Van 38-uren naar 40-uren werkweek

Yashica
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Van 38-uren naar 40-uren werkweek

#1 , 25 jan 2024 12:21

Beste,

Mijn werkgever beslist om van een 38-uren naar een 40-uren week te gaan. Ik werk hier als arbeider.
Ons wordt gezegd dat we elke week 2u extra moeten presteren per week en ter compensatie 12 ADV dagen krijgen. Echter was mijn werkschema in de 38u-week elke dag van 8-16u (met een pauze van 30 minuten ‘s middags) en wordt dit in de 40-uren week elke dag 8-16.30 (ook met middagpauze van 30 minuten).
Dit komt dus neer op 2,5u extra per week. Klopt dit? Wilt dit dan zeggen dat een deel van mijn pauze eigelijk betaald was in de 38-uren week?
Kan ik de 40-uren week weigeren en blijven werken aan 38u/week? Zo ja, wat zouden eventuele gevolgen zijn voor mij? Buiten de adv-dagen dan uiteraard.
Ik hoor het graag.

Alvast bedankt!

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 25 jan 2024 12:27

Beste

De regeling van 38 of 40 uren gelden voor het ganse bedrijf. Blijven werken aan het huidig regime gaat niet lukken. Je zou even moeten bekijken hoeveel werkdagen je effectief werkt (onder aftrek van weekends, feestdagen, compensatiedagen voor feestdagen, vakantiedagen en ADV dagen. 12 ADV dagen betekent 12 keer 8 u of 12 x 16 x 0,5 uur. Of dus 192 x 0,5 uur. Met de ADV dagen compenseer je dus 192 effectieve arbeidsdagen het half uur dat je langer werkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Andere”