uren voor vakantiedag

sjol
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

uren voor vakantiedag

#1 , 01 jan 2020 15:14

Ik werk elke dag 7.5 uur omdat onze pauze eigen tijd is van een half uur.
Nu zie ik dat er voor onze vrije dagen 8 uur afgeschreven worden.
We hebben 152 uur verlof op een jaar maar je kan toch nooit meer verlof in moeten leveren als dat je werk op een dag?

Ik ben bediende.
Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 jan 2020 17:06

Verlof wordt mij mijn weten niet in uren uitgedrukt maar in dagen.
https://www.onva.be/nl/berekening-vakantiedagen
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 01 jan 2020 18:01

Vakantie wordt in heel veel bedrijven (waaronder het mijne) wel degelijk in uren uitgedrukt en niet in dagen.

152/7.60=20

152 uren verlof zijn dus wel degelijk 20 dagen.

P.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 01 jan 2020 18:01

Vakantie wordt in heel veel bedrijven (waaronder het mijne) wel degelijk in uren uitgedrukt en niet in dagen.

152/7.60=20

152 uren verlof zijn dus wel degelijk 20 dagen.

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jan 2020 19:36

De RVL rijksdienst voor jaarlijkse vakantie werkt ENKEL met dagen.

Mensen die bv maar 5 uur per dag doen die hebben 20 dage van 5 uur vakantie, deze die 7,5 uur per dag werken die heeft 20 dagen van 7,5 uur vakantie !!

Wettelijk word vakantie altijd per dag gerekend

Werk je in de 6 dagen week heb je 24 dagen

Werk je in de 5 dagen dan heb je 20 dagen vakantie.

Waarom zelf zo moeilijk maken ??

Anders toon ons hier de wetgeving dat het per uur berekend word .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2020 11:45

Anders toon ons hier de wetgeving dat het per uur berekend word .
er zijn nu eenmaal dingen die niet wettelijk zijn maar aanvaard worden
bvb, onderhoud werkkledij door werknemer is wettelijk verboden maar er zijn sectoriele cao's die hiervoor een vergoeding voorzien

er moeten 4 weken verlof kunnen genomen worden, als er 8u worden afgetrokken moet men 160u verlof krijgen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

puttemanp
Berichten: 613

#7 , 02 jan 2020 12:05

Waarom zelf zo moeilijk maken ??
Is geen kwestie van moeilijk maken, maar heeft alles te maken met soepelheid. Iemand die een halve dag verlof neemt, of eens bv. 2 uur verlof neemt omdat die 's ochtends of 's avonds ergens moet zijn wordt zo geen hele dag verlof aangerekend. Of nog voor mensen met een variabel uurroster...

P.

sjol
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jan 2020 17:05

Dank jullie wel voor de reacties ik weet nu in elk geval dat je als je 152 uur heb 20 dagen moet krijgen en ze niet meer als 7.6 uur per keer mag rekenen ipv 8 uur anders kom je op 19 dagen uit. Weet er iemand ook toevallig hoe het zit met naar een dokter gaan. is dat altijd eigen tijd of krijg je daar ook tijd voor. Ik ga negen op de tien op mijn vrije dag maar dit gaat niet altijd dan kost het mij dus uren om eerder weg te gaan.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jan 2020 17:51

Weet er iemand ook toevallig hoe het zit met naar een dokter gaan.
afhankelijk waarom
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

puttemanp
Berichten: 613

#10 , 02 jan 2020 19:39

Dank jullie wel voor de reacties ik weet nu in elk geval dat je als je 152 uur heb 20 dagen moet krijgen en ze niet meer als 7.6 uur per keer mag rekenen ipv 8 uur anders kom je op 19 dagen uit.
Dat hangt van jouw uurrooster af... Als je bv. 3 dagen 8 uur werkt, en 2 dagen 7 uur, en je neemt een dag verlof waarop je 8 uur ingeplanned bent, worden 8 uur in rekening gebracht. Neem je verlof op een dag waarop je 7 uur ingeplanned bent, wordt 7 uur in rekening gebracht.

P.

Terug naar “Andere”