recht op een uitkering?

Jochim
Topic Starter
Berichten: 69

recht op een uitkering?

#1 , 15 dec 2010 20:35

even de laaste jaren schetsen:

toen ik 18 jaar was ben ik gestopt met school. na een wachttijd van 9 maand had ik recht op een uitkering.
toen ik 20 jaar was ben ik terug naar school gegaan voor 2 jaar. Op mijn 22ste klaar met school en direct terug recht op een uitkering (zonder wachttijd)
op mijn 22ste ben ik wettelijk huisvrouw geworden zonder inkomen (sinds 1 januari 2008)

nu, bijna 3 jaar later zou ik graag terug gaan studeren via de vdab. iemand dat ik ken gaat studeren en krijgt een uitkering en kan zo nog altijd haar gezin onderhouden. Ik zou dit ook graag doen maar vraag me af of ik nog altijd recht heb op een uitkering of niet.

Ik ga momenteel gaan werken als poetsvrouw maar ik zit nog in mijn proefperiode. kan ik die proefperiode stoppen zonder mijn ontslag te moeten geven?

hopelijk kan iemand me vlug helpen want mijn proefperiode is bijna over.

Groetjes
Jochim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 15 dec 2010 20:53


op mijn 22ste ben ik wettelijk huisvrouw geworden zonder inkomen (sinds 1 januari 2008)
hebt u een vrijwillige verzaking gedaan ?

Jochim
Topic Starter
Berichten: 69

#3 , 15 dec 2010 20:56

wat bedoel je daarmee?

ik ben vrijwillig gestopt met iets te ontvangen, anders blijft de rva zagen en ik wilde thuis blijven om van mijn zwangerschap te genieten. ondertussen heb ik al 2 kindjes

Reclame

Jochim
Topic Starter
Berichten: 69

#4 , 15 dec 2010 22:05

Ik ben huisvrouw geworden omdat ik daarvoor (met dagcontracten) als vrachtwagenchauffeur werkte. dat beroep en een gezin gaat niet samen dus ben ik enkele jaren huisvrouw geworden. nu zijn de kindjes wat groter en wil ik weer aan m'n toekomst werken.

Koeke
Berichten: 57

#5 , 15 dec 2010 22:38

Ik denk wel dat het best is dat je je dan zo snel mogelijk laat inschrijven voor die opleiding.

Jochim
Topic Starter
Berichten: 69

#6 , 15 dec 2010 22:56

er start een opleiding in januari en 1 in september. maar zonder uitkering kan ik die opleiding niet volgen. ik moet dus zeker zijn van een uitkering.

Jochim
Topic Starter
Berichten: 69

#7 , 20 dec 2010 12:50

Ik heb dit ondertussen gevonden:

Wordt u - al was het maar één dag - vergoed door de werkloosheidverzekering voor volledige werkloosheid, dan kunt u weer tot het recht op werkloosheidsuitkeringen (of wachtuitkeringen) worden toegelaten zonder opnieuw arbeidsdagen (of wachttijd) te moeten bewijzen wanneer u een nieuwe uitkeringsaanvraag indient en u zich laat inschrijven als werkzoekende uiterlijk drie jaar na uw recentste vergoede dag. Deze 3 jaar kunnen worden verlengd met bepaalde gebeurtenissen.


volgens deze tekst zou ik er wel nog recht op hebben. nu zit ik enkel in met mijn proefperiode bij het bedrijf waar ik nu een weekje werk.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 20 dec 2010 18:03

Art. 51 Werkloosheidsbesluit:
"§ 1. De werknemer die werkloos is of wordt wegens omstandigheden afhankelijk van zijn wil kan uitgesloten worden van het genot van de uitkeringen overeenkomstig de artikelen 52 tot 54.
Onder " werkloosheid wegens omstandigheden afhankelijk van de wil van de werknemer " wordt verstaan :
1° het verlaten van een passende dienstbetrekking zonder wettige reden;
2° het ontslag dat het redelijke gevolg is van een foutieve houding van de werknemer;"

Als je een wettige reden kan aanbrengen en de RVA aanvaardt die, dan blijf je je uitkering behouden.

xena

#9 , 20 dec 2010 19:01

Ik heb dit ondertussen gevonden:

Wordt u - al was het maar één dag - vergoed door de werkloosheidverzekering voor volledige werkloosheid, dan kunt u weer tot het recht op werkloosheidsuitkeringen (of wachtuitkeringen) worden toegelaten zonder opnieuw arbeidsdagen (of wachttijd) te moeten bewijzen wanneer u een nieuwe uitkeringsaanvraag indient en u zich laat inschrijven als werkzoekende uiterlijk drie jaar na uw recentste vergoede dag. Deze 3 jaar kunnen worden verlengd met bepaalde gebeurtenissen.
bij een vrijwillige verzaking moet u dit vooraf melden aan de rva of document invullen bij de vakbond volgens oude cassatie rechtspraak hoeft het niet maar betwijfel sterk of u zich hier nog succesvol op kunt beroepen

werkloosheidsbesluit 25/11/1991
afdeling 2. - Vrijstelling van wachttijd.

Art. 42. § 1. De werknemer die opnieuw uitkeringen aanvraagt, is vrijgesteld van wachttijd en kan opnieuw toegelaten worden tot het stelsel volgens hetwelk hij laatst werd vergoed, indien hij in de loop van de drie jaar die de uitkeringsaanvraag voorafgaan voor ten minste één dag uitkeringen heeft genoten als volledig werkloze of als deeltijdse werknemer die een inkomensgarantie-uitkering genoten heeft.

cass. 13 maart 1995
de inschrijving van de werknemer als werkzoekende ambtshalve geschrapt
wordt wanneer hij gedurende ten minste twee opeenvolgende weken weg
gebleven is van de werklozencontrole,

'De werkloze die zonder opgave van reden afwezig is op de controle ,zoals
die regelmatig ingericht wordt door de gemeentelijke overheid ,en in het
bijzonder die zich niet aanmeldt tijdens de uren,vastgesteld voor de reeks
waarin hij ingedeeld is,wordt GEACHT die dag GEWERKT te hebben',Cass. 21
december 1961,Pas. 1962,I,491.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 dec 2010 19:54

Wat wil je nu zeggen?
Dat de 'verzaking van de werkloosheidsvergoeding' in rekening wordt gebracht voor de berekening van de wachttermijn?

xena

#11 , 21 dec 2010 05:50

Wat wil je nu zeggen?
Dat de 'verzaking van de werkloosheidsvergoeding' in rekening wordt gebracht voor de berekening van de wachttermijn?
noem het eerder een schorsing u treed terug in dezelfde situatie als ervoor

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 21 dec 2010 09:01

Sinds 2005 wordt er geen rekening meer gehouden met de verzaking voor het berekenen van de wachttermijn.

Jochim
Topic Starter
Berichten: 69

#13 , 21 dec 2010 09:43

Ik ben ondertussen naar het acv geweest. Zoals ik al dacht had ik nog altijd recht op mijn wachtuitkering maar dat was amper 14 euro per dag.

Ik moet nu een jaar gaan werken, dan mijn ontslag geven, dan 20 dagen met interim gaan werken en daarna kan ik starten met mijn opleiding. mijn uitkering zal dan berekent worden op de laatste 18 maanden dat ik heb gewerkt. Hopelijk gaat het jaartje vlug voorbij

Terug naar “Andere”