekening moet overmaken, en anders maak ik er snel een rechtszaak van.
Ik veronderstel dat dit u ook niet heel erg gelukkig zou maken en u zou ook aan mij vragen om dit te bewijzen. (Wat ik ook gedaan heb en waarop geen antwoord en ook geen bewijs gevolgd is)

Is men niet onschuldig tot het tegendeel bewezen is?
De reisorganisator reageert niet op mijn vragen.
Ik heb zeker 50 mails waarin ik probeer om meer info te krijgen over die reservatie en hoe dit op te lossen.

Alleen en dat is natuurlijk een groot probleem, als er een rechtszaak van komt, moeten wij dan helemaal naar daar? (meer dan 500 km)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 sep 2019 17:15


Alleen en dat is natuurlijk een groot probleem, als er een rechtszaak van komt, moeten wij dan helemaal naar daar? (meer dan 500 km)
Normaal wel maar je kan een Duitse advocaat onder de arm nemen , die misschien evenveel gaat kosten dan de prijs die ze vragen !

Ik heb even nagezien hoe dit allemaal werkt, die gaan duidelijk bewijs hebben dat op de bestelknop gaat gedrukt is, hun software zal wel een goedgekeurde software zijn., dit werk zoals Booking.com werkt voor bijna alle hotels in de wereld .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 22 sep 2019 17:35

"Na een beetje zoekwerk raak ik via een oud email adres van mijn dochter op "haar klantenaccount" en daar staat inderdaad wel een geboekte reis op"

Ze heeft dus niet enkel gesurft op die website...
Ik vrees dat ze door gebrekkige taalkennis onbewust besteld heeft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 sep 2019 17:38

Ik ga hier geen polemiek met u over voeren. Ik lees de topics altijd zeer goed na, maar zeer kritisch.

Uw woorden:

"Na een beetje zoekwerk raak ik via een oud email adres van mijn dochter op "haar klantenaccount" en daar staat inderdaad wel een geboekte reis op8"

"Nadat mijn dochter dan uiteindelijk de mails van haar oud email adres uitpluist vind ze bij de verwijderde items inderdaad een bevestigingsmail van deze reis."
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Consumenten Koop”