Twee voltijdse lonen

Bento788
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Twee voltijdse lonen

#1 , 22 dec 2019 15:10

Dag,

Ik wou graag advies over mijn werksituatie ivm met het betalen van belastingen.

Ik werk nu 3jaar al in vast weekend regime in de nachtdienst.
Ik heb een nettoloon gemiddeld van 2400euro per maand.
Dit als loontrekkend en als hoofdberoep.

Na contact met een andere firma hebben ze mij gevraagd of ik de vaste nacht kon werken in de week.
Dit ook als loontrekkend.
Ik krijg gemiddeld loon van 2600euro per maand uitbetaald.

Mijn vraag is hoe het zit met belastingen omtrent 2 voltijdse jobs? Hoe moet ik de berekeningen maken voor de belastingen zodat ik geen verassingen heb bij betalen van volgende belastingen.

En is het beter de 2 de job te werken als zelfstandig in bijberoep om zo belastingen voordeel te verkrijgen?

Wel kan ik na een gesprek vragen aan de 2 de werkgever om mij in te schrijven als zelfstandige.
Moet ik dan ook eerst mijn ontslag geven of kan dat intern geregeld worden.

Wat is de beste optie ?
Alvast willen de twee bedrijven mij in loonsverdienst houden natuurlijk.

Alvast bedankt voor antwoord

Mvg

Benoit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6855

#2 , 22 dec 2019 15:44

Van loondienst naar zelfstandig bijberoep? Wat is er dan veranderd aan uw taken?

ik vrees dat daar vodden van kunnen komen.

En voor belastingen worden die twee inkomens inderdaad bijeengeteld; voor pensioen daarentegen... :( :roll:

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2019 16:49

17 MEI 2019. - Koninklijk besluit tot aanpassing aan de welvaart van bepaalde uitkeringen in de regeling voor werknemers

Artikel 1. Het jaarbedrag bedoeld in artikel 7, derde lid, van het koninklijk besluit nr. 50 van 24 oktober 1967 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers wordt voor de jaren na 2019 vermenigvuldigd met 1,017.

2018 57.602,62
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 dec 2019 21:49

Voor de belastingen is dat zalig

U gaat écht géén 5000€/maand overhouden ...
Als loontrekkende gaat er vanaf zo'n 40.000 €, bruto, en daar zit je al over met één job, de helft af .
Uw werkgevers gaan daar geen rekening mee houden, en afhouden ifv wat zij je uitkeren als loon, zonder rekening te houden met het "andere" loon.


Als zelfstandige zit je met gelijkaardige tarieven - maar vergeet je verhoogde eigen onkosten niet ....


En euh ... 7 nachten op 7 werken :?:
Niet gezond ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 dec 2019 22:02

Quick & dirty:

https://www.jobat.be/nl/bruto-netto-calculator

2400 netto is 3960 bruto
2600 netto is 4420 bruto
Maandelijks pakweg 8400€ levert volgens die calculator 4194€ op

Dus reken maar minstens 800 opzij zetten zuiver voor belastingen ...

Indien arbeider: nog wat meer door je (dan 2x) amper belast vakantiegeld ... maak er maar minstens 1000€/maand van dan.
Voorafbetalingen doen, mss ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 dec 2019 22:13

En is het beter de 2 de job te werken als zelfstandig in bijberoep om zo belastingen voordeel te verkrijgen?
waarom zou je dan geen schijnzelfstandige zijn?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”