Eigenaar frituur bedreigt moeder.

DDB210792
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Eigenaar frituur bedreigt moeder.

#1 , 22 dec 2019 20:55

Beste,

Mijn moeder is ongeveer anderhalf jaar aangenomen op zelfstandige basis om een frituur te openen voor persoon X.

Persoon X beloofde de kosten voor rsz te betalen voor haar. Nu blijkt dat hij dit nooit gedaan heeft.

Ook heeft hij voor 4000euro aandelen aan mijn moeder verkocht, cash in de hand. Ze heeft daarvoor wekenlang loon laten bijhouden door hem. Is ook via een boekhouder officieel gemaakt en dergelijke. Staat dus ook in het register.

Nu heeft persoon X de frituur verkocht, en komt hij ineens af met 1400euro te kort , en dat mijn moeder dit moet betalen, terwijl hij niet echt bewijs geeft. Er hangen cameras dus hij zou het zo kunnen controleren, maar dit acht hij niet nodig. Dus wij denken dat hij het uit zijn duim zuigt. En nu eist hij ook dat zij de papieren van de aandelen moet afgeven zodat hij zou kunnen zeggen tegen zijn boekhouder dat hij ze teruggekocht heeft.

Heeft mijn moeder een poot om op te staan? Kan hij die 4000euro gewoon in zijn zak houden of moet hij deze uit betalen? En wat met de rsz van mijn moeder?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 dec 2019 22:21

Beste,

Mijn moeder is ongeveer anderhalf jaar aangenomen op zelfstandige basis om een frituur te openen voor persoon X.

Persoon X beloofde de kosten voor rsz te betalen voor haar. Nu blijkt dat hij dit nooit gedaan heeft.

Ook heeft hij voor 4000euro aandelen aan mijn moeder verkocht, cash in de hand. Ze heeft daarvoor wekenlang loon laten bijhouden door hem. Is ook via een boekhouder officieel gemaakt en dergelijke. Staat dus ook in het register.

Nu heeft persoon X de frituur verkocht, en komt hij ineens af met 1400euro te kort , en dat mijn moeder dit moet betalen, terwijl hij niet echt bewijs geeft. Er hangen cameras dus hij zou het zo kunnen controleren, maar dit acht hij niet nodig. Dus wij denken dat hij het uit zijn duim zuigt. En nu eist hij ook dat zij de papieren van de aandelen moet afgeven zodat hij zou kunnen zeggen tegen zijn boekhouder dat hij ze teruggekocht heeft.

Heeft mijn moeder een poot om op te staan? Kan hij die 4000euro gewoon in zijn zak houden of moet hij deze uit betalen? En wat met de rsz van mijn moeder?

Mvg
denk dat u best een advocaat raadpleegt, hier hangt heel veel af van de aanpak van deze zaak, en risico op zware boetes
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

DDB210792
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2019 22:26

Beste,

Mijn moeder is ongeveer anderhalf jaar aangenomen op zelfstandige basis om een frituur te openen voor persoon X.

Persoon X beloofde de kosten voor rsz te betalen voor haar. Nu blijkt dat hij dit nooit gedaan heeft.

Ook heeft hij voor 4000euro aandelen aan mijn moeder verkocht, cash in de hand. Ze heeft daarvoor wekenlang loon laten bijhouden door hem. Is ook via een boekhouder officieel gemaakt en dergelijke. Staat dus ook in het register.

Nu heeft persoon X de frituur verkocht, en komt hij ineens af met 1400euro te kort , en dat mijn moeder dit moet betalen, terwijl hij niet echt bewijs geeft. Er hangen cameras dus hij zou het zo kunnen controleren, maar dit acht hij niet nodig. Dus wij denken dat hij het uit zijn duim zuigt. En nu eist hij ook dat zij de papieren van de aandelen moet afgeven zodat hij zou kunnen zeggen tegen zijn boekhouder dat hij ze teruggekocht heeft.

Heeft mijn moeder een poot om op te staan? Kan hij die 4000euro gewoon in zijn zak houden of moet hij deze uit betalen? En wat met de rsz van mijn moeder?

Mvg
denk dat u best een advocaat raadpleegt, hier hangt heel veel af van de aanpak van deze zaak, en risico op zware boetes
Zware boetes voor mijn moeder of hem?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 dec 2019 10:26

denk dat u best een advocaat raadpleegt, hier hangt heel veel af van de aanpak van deze zaak, en risico op zware boetes
Zware boetes voor mijn moeder of hem?
[/quote]

beide mogelijk
stel, je gaat voor zelfstandige en je hebt uw bijdragen niet betaald, dit is dan uw verantwoordelijkheid niet van de verhuurder
of, je gaat voor schijnzelfstandige, dan kan de verhuurder een werkgever worden.

alles valt of staat bij de aanpak van deze zaak, welke aanpak je best neemt durf ik mij niet over uitspreken

heb je geen verzekering met rechtsbijstand afgesloten?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2019 10:43

Ik denk ook dat ze best even bij een advocaat gaat .

Wat de rsz betreft is de vennootschap verantwoordelijk voor de betaling ervan, dus niet van wakker liggen !

Ze mag in GEEN enkel geval de aandelen afgeven, als de zaak overgenomen word zal de overnemer aan haar de werkelijke waarde dus meer dan ze betaald heeft moeten ontvangen.

De advocaat kan dan nog op twee paarden spelen

1/schijnzelfstandigheid, dan gaat men je moeder volledig moeten inschrijven voor deze tijd dat ze daar werkte, wat financieel zeer goed kan zijn .

2/ gewoon op wat het nu is maar zijn moet de werkelijke waarde van de aandelen krijgen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”