Hallo iedereen,
Mijn dochter heeft een vervelend probleem met een reisorganisatie.
Begin juli beslissen mijn dochter en 3 vriendinnen om een 4 daags reisje te boeken naar Ibiza op 15 Augustus.
Hiervoor schuimen zij het internet af op zoek naar de juiste reis.
Uiteraard bezoeken zij verschillende websites en beslissen ze een reis te boeken bij 1 van deze websites.
Op 16 juli krijgt zij een mail opgesteld in het Duits om een voorschot te betalen van 945 euro.
Zij begrijpt niet goed vanwaar deze mail komt en aangezien deze in het Duits kan ze deze niet helemaal lezen.
Zij stuurt deze dan naar mij door om eens te zien wat dit is.
Ik contacteer dan de site waar zij haar reis geboekt heeft, maar deze personen weten er niets vanaf. De factuur komt niet van hen.
Dan zoek ik contact met de firma die de factuur gestuurd heft: FTI Touristik GmbH.
En is het nu slechte wil of onkunde van deze firma, maar in eerste instantie willen /of kunnen ze me niet vertellen voor wat deze factuur is.
Het enige dat ze mailen is dat er een reis geboekt is door mijn dochter en dat zij maar tussenpersoon zijn.
Na lang aandringen van mijn kant weten ze toch te vertellen dat het een reis is geboekt bij ab-in-den-urlaub.de
Dus hier heb ik dan ook even mee gemaild, maar hier kreeg ik geen antwoord van.
Uiteraard bleef FTI Touristik facturen sturen, (de tweede factuur was 1 met het totaal bedrag van 2364 euro) die ik steeds weigerde omdat zij niet wilden of konden bewijzen dat mijn dochter wel degelijk een reis geboekt had.
Op de facturen stonden daar ook geen gegevens van (niets van waar de reis naartoe kwam enz) Enkel dat er betaald moest worden voor "een reis").
FTI blijft maar argumenteren dat ik maar moet uitzoeken vanwaar dit bedrag komt en dat zij er verder niets mee te maken hebben.
Uiteraard gaat er dan veel tijd verloren om uit te zoeken waarover het eigenlijk gaat.
Op 14 augustus krijgt ze dan een factuur voor annulering kosten van 2127 euro.
Ik argumenteer nogmaals dat mijn dochter bij heb geen reis besteld heeft en dat ik eerst bewijzen wil zien van een reservatie, maar daar word niet op gereageerd
Dan blijft het een tijdje stil en stiekem hopen we van heel deze zaak vanaf te zijn.
Maar vorige week (18/9/2019) krijgt mijn dochter weer een factuur met dezelfde annulering kosten.
Enig verschil is nu komt de mail niet van FTI Touristik maar van ab-in-den-urlaub.de zelf, met name
reiseberater@ab-in-den-urlaub.de.
Ik stuur dus een mail terug dat mijn dochter geen reis geboekt heeft en dat wij ons dus niet verplicht voelen om maar iets te betalen.
Zij argumenteren dan dat mijn dochter via hun suite geboekt heeft en dat dit rechtsgeldig is en verder dat ze een onderzoek zullen doen naar het IP adres.
Na een beetje zoekwerk raak ik via een oud email adres van mijn dochter op "haar klantenaccount" en daar staat inderdaad wel een geboekte reis op8
Maar mijn dochter is er zeker van dat zij noit op een betaalknop heeft gedrukt.
Op de geboekte reis staan ook verschillende foute gegevens zoals ons oud adres waar we al een jaar niet meer wonen, verkeerde geboortedatums van de deelnemers. Maar wel de juiste namen en aantal van de deelnemers.
Nu kan mijn dochter niet meer herinneren dat zij op die site gekeken heeft, maar het zou natuurlijk wel kunnen omdat ze op 10tallen sites reisen vergeleken hebben. Maar dat ze op niet een betaalknop zou gedrukt hebben daar is ze zo goed als zeker van
Ook is het zeer vreemd dat op de betwiste reis hetzelfde hotel staat en dat deze reis exact op dezelfde tijd zou geboekt zijn als de reis die zij effectief wel geboekt hebben.
Nadat mijn dochter dan uiteindelijk de mails van haar oud email adres uitpluist vind ze bij de verwijderde items inderdaad een bevestigingsmail van deze reis.
Waarschijnlijk had zij deze zonder lezen weggegooid denkende dat het spanmail was (in het Duits opgesteld!)
Nu is het alle enkele dagen stil zonder mail van hen.
Wat kan mijn dochter hier riskeren?
Bij wie ligt de bewijslast? Moet mijn dochter kunnen bewijzen dat zij niet op de betaalknop heeft gedrukt of moet Ab-In-Den-Urlaub bewijzen dat zij wel op de betaalknop heeft gedrukt. En hoe kunnen zij dat dat eventueel bewijzen. Want mijn ervaring is wal dat er via zo'n websites veel kan gemanipuleerd en gewijzigd worden in de databases (ik heb zelf 10 jaar database scripts gemaakt en weet dus wel dat je gewoon handmatig kunt wijzigingen aanbrengen)
Mijn dochter heeft ook nooit identiteitskaart nummers moeten doorgeven (wat volgens mij toch nodig is voor een vliegtuigreis? Of niet?)
We vrezen nu dat dit zal voorkomen (wat we uiteraard niet hopen). Maar indien wel, is dat dan in Duitsland? Of in België. Want die firma is meer dan 500km van onze woonplaats.
En als ze er een rechtszaak van maken hoe dan want op hun site staat ons oud adres, dus zal alles naar daar gestuurd worden? En weten wij van niks.
Zijn wij verplicht om ons te schikken naar een Duitse rechtbank? Wat als zij zou veroordeeld worden en hier geen gevolg aan geeft?
Dat zijn zo enkele zaken waar ik momenteel aan denk
Hopelijk kan iemand mij goede raad geven, want ik zit wel verveeld met heel deze historie.
Alvast bedankt.