Extra Gelegenheidswerknemer in de Horeca,

RonnyD
Topic Starter
Berichten: 19

Extra Gelegenheidswerknemer in de Horeca,

#1 , 15 feb 2020 17:09

Vooreerst ik doe geen Flexijob omdat dat niet mag als je langdurig ziek bent. Ik werk als Extra werknemer in de Horeca, dat is een ander statuut. Ik weet dat ik maar 50 dagen per jaar in dat systeem mag werken, maar flexibiliteit is wel een van de troeven natuurlijk. Daarom, om misverstanden te vermijden, hoe zit dat met de minimum te presteren arbeidsduur?
- Kan ik in blokken van bvb 2 uur werken of is het minimum een blok van 4 uur?
- Wat is de minimum arbeidsduur per dag?
ik zocht al veel op het net maar het is me echt niet duidelijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 15 feb 2020 17:28

Wat zijn de bepalingen inzake arbeidsduur voor een extra?
Minimumprestaties

In de horecasector bedragen de minimumprestaties, in afwijking van het algemeen beginsel, 2 uur per dag. De werkgever die van deze afwijking gebruik wil maken, moet hiertoe wel een aanvraag indienen bij de voorzitter van het paritair comité.

Op basis van de CAO van 27 maart 1991 is de extra niet aan dit minimum onderworpen en zou hij dus minder dan 2 uur per dag mogen werken. Het Toezicht op de sociale wetten aanvaardt dit echter niet altijd omdat deze CAO niet algemeen verbindend verklaard werd bij koninklijk besluit. Bijgevolg raden wij u aan om de minimumduur van de prestaties van 2 uur per dag in acht te nemen.
Maximumprestaties

Een extra mag maximum 9 uur per dag werken in een arbeidsregeling van minder dan 6 dagen per week.

Boven die grens is er sprake van overuren en moet een overloon betaald worden dat 50% bedraagt voor de overuren die op gewone werkdagen verricht worden en 100% voor de overuren die op zon- en feestdagen verricht worden[1].

Voor de extra die met bedieningsgeld of fooien betaald wordt, geldt dezelfde regeling als voor de werknemer die een vast uur- of maandloon ontvangt. De door de werkgever verschuldigde toeslag voor de overuren bedraagt in dit geval in principe 51% van het forfaitair dagloon omgerekend in uurloon.

Indien de werkgever een flexibele arbeidsregeling ingevoerd heeft via het arbeidsreglement, voorziet het paritair comité voor het hotelbedrijf in een reeks afwijkingen die de voornoemde grens voor de overuren op 11 uur per dag brengen. Dit betekent dat de toeslag voor de overuren pas vanaf het 12de uur verschuldigd zal zijn.

Bron: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 32&Lang=NL

RonnyD
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 15 feb 2020 18:24

Dat is wat ook ik gevonden heb, dus als ik het goed begrijp is de minimumprestatie 3 uur, en als je in je bedrijf minder, de uitzonderingsmaatregel 2 uur, wil invoeren moet de zaakvoerder die motivatie inzenden?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 feb 2020 23:42

De horeca heeft speciale regelingen

Overuren er zijn 360 vrijwillige over uren voorzien per jaar zonder toeslag

,normaal is het 3 uren minimum maar met toelating kan dit voor 2 uren.

Voor zaterdag werk is niks voorzien van toeslagen

Voor zondagen is er normaal 2€ per uur met een maximum van 12€ per dag.

Als extra zijn er nog speciale regelingen

maximumduur van 2 opeenvolgende dagen bij dezelfde werkgever
Er is geen geschreven arbeidsovereenkomst vereist:
Er is wel een arbeidsovereenkomst vereist:
voor de extra die gedurende maximum 2 dagen deeltijdse prestaties verricht;

Op basis van de CAO van 27 maart 1991 is de extra niet aan dit minimum onderworpen en zou hij dus minder dan 2 uur per dag mogen werken. zonder toelating

Zijt toch zeer voor zichtig als extra in de horeca !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”