Tijdelijk wonen en werken in het buitenland

Anneliesdv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk wonen en werken in het buitenland

#1 , 26 dec 2019 14:18

Ik ben na mijn studies in januari 2019 gestart met werken in het Verenigd Koninkrijk. Ik werk voor een Britse werkgever en word door hen ook betaald (en betaal bijgevolg belastingen in het verenigd koninkrijk). Door de onzekerheid rond Brexit heb ik me toen op tijdelijk afwezig gezet op het rijksregister. Ik heb nog een domicilie op het belgische adres van mijn ouders en zit nog op hun ziekteverzekering. Ik kan(en ga) mijn tijdelijke afwezigheid verlengen met 1 jaar maar ben niet zeker of ik nadien nog langer in het Verenigd Koninkrijk ga werken of terugkeer naar België. Is er een mogelijkheid om mijn vlaamse ziekteverzekering te behouden en te werken in het Verenigd Koninkrijk? Indien niet, hoe moeilijk is het om na lange tijd terug in te schrijven in België in het rijksregister/ziekteverzekering? En moet ik als ik langer in het Verenigd Koninkrijk blijf, een Britse identiteitskaart aanvragen? Bedankt voor te antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2019 14:32

Om als persoon ten laste in de ziekteverzekering beschouwd te worden mag uw inkomen niet hoger zijn dan 839,25 euro per maand. Ik vrees dan ook dat u mogelijk ten onrechte als persoon ten laste bij uw ouders ingeschreven staat en dat u hoofdelijk dient verzekerd te worden in en ten laste van de U.K. Gezien u uw domicilie in België behouden heeft, kan u nog ingeschreven blijven bij het Belgische ziekenfonds met eigen bijdrageplicht. Zodra de Brexit een feit is, wordt u beschouwd als werkend in een derdeland en is de wetgeving van de derdelanders op u van toepassing en valt u niet langer onder de VO 883/2004 en haar toepassingsverordening.
Voor meer uitleg, zie:

https://www.werkeninhetbuitenland.nl/wo ... oninkrijk/
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”