nieuwe carrière(wending)?

imo
Topic Starter
Berichten: 27

nieuwe carrière(wending)?

#1 , 26 jan 2020 00:43

Hallo iedereen,

Was even aan het zoeken waar ik best mijn vraag best kon posten, maar aan de discussies te zien, denk ik dat ik het best hier plaats.
Gezien er hier toch wel velen zijn die in het vak zitten, had ik graag jullie advies over het volgende:

Zo'n 2 maanden geleden is mijn contract opgezegd door de werkgever en momenteel zit ik dus in mijn opzegperiode (8 maanden). Ik ben zo'n 20 jr actief geweest in projecten in de logistieke sector voornamelijk. Gezien mijn leeftijd, heb ik nog minstens zo'n 20 à 25 jaar te gaan eer ik op pensioen kan. Dus ben ik aan het nadenken of ik meteen terug elders aan de slag zou gaan in projecten in dezelfde branche of misschien nu het moment is om te investeren in een nieuwe carrière(wending)? Nog met zo'n kwart eeuw voor de boeg, meen ik dat ik best iets nieuws met toekomst perspectief probeer waar ik ook tegelijkertijd plezier in kan hebben.

Mijn vraag is tweeledig:

1. welke opleiding best te kiezen?
2. waar de gekozen opleiding best te volgen?


Voor het eerste luik twijfel ik tussen de volgende 3 mogelijkheden:

a. HTML(5) + CSS3 + JavaScript >> vanuit persoonlijke interesse heb ik via zelfstudie (voornamelijk Youtube & diverse fora) reeds een voorzichtige basis in HTML & CSS.
b. Python >> wordt DE taal van de toekomst genoemd en zou het heel wat toegangkelijker zijn dan bijvoorbeeld Java.
c. Java >> hierin heb ik dan grote interesse, gezien ik dolgraag apps zou willen ontwikkelen en met Java lijken de jobmogelijkheden enorm. In mijn geval zou het weliswaar een junior functie zijn, daar ik tot op heden nog geen programmeerervaring/kennis heb.

Eens de keuze gemaakt, waar deze opleidingen best volgen, met oog op beste kansen op de arbeidsmarkt?

a. VDAB? >> de opleidingen hier zijn wel gratis voor werkzoekenden, maar zijn ze wel professioneel en toekomst- en arbeidsmarkt gericht?
b. Syntra? >> Syntra is betalend en niet bepaald goedkoop.
c. Volwassenonderwijs (avond)? >> hierover toch veel bedenkelijke reacties gelezen over lessen die wegvallen zonder inhaal, leestof niet up to date, ...
d. INTEC Brussel? >> ook gevonden via website VDAB, lijkt op het eerste gezicht wel iets degelijks en professioneel

Gezien ik de luxe niet heb om terug voltijds te gaan studeren aan een hogeschool of unief, moet ik op zoek gaan naar een praktijkgerichte crash-course van max. 1 jaar.
Over de instellingen hierboven lees ik positieve zaken, maar nog meer negatieve zaken:
- vele reviews geven aan dat deze instellingen schoon (klinken) van ver, maar ver zijn van...
- waarde van de opleidingen van deze instellingen op de arbeidsmarkt?
- inhoudelijke waarde van de opleidingen zelf?

Zijn hier ervaringsdeskundigen die mij tips kunnen geven over welke opleiding en welke instelling wel of zeker niet (en waarom)?
Zoals ik eerder aangaf ben ik tot op heden projectmanager geweest in de logistieke sector en heb ik geen opleiding of professionele ervaring in IT, laat staan programmeren. Wel ben ik een gezonde interesse/obsessie voor webtechnologie, webdesign, apps, ... Mijn uiteindelijke doel is dus mijn arbeidskansen en toekomst zekerheid te vergroten met zaken waavoor ik een persoonlijke passie voor heb.

Ik kijk graag uit naar reacties en tips. Alvast bedankt!

IMO

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 26 jan 2020 00:51

Veel succes nog met uw carrière, maar met de beste wil van de wereld kan ik hier geen juridische vraag in terugvinden.

Reclame

Terug naar “Andere”