onbetaald verlof statutair ambtenaar stopzetten

NVDD
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onbetaald verlof statutair ambtenaar stopzetten

#1 , 24 dec 2019 16:16

Ik ben statutair ambtenaar die één jaar onbetaald verlof heeft genomen om een andere contractuele functie uit te oefenen.
Nu ben ik zwanger en zou het financieel voordeliger zijn om terug te keren naar mijn statutaire functie om daar zwangerschapsverlof te starten.

Kan mijn werkgever mij een vervroegde terugkomst weigeren? en zo ja op welk grond?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 24 dec 2019 18:01

Dat kan niet. Dit vind je op overheid.vlaanderen.be : De ambtenaar heeft tijdens het onbetaald verlof geen recht op salaris. Als gevolg hiervan heeft de ambtenaar die het onbetaald verlof geniet ook tijdens de periode van zwangerschap of bevalling die zich voordoet tijdens dit onbetaald verlof, geen recht op salaris.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 dec 2019 20:22

Als contractueel valt TS onder het privaatrechtelijk stelsel en volgt zij de wetgeving zwangerschapsverlof privaatrechtelijk sector en wordt haar uitkering zwangerschapsverlof berekend op haar salaris als contractueel en niet op haar wedde als statutair ambtenaar. Gezien zij verlof zonder wedde geniet in haar statutaire betrekking heeft zij geen recht op een wedde. Indien er nog dagen vallen buiten de periode van onbetaald verlof zal zij als statutair nog rechten hebben op een wedde tot haar forfaitaire dagen, ziektekrediet, zijn uitgeput. Zwangerschap schort de periode van onbetaald verlof niet op. TS kan enkel afstand doen van haar onbetaald verlof om ernstige redenen en mits toestemming van het tewerkstellend openbaar bestuur.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”