Uurroster van leerkrachten

luunteen
Topic Starter
Berichten: 7

Uurroster van leerkrachten

#1 , 24 jan 2011 15:38

Als leerkracht ben ik tewerkgesteld in het volwassenonderwijs van de Vlaamse gemeenschap. Ik geef er reeds 10 jaar les op 3 vaste dagen (Ma, Di, Wo) in de week. Nu plots na 10 jaar deelt de directie mij mee dat zij voortaan van mij zal eisen dat ik op andere dagen kom les geven. Nochtans had de directeur mij, in het bijzijn van getuigen, nog aan het begin van het schooljaar mondeling zijn woord gegeven dat de school mij steeds opdrachten zou geven op deze drie dagen. Doorgaans is men het er over eens dat de plaats van tewerkstelling, de arbeidsduur en het werkrooster essentiële elementen zijn van een arbeidsovereenkomst. Kan de directie die zomaar eenzijdig wijzigen? Is de mondelinge afspraak met de directeur niets waard? Waar moet zoiets worden aangekaart?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8843

#2 , 24 jan 2011 16:20

ik weet dat in het onderwijs mogelijk is dat men lesroosters wijzigt.
Maar het is natuurlijk een andere zaak omdat dit geen voltijdse opdracht is... :mrgreen:
Want dan heeft u misschien nog een andere werkgever (waar de directeur geen uitstaans mee heeft) voor een deeltijdse opdracht om voltijds te kunnen werken én een volwaardig salaris te kunnen verdienen. (anders kan de RVa u sanctionneren, meldt u hem vriendelijk 8_)

U heeft in het begin van het jaar een lesrooster gekregen op dewelke u uw andere activiteiten hebt afgestemd.
Dat is eigenlijk al soepel van u (het had ook andersom kunnen zijn).
Ik zou aan de directeur ook melden dat u tov uw andere opdrachtgevers zomaar géén contractbreuk kan plegen. De directeur verschaft u immers géén voltijdse job en kan bijgevolg niet eisen dat het uurrooster zomaar omgegooid wordt (en dat hij binnen de contractuele uren van de andere opdrachtgever wil opereren).
Als hij vraagt wie uw opdrachtgever is, meldt u eenvoudig dat dit géén relevante informatie is voor hem (dit is privé) en dat u zeker niet wenst dat hij druk zou uitoefenen op de andere werkgever.
Is dat geen oplossing? :mrgreen:

luunteen
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 25 jan 2011 22:50

Bedankt voor de reactie eylis. Zoals gezegd heb ik aan het begin van het schooljaar de formele belofte gekregen dat de school mij steeds opdrachten zou geven op deze drie dagen. Ik heb mijn desiderata ingediend voor het volgend schooljaar en daarin precies hetzelfde in gezet zet van hetgeen ik er al 10 jaar inzet, namelijk opdrachten op de drie bewuste dagen, maar nu komt de directeur op zijn belofte terug en eist gewoon dat ik ook op andere dagen zou aanwezig zijn.

Reclame

xena

#4 , 26 jan 2011 02:48

Doorgaans is men het er over eens dat de plaats van tewerkstelling, de arbeidsduur en het werkrooster essentiële elementen zijn van een arbeidsovereenkomst. Kan de directie die zomaar eenzijdig wijzigen? Is de mondelinge afspraak met de directeur niets waard? Waar moet zoiets worden aangekaart?
als er een arbeidsovereenkomst is wat staat daar dan in ? een mondelinge overeenkomst is geldig enig probleem het bewijzen .

luunteen
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 30 jan 2011 11:56

Ik ontving zojuist een flauwe reactie van de vakbond. Gezien mijn ambt als leerkracht mijn hoofdberoep is, moet ik volgens hen mijn andere activiteiten hierop afstellen. De school mag volgens hen eisen dat ik op om het even welk moment aanwezig ben.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 30 jan 2011 14:19

Bij ons wordt enkel rekening gehouden met eventuele opdrachten in andere scholen op andere dagen/momenten OF met andere beroepsbezigheden. Voor de rest weten wij dat we in principe ingezet kunnen worden van maandagmorgen tot zaterdagvoormiddag. De verdeling gebeurt niet eerlijk, maar da's nu eenmaal de aard van de meeste beroepen ... zeker het onderwijs.

Ik vrees dat u met een MONDELINGE overeenkomst nergens staat.

Groeten.
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 feb 2011 09:07

Ik ontving zojuist een flauwe reactie van de vakbond. Gezien mijn ambt als leerkracht mijn hoofdberoep is, moet ik volgens hen mijn andere activiteiten hierop afstellen. De school mag volgens hen eisen dat ik op om het even welk moment aanwezig ben.
tjah, als het nu eenmaal de juiste reactie is, kan je dit flauw vinden, maar da's nu eenmaal zo.

Tope
Berichten: 916

#8 , 01 feb 2011 10:44

Doorgaans is men het er over eens dat de plaats van tewerkstelling, de arbeidsduur en het werkrooster essentiële elementen zijn van een arbeidsovereenkomst. Kan de directie die zomaar eenzijdig wijzigen?
Ik ontving zojuist een flauwe reactie van de vakbond. Gezien mijn ambt als leerkracht mijn hoofdberoep is, moet ik volgens hen mijn andere activiteiten hierop afstellen. De school mag volgens hen eisen dat ik op om het even welk moment aanwezig ben.
Ik heb meer dan 30 jaar Engels gegeven in het secundair onderwijs en ik heb aan den lijve kunnen ondervinden dat dit antwoord van de vakbond klopt als een bus.

In onze school mogen de leerkrachten ook elk jaar desiderata inleveren en ze mogen zelfs met andere vakleerkrachten van klassen en uren wisselen.
In de mate van het mogelijke wordt rekening gehouden met hun wensen, maar dat is nooit een verworven recht geweest.

Als je vb de pech hebt voor één of twee lesuren op één dag naar school te moeten, dan kan je daar niks aan veranderen.

Je zou nogal ogen trekken mocht ik je mijn uurroosters van al die jaren tonen.
Ik ben begonnen in één schoolgebouw met lessen algemeen Engels en technisch Engels (chemie), alleen in de 2 hoogste jaren van het technisch onderwijs.
Na een aantal jaar werkte ik in twee schoolgebouwen in dezelfde straat (een kwartier te voet van elkaar vandaan) en gaf ik les in het technisch en beroepsonderwijs van de 3de tot de 6 de jaren voor algemeen Engels, technisch Engels (chemie) in het TSO en Hotel-Keuken Engels in het BSO.

Elk jaar was het bang afwachten hoeveel keer per week ik van school naar school moest wandelen, hoeveel springuren er waren ingelegd en welke vrije voor- of namiddagen mij toebedeeld waren, enz

Toen ik geen 10/20ste van mijn uren meer presteerde in de 2 hoogste jaren moest ik er een extra uur bij doen om aan een volledig uurrooster te komen.

Met andere woorden, denk ik dat je je gelukkig mag prijzen dat je al 10 jaar hetzelfde uurrooster gekregen hebt...

eylis
Berichten: 8843

#9 , 01 feb 2011 12:11

en toch blijf ik er bij dat als de opdracht géén voltijdse opdracht is, je kan aanvoeren dat je een contract afgesloten hebt voor de overige andere dagen en dat daar contractueel niets aan te doen is om die planning te wijzigen.
Strikt genomen zou dit systeem (waar lesroosters zomaar om de haverklap kunnen wijzigen) bij een niet-voltijdse opdracht dus willen zeggen dat je NOOIT er nooit een andere job bij kan aannemen en dus bijgevolg verplicht wordt werk te weigeren...
Dan kan je ook door de RVa gesanctioneerd worden.
Laat ze hier bij de vakbond nu maar eens een deugelijke argumentatie bij verzinnen.
Het zal me benieuwen.

Tope
Berichten: 916

#10 , 01 feb 2011 12:28

Als je een goedkeuring van het Ministerie van Onderwijs gekregen hebt om naast je deeltijdse opdracht in het onderwijs een andere job in bijberoep uit te oefenen dan lijkt het mij logisch dat je bepaalde eisen over je uurrooster kan stellen.
Ik heb begrepen dat het in onderhavig geval gaat over een voltijdse aanstelling in het volwassenenonderwijs en hier gelden bij mijn weten geen verworven rechten.
In het onderwijs is het gezegde 'All animals are equal but some animals are more equal than others' meer dan ooit van toepassing.
Sommige collega's krijgen vrijwel alles gedaan terwijl anderen steeds bot vangen.

eylis
Berichten: 8843

#11 , 01 feb 2011 15:10

zeg tope, klopt dat echt dat je bij een deeltijdse baan in het onderwijs goedkeuring moet krijgen van het minsiterie van onderwijs om een aanvullende baan te mogen aannemen?
Maar dat druist toch totaal in tegen de algemene wetgeving mbt arbeid en werkloosheidsuitkeringen?
Dat wil dus zeggen dat die deeltijdsen die de goedkeuring NIet krijgen verplicht moeten doppen?
die worden dan toch door de RVa na een tijd geschorst??
dit snpa ik echt niet...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 01 feb 2011 22:05

deeltijdsen moeten ook doppen.

Er is idd een regeling dat mensen met een bepaalde opdracht in het onderwijs bij een extra job moeten een aanvraag doen. Ik dacht wel dat het over voltijdse opdrachten ging (maar zou alles n,og es moeten herlezen, ben er niet veel mee bezig)

Terug naar “Andere”