Overnachten met 2 op één kamer voor het werk.

Judifo
Topic Starter
Berichten: 11

Overnachten met 2 op één kamer voor het werk.

#1 , 11 jan 2020 17:04

Weet iemand of er bepaalde regels zijn rond de privacy van werknemers buiten de werkuren?

- Kan een werkgever je verplichten om met twee op één kamer te slapen tijdens feestjes en meetings en opleidingen?
Het komt erop neer dat je buiten je werktijd ook nog eens verplicht bent om met je collega´s je (onbetaalde) tijd door te brengen. Zo heb je geen eigen privacy etc...
- Men begrijpt meestal wel dat een mannelijke collega niet bij een vrouwelijke collega mag slapen. (Voor de partners thuis) Maar homo en lesbische partners vinden het anders ook maar niets als hun partners tijdens de werkuren met collega´s van hetzelfde geslacht in éénzelfde kamer slapen.
- Als men weet dat een collega anders geaard is, dan is het geen probleem om ze in een aparte kamer te laten slapen. Alle anderen moeten wel op één kamer. Moet nu iedereen publiekelijk zijn geaardheid melden om apart te mogen slapen?
- Zelfs ettelijke hetero´s vinden het een nare gedachte om met een collega van hetzelfde geslacht de kamer te delen. Ze zijn toch niet homo of lesbisch?

Het eenvoudigste zou zijn als men iedereen gelijk zou behandelen en dat zonder enig onderscheid. Ieder een aparte kamer. Zo moet men geen rekening houden met geslacht of geaardheid. Zo heeft iedereen zijn eigen privacy. Zo kan de verbondenheid met het werk onmiddellijk stoppen van zodra je op je kamer komt.

Maar hoe zit dat eigenlijk? Wat zijn je rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Judifo
Topic Starter
Berichten: 11

#2 , 12 jan 2020 12:23

Buiten je werktijd kan men u toch niet verplichten om ook je vrije tijd door te brengen met collega´s. Dat zou ik denken?
Als de werktijd verlopen is, dan start je privé tijd. Toch? Zeker op je kamer.
Indien men u daar wel toe verplicht, dan moet men u ook per uur blijven doorbetalen zou ik denken?
Alsof je met elke collega zo goed overeen komt dat je ook uw privétijd ermee wil delen en zelfs de kamer wil delen.
In tijden dat alles gender neutraal moet zijn en dat geen onderscheid meer mag gemaakt worden tussen mannen en vrouwen.... tsssss
Sommigen zouden er net geen probleem mee hebben om met iemand van het andere geslacht de kamer te delen. Dat kan eens leuk zijn...
Thuis in de huisgezinnen worden de slaapkamers als de privéruimte gezien. Ook deze van de kinderen etc.. Je deelt je kamer niet met eender wie hé.
Op het werk moet je dan ineens al die normen en waarden overboord gooien en de kamer delen met diegene die u wordt toegewezen?

Wat opvalt... Niemand durft er openlijk over discussiëren want dan krijgt men tegenstand. De anderen zwijgen.. Maar het leeft wel binnen de bedrijven.
Bedrijven die deze regel toepassen daarvan slaapt de directie en het management wel zelf apart. Is dat niet hypocriet?

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 12 jan 2020 13:03

Tja. Er is geen wet die dit verbiedt. Je kan nee zeggen maar dan riskeer je een verzuurde werkrelatie ... Dat de bazen meer krijgen is zo in elk bedrijf ...

Zelf heb ik altijd op mijn strepen gestaan en op een keer na privekamers geëist en gekregen. Die keer heb ik zelf m n kamer betaald. Ben ook een paar keer op en afgereden naar huis (had wel een salariswagen). Onder geen beding wou ik een kamer delen.

Nogmaals; je moet inschatten wat de invloed is op je werksituatie. Misschien is er wel een collega met wie t je wel kan vinden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 12 jan 2020 13:46

Het meest logische lijkt mij dat het supplement van de eenpersoonskamer door de werknemer zelf betaald wordt.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 12 jan 2020 16:11

Een alternatief zou kunnen zijn: met zijn allen in één grote slaapzaal of in een circustent.
Dan is er "sociale controle".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”