Kinderverzorgster in problemen

Melinadw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kinderverzorgster in problemen

#1 , 17 jul 2019 18:11

Hallo

Ik zit met een groot probleem. Ik werk sinds januari 2018 bij mijn schoonouders hun kinderdagverblijf als kinderverzorgster.
Ik ging stoppen met werken omdat het niet klikt tussen ons, toen heb ik ontdekt dat ik zwanger was. Dus om mezelf te beschermen heb ik mijn ontslag niet aangeboden.

Ik heb 2 zwangerschappen kort op een (de 2e baby was onverwacht).
Vorig jaar hebben ze me gevraagd of ik een personeelslid kon vervangen terwijl ik mijn 8 of 9 verplichte weken na de bevalling nog niet heb uitgezet.
Ik heb gezegd dat ik zal komen helpen (ze hebben me in het zwart moeten betalen)
Daardoor heb ik geen borstvoedingsverlof opgenomen en gestopt met borstvoeding geven.

De dag nadien krijg ik te horen dat ze extra kindjes gaan aannemen omdat ze een extra personeelslid hebben kunnen regelen.

Ik was boos maar ik ben toch gaan werken om familieruzie te vermijden.

Bij deze zwangerschap was alles in orde, de baby zijn hartslag gehoord, doktersattest gevraagd,...
Ik mocht thuis blijven van mijn schoonzus.
Toch heb ik gezegd "ik werk nog 1 weekje omdat er personeelstekort is, anders zit je in de problemen"

Maandag was ik in overeenkomst met mijn schoonfamilie mijn documenten gaan afhalen bij Idewe voor werkverwijdering.
Ik geef deze af aan mijn schoonmoeder en ze zegt dat hun poetsvrouw ontslag heeft genomen en dat ze iemand zoeken.

Ik zou 1 dag het huis van mijn schoonzus moeten kuisen
1 dag het huis van mijn schoonmoeder waarbij mijn schoonvader zei "op handen en voeten met een vod de trap en trapleuning kuisen omdat het zwart ziet"
en de 3 andere dagen de drie kinderdagverblijven tijdens de openingsuren in dezelfde ruimte als de kindjes.

De manier hoe ze tegen mij spreken heb ik ook het gevoel dat ze machtsmisbruik maken.

Ze hebben tegen idewe dat ik niet in contact kom met kinderen.
Daardoor had idewe toegestemd met deze aangepaste job.
Uiteindelijk heeft idewe ondervonden dat ze gelogen hebben en ze hebben de regels weer aangepast: ik mag niet in dezelfde ruimte met de kinderen zijn

Ik heb vorige week mijn bloed laten testen bij mijn prive gyneacoloog en hij zei dat ik uit de buurt moest blijven van kleine kinderen.
Elke zwangere vrouw moet opletten voor cmv.

We zijn ondertussen weer een dag verder en mijn schoonmoeder laat me niets weten
Ik heb morgen een gesprek met haar
Maar ik zou willen weten: wat zijn mijn rechten?

Mag ze als werkgever mijn functie van kinderverzorgster veranderen naar poetsvrouw zonder mijn toestemming?
Mag ze mij dwingen om hun huis te kuisen?
Dit is voor mij erg vernederend

Idewe en Acv stellen voor om naar mijn huisarts te gaan wanneer hij terug is van zijn vakantie (over 3 weken).
Maar ik zie het niet zitten om 3 weken voor hun te werken.

Sorry voor het lang verhaal
Alvast bedankt
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2019 19:04

Melina,

Ik betreur gans uw situatie. Een juridische raad geven en geen oorlog met uw schoon familie zal moeilijk zijn.
Maar mijn grote onbekende en afwezige in dit verhaal is WAAR ZIT UW MAN ? Schakel die eens in. Want dit lijkt mij meer op het sprookje van ASSEPOESTER of Oliver Twist.

Van taak veranderen zonder uw toestemming mag niet. Bovendien van kinderverzorgster naar poetsvrouw zal zeker niet passen in het kraam van uw zwangerschap. Kuisproducten zijn zeker niet bevorderlijk in uw toestand, en zeker de manier waarop niet.
Er is hier sprake van machtsmisbruik en uitbuiting ( daarom de verwijzing naar Assepoester en Oliver Twist.

Zou toch uw man eens voor de spiegel zetten en deze situatie laten klaren.

Melinadw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2019 19:32

Melina,

Ik betreur gans uw situatie. Een juridische raad geven en geen oorlog met uw schoon familie zal moeilijk zijn.
Maar mijn grote onbekende en afwezige in dit verhaal is WAAR ZIT UW MAN ? Schakel die eens in. Want dit lijkt mij meer op het sprookje van ASSEPOESTER of Oliver Twist.

Van taak veranderen zonder uw toestemming mag niet. Bovendien van kinderverzorgster naar poetsvrouw zal zeker niet passen in het kraam van uw zwangerschap. Kuisproducten zijn zeker niet bevorderlijk in uw toestand, en zeker de manier waarop niet.
Er is hier sprake van machtsmisbruik en uitbuiting ( daarom de verwijzing naar Assepoester en Oliver Twist.

Zou toch uw man eens voor de spiegel zetten en deze situatie laten klaren.
Ik had nog niet gedacht aan de verwijzing, klinkt inderdaad zo...

Jammer genoeg heeft mijn schoonmoeder idewe overtuigd. Ik mag kuisproducten gebruiken zolang ik handschoenen draag en een strikte handhygiëne heb.

Mijn man doet hier niets aan ontdanks hij aan mijn kant staat, hij wilt geen familieruzie veroorzaken

Zijn moeder weigert met ons te communiceren tot morgen.
Is er iets dat ik kan doen? Naar wie kan ik gaan om me te helpen?

Groetjes

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2019 19:47

Melina,

U kunt nog tot 20 u naar Kind en gezin bellen 078/150100

zijn bereikbaar van 8 u tot 20 u

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 17 jul 2019 19:52

Toestand kan niet - vakbond inschakelen en idd ook Kind en Gezin.
Als men u al misbruikt wil ik de dat kinderdagverblijf ook wel eens gecontroleerd zien.
U kan eender welke arts nemen - of de gynaecoloog ...ineens 'ziek' laten schrijven.
Op mijn werk mocht een zwangere vrouw gewoon niet meer werken van het ogenblik dat de leidinggevende in kennis werd gesteld - verbood arbeidsgeneesheer de arbeid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2019 19:59

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2019 20:09

Toestand kan niet - vakbond inschakelen en idd ook Kind en Gezin.
Als men u al misbruikt wil ik de dat kinderdagverblijf ook wel eens gecontroleerd zien.
U kan eender welke arts nemen - of de gynaecoloog ...ineens 'ziek' laten schrijven.
Op mijn werk mocht een zwangere vrouw gewoon niet meer werken van het ogenblik dat de leidinggevende in kennis werd gesteld - verbood arbeidsgeneesheer de arbeid.
Volledig eens met deze reactie. Melina denk aan uw gezondheid en dat van uw komende kindje. Laat u per direct ziek schrijven. Wij leven in een beschaafde ( ? ) wereld. U heeft uw rechten en uw schoonfamilie hoeft zich te stellen in de hedendaagse verantwoorde werkwijzen en zich aan de reglementen te houden.

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 18 jul 2019 09:05

Schoon familie als ze hun inkomsten en zaak boven de gezondheid van hun kleinkind zetten.
dit even terzijds

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 jul 2019 12:46

Niet iedereen moet thuisblijven als men poetsvrouw is, dit is allemaal te zien, daar voor moet de arbeidsgeneesheer hier voor tussenkomen, .
Zelfs veel verpleegsters mogen niet ALTIJD thuis blijven

Zwanger zijn is nog steeds GEEN ZIEKTE
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”