Vakantiegeld verschillende werkgevers in 'korte periode'

Appelman
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vakantiegeld verschillende werkgevers in 'korte periode'

#1 , 02 jan 2020 16:04

Hallo allemaal,

Ik wil graag een provisie aanleggen voor mezelf om een dip in loon op te vangen, maar eerlijk ik heb geen idee hoeveel 'vakantiegeld' er wanneer van mijn loon gaat afgetrokken worden. Kan iemand mij duidelijkheid geven?

Situatie:

2010 - 07/2018: Voltijds gewerkt bij werkgever A
10/2018 - 04/2019: Voltijds gewerkt bij werkgever B
07/2019 - heden: Voltijds gewerkt bij werkgever C

Ik had zowel bij A, B als C altijd 20dagen verlof en deze zijn ook in alle jaren, inclusief 2019 volledig opgenomen geweest.

Wanneer gaat er iets van mijn loon gaan? Moet mijn huidige werkgever C in 2020 dan geld recuperen van werkgever B en ook van werkgever A? Kan ik dan tweemaal loon afgehouden worden?

Ik vind online vaak voorbeelden terug van 1 verandering, maar deze situatie vind ik nergens terug.

In het kort: Wie gaat welk bedrag wanneer afhouden?

thx!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2020 16:18

Voor het jaar 2020 is werkgever A niet meer van toepassing !

Enkel B en C is van toepassing .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 jan 2020 18:21

Kan iemand mij duidelijkheid geven?
Was u arbeider of bediende ?

Als arbeider wordt uw vakantiegeld in mei betaald door de RJV.
Als bediende werd uw vakantiegeld bij ontslag al uitbetaald en hebt u dat dus al gekregen.
2010 - 07/2018: Voltijds gewerkt bij werkgever A
Niet meer relevant
Vakantie 2020 werd verdiend in 2019
10/2018 - 04/2019: Voltijds gewerkt bij werkgever B
Ongeveer 1/3 van 2019
Pakweg 6 of 7 dagen vakantie van B dus
07/2019 - heden: Voltijds gewerkt bij werkgever C
Da's de helft, dus 10 dagen, bij deze werkgever C
Daarvoor is er dus geen probleem, die lopen gewoon door in je maandloon.

Enkel de 6 of 7 dagen (plus de 4 of 3 die je misschien nog elders verdiend hebt, of opneemt als toegestane afwezigheid) moeten gecompenseerd worden.


Wettelijk ben je verplicht je vakantie op te nemen.
Maar in praktijk wordt er enkel naar gekeken als je op einde van het jaar een of andere uitkering trekt (werkloosheid, ziekte, ...) en je dagen nog niet op zijn ...

Wanneer gaat er iets van mijn loon gaan?
In 2019 moet je dat toch ook al voorgehad hebben :?:

Als arbeider is dat simpel: voor de uren dat je er niet bent wegens vakantie, moeten ze je ook niet betalen.

Als bediende ligt het lastiger omdat je een maandloon hebt, normaal elke maand zelfde, maar normaal is er ook een "overeenkomstig uurloon" dat gebruikt wordt om dagen of uren die je te kort / of te veel (over-) werkt, af te houden van / bij te tellen bij je maandloon.

Afspreken met uw werkgever, of vragen wat daar gebruikelijk is ...

Het kan -maar is meer werk als u bediende bent- dat ze telkens loon inhouden als u verlofdagen opneemt die u reeds uitbetaald kreeg

Het kan -wat administratief gemakkelijker is- ook in 1 of 2 maanden ineens gebeuren.


Moet mijn huidige werkgever C in 2020 dan geld recuperen van werkgever B en ook van werkgever A?
Neen, zo werkt dat niet ...
Kan ik dan tweemaal loon afgehouden worden?
neen

Reclame

Terug naar “Andere”