vakantie weigeren?

sensi
Topic Starter
Berichten: 22

vakantie weigeren?

#1 , 03 mei 2011 16:36

ik werk als bediende binnen een buurtwerking en tijdens de maand augustus is deze gedurende 3weken gesloten (collectief) dit geeft de mogelijkheid aan het personeel (voor diegene die geen verlof hebben staan) om toch nog van verlof te genieten. Nu zit ik met het volgende probleem. Mijn echtgenoot werkt ook als bediende en zijn verlof werd geweigerd gedurende de maand augustus en hem werd gevraagd deze vroeger te nemen. Nu als verassing heeft hij dus een reisje geboekt dit voor 8 dagen in de maand juni.. ik heb dit gemeld aan de baas en die kwam met het argument dat ik mijn verlof moest laten voor de collectieve sluiting. ok geen probleem dacht ik, heb ik dan gevraagd of ik onbetaald verlof mag nemen voor die 8 dagen.. en dit werd mij dus ook geweigerd met het argument dat dit niet eerlijk is ten opzichte andere collega's..

nu mijn vraag? Kan een baas dit zomaar weigeren. de reis is al geboekt en als ik niet mee op vakantie kan dan zijn wij ons geld kwijt en het gaat hier niet om een klein bedrag..
Kan iemand mij eventueel helpen, wat kan ik doen???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mei 2011 17:26

Jammer genoeg voor jou kan je werkgever dit effectief weigeren. Als je een reis boekt, moet je voorafgaandelijk weten of je verlof kan hebben daarvoor.

Heb je een annulatieverzekering? Mits medewerking van de werkgever kan je de reis terugbetaald krijgen.

sensi
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 03 mei 2011 19:24

Nee spijtig genoeg geen annulatie

Reclame

sensi
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 04 mei 2011 13:37

In hoeverre kan ik de reis terug betaald krijgen van de werkgever? Is dit haalbaar

Lightning

#5 , 04 mei 2011 13:45

Je gaat de reis niet terugbetaald krijgen van de werkgever. Wat JPV suggereerde was dat, mits er een annuleringsverzekering zou zijn, de werkgever u een attest zou kunnen bezorgen waarmee u gehele of gedeeltelijke terugbetaling zou kunnen bekomen van de verzekering (tenzij ik dat fout geïnterpreteerd heb).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mei 2011 16:50

In hoeverre kan ik de reis terug betaald krijgen van de werkgever? Is dit haalbaar
Waarom meent u dat de werkgever verantwoordelijk is voor het feit dat u niet op voorhand uw vakantiedagen geregeld hebt?

Een beetje een vreemde redenering, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sensi
Topic Starter
Berichten: 22

#7 , 10 mei 2011 15:40

@Gebruiker21: ik heb het verkeerd begrepen van JPV.. En lightning heeft dit voor me geklaard.. en de reis was geboekt door men man als verassing omdat we 3 jaar getrouwd zijn en ook niet de mogelijkheid gehad hebben om op huwelijksreis te gaan!!!!!! Niemand is perfect tom

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 10 mei 2011 16:42

Zou de baas daar geen uitzondering voor maken, als je hem de volledige uitleg doet? (verrassing door echtgenoot, reeds geboekt en betaald.... niet verzetbaar... bleit bleit (helpt altijd).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 mei 2011 17:01

@Gebruiker21: ik heb het verkeerd begrepen van JPV.. En lightning heeft dit voor me geklaard.. en de reis was geboekt door men man als verassing omdat we 3 jaar getrouwd zijn en ook niet de mogelijkheid gehad hebben om op huwelijksreis te gaan!!!!!! Niemand is perfect tom
Ik heb niet gezegd dat je geen fouten mag maken in het leven, maar draag er dan ook de gevolgen van. In het slechtste geval is de reis inderdaad verloren. Je hebt dan twee fouten gemaakt waar je uit kan leren:
1. Zorg dat je beiden ZEKER verlof vastgelegd hebt (dan liefst nog WETTELIJK verlof, eerder dan recup of ADV dagen) voor je een reis boekt.
2. Neem een annulatieverzekering.

Uw werkgever heeft hier in principe helemaal niets mee te maken. Vandaar mijn vraag waarom u dacht dat deze wel betrokken partij zou zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#10 , 10 mei 2011 17:51

Uw werkgever heeft hier in principe helemaal niets mee te maken. Vandaar mijn vraag waarom u dacht dat deze wel betrokken partij zou zijn.
werkgever is wel betrokken partij

kb 30/3/1967
Art. 70. Indien geen overeenkomst wordt bereikt omtrent de datum van de vakantie en de verdeling ervan, wordt het geschil beslecht door de arbeidsrechtbanken

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 10 mei 2011 19:09

maar dit is hier niet van toepassing, want er is reeds een overeenkomst over de hoofdvakantie van het wettelijk verlof.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 mei 2011 09:02

JPV, je bent me voor ;-). Er is inderdaad al ene overeenkomst voor 3 weken, dus 15 dagen jaarlijks verlof zijn al "opgesoupeerd". Dus de TS kan normaal gezien nog 5 dagen nemen. Dus Xena haar opmerking geld indien de reis van zondag of zaterdag tot de zaterdag of zondag de week daarop loopt, en de TS inderdaad nog 5 dagen over heeft. In dat geval kan de TS het voor de arbeidsrechtbank brengen (en zo haar job op het spel zetten). In alle andere gevallen heeft ze niet echt "een poot om op te staan", denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

xena

#13 , 11 mei 2011 13:05

JPV, je bent me voor ;-). Er is inderdaad al ene overeenkomst voor 3 weken, dus 15 dagen jaarlijks verlof zijn al "opgesoupeerd". Dus de TS kan normaal gezien nog 5 dagen nemen. Dus Xena haar opmerking geld indien de reis van zondag of zaterdag tot de zaterdag of zondag de week daarop loopt, en de TS inderdaad nog 5 dagen over heeft. In dat geval kan de TS het voor de arbeidsrechtbank brengen (en zo haar job op het spel zetten). In alle andere gevallen heeft ze niet echt "een poot om op te staan", denk ik.
Uw werkgever heeft hier in principe helemaal niets mee te maken. Vandaar mijn vraag waarom u dacht dat deze wel betrokken partij zou zijn
of ze al dan niet kans maakt moet je buiten beschouwing laten , als je stelt dat werkgever geen betrokken partij is , is dit verkeerd . werkgever kan nog altijd gewettigde afwezigheid toestaan eventueel met een beding de verloren uren in te halen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 mei 2011 13:56

De werkgever heeft geweigerd. Dat heeft de TS al vermeld. In dat geval heeft de werkgever er niets meer mee te maken. Tenzij de TS nog dagen wettelijk verlof staan heeft die ze kan opnemen, maar als ik op de vraagstelling af ga, denk ik dat dit niet het geval is (waarom zou ze anders ONBETAALD verlof wensen te nemen?)

Het is dus simpel: TS vraagt aan werkgever of ze onbetaald verlof kan nemen (waarschijnlijk is het wettelijk verlof op). Werkgever zegt neen. Voila, case closed. Als de TS nog iets wil recupereren van die reis zal ze een andere oplossing moeten verzinnen. Ze zou ongewettigd kunnen wegblijven en de gevolgen dragen. Dan heeft de werkgever er wel terug iets mee te maken, maar zo blijven we bezig.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”