Tja, ik geraak er nu niet meer aan uit welke stap ik kan zetten om toch maar de garantie te verkrijgen.
Men geeft zelf aan, ik citeer nogmaals :Welk onderdeel er exact defect is is bij een horloge niet te zeggen.
Ik heb het gewoon gebruikt zoals je een horloge gebruikt. Om de pols.
Hoe kan ik, noch de reparatieservice bewijzen welk defect er net is en of dit al dan niet garantie geniet als men zelf zegt dat je eend efect in een horloge niet kan vaststellen?
Wat zou ik kunnen doen om een ander exemplaar te bekomen?
Ik heb dit horloge 149 euro betaald samen met een aparte hartslag meter van 80 euro.
De hartslagmeter werkt correct. Het horloge niet. Dus wel een kostelijke grap.
Begrijpelijk dat je er nu niet meer aan uit kunt, na al dat welles-nietes gedoe
.
In ieder geval zit de garantiewetgeving vrij éénvoudig in elkaar (in theorie):
1. U hebt twee jaar garantie.
2. Garantie moet gegeven worden door de VERKOPER (niet door de producent, hoewel fabrieksgarantie wel als extra service kan aangeboden worden, maar in eerste instantie is het de verkoper die moet instaan voor de garantie. Een verkoper mag tegen de consument dus niet zeggen: "stuur het zelf maar op naar de producent, hij zal het wel maken.")
3. De eerste 6 maanden van de garantieperiode wordt er door de wetgever van uitgegaan dat de "schuld" van het defect bij de verkoper ligt. Tenzij hij het tegendeel kan bewijzen, moet hij repareren / vervangen / terugbetalen.
4. Na die eerste 6 maanden, moet de consument BEWIJZEN dat het defect bestond bij aankoop van het product. In praktijk is dit voor véél zaken moeilijk te bewijzen. Commerciëel ingestelde verkopers zullen echter garantie toestaan als voor hen duidelijk is dat het effectief een productiefout of fout in het product is, die niet te wijten is aan verkeerd gebruik.
In uw geval zit je dus in de situatie van punt 4. U moet kunnen bewijzen dat het defect dat nu opduikt, aanwezig was als je het horloge kocht. De bewijslast ligt bij u, dus u moet zelf de nodige stappen ondernemen om aan dergelijk bewijs te kunnen komen, en daar ook de kosten van dragen. Als de producent het defect niet kan lokaliseren, zal je naar een électronicaspecialist moeten stappen die het defect WEL zou kunnen detecteren en zou kunnen bepalen of dit defect er al was bij aankoop van het horloge of niet. Dit is voor u de enige manier om toch uw garantie te verkrijgen, vrees ik. In praktijk dus zo goed als onmogelijk, als uw verkoper voet bij stuk houdt...
Het enige dat je kan proberen, is een commerciële tegemoetkoming / oplossing uit de brand slepen door op één of andere manier uw ongenoegen duidelijk te maken. In bepaalde winkelketens helpt het dus om "van uwen tak" te gaan maken (op een beleefde, doch overtuigende manier) als het héél erg druk is in de winkel
.