Gratis reserve staan

simondg
Topic Starter
Berichten: 4

Gratis reserve staan

#1 , 08 sep 2019 20:30

Hallo. Ik werk in de bewaking en mijn baas heeft iets nieuw in mijn planning gezet wat ik in al mijn 5 jaren in de sector nog nooit heb gezien. Op 22 september sta ik namelijk gepland als "reserve agent". Toen ik hem in een mail vroeg wat dat precies betekent, vertelde hij me dat ik die datum vrij moet houden, en als hij mij op die dag "oproept" ben ik verplicht te komen. Toen ik hem vroeg of hier dan een soort van standby vergoeding voor wordt gegeven, zei hij dat ik die krijg als ik word opgeroepen. Dus ik krijg niks als ik niet word opgeroepen, ook al heb ik die datum heel de maand vrij gehouden.

Kan hij dit zomaar? Ben ik zelfs verplicht om mijn telefoon op te nemen terwijl ik onbetaald thuis zit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 sep 2019 21:04

Wat staat er in uw arbeidscontract ? CAO ?
Ga naar vakbond (of afgevaardigde) en vraag na.

Geen idee of bewaking andere overeenkomsten heeft, maar in andere sectoren wordt een "wacht" vergoed - ook als men niet dient op te draven.
Als u niet vrij bent te gaan en staan waar u wil , is dat geen vrije tijd en dient er vergoeding tegenover te staan.
En als men effectief dient te komen, is er doorgaans nog een verplaatsings- en oproepvergoeding ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2019 22:06

U CAO eens na lezen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2019 14:06

Toen ik hem vroeg of hier dan een soort van standby vergoeding voor wordt gegeven, zei hij dat ik die krijg als ik word opgeroepen. Dus ik krijg niks als ik niet word opgeroepen, ook al heb ik die datum heel de maand vrij gehouden.
voor pc 317 zou dit 6,05€/per dag zijn
https://www.accg.be/sites/default/files ... onen_1.pdf
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”