Promotie aanvaard, beloofde opslag niet gekregen

bksv72
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Promotie aanvaard, beloofde opslag niet gekregen

#1 , 01 jun 2020 11:02

Beste iedereen,


Korte beschrijving van de situatie: ik werk op een dienst van zes personen. In 2017 werd mij gevraagd (na uitbreiding van deze
dienst van 2 naar 6 medewerkers) om de coördinatie ervan op mij te nemen. Dit omhelst vanzelfsprekend nieuwe verantwoordelijkheden en taken: werkverdeling en -planning, evaluaties, mensen aansturen, deelname aan directievergaderingen, extra opleidingen, enz.

Er werd mij destijds een hogere weddenschaal beloofd ter compensatie, maar ik heb drie jaar later nog steeds niets gekregen. Pogingen om dit bespreekbaar te maken (o.a op mijn eigen evaluatiegesprekken), worden steevast met vage argumenten ('volgend jaar', 'eerst nog aanwervingen'...) afgewimpeld. Personen met minder dienstjaren die op andere diensten ook coördinatietaken aanvaard hebben, kregen deze baremaverhoging intussen overigens wel.


Het jammerlijke is dat ik niets op papier heb of heb laten zetten en destijds uitgegaan ben van goed vertrouwen, noch mijn contract noch mijn functiebeschrijving werden aangepast. Dit leidt nu tot de situatie dat ik functionele chef ben van collega's van wie er een paar betere arbeidsvoorwaarden hebben dan ikzelf....

Het gaat overigens niet over een monumentaal hoge som, is ongeveer 400 euro bruto/maand.

Dit via overleg oplossen, gaat niet meer lukken, vrees ik... Heb ik wettelijk gezien 'een poot om op te staan' en is dit afdwingbaar, of moet ik hiervoor echt via de vakbond passeren, met alle mogelijke fricties van dien. Ik sta nu al bekend als zeurpiet. Of moet ik de coördinatietaak, die voor mij en mijn dienst overigens vrij vlot verloopt, gewoon terug afgeven?

Ik ben 49 en van werk veranderen is voor mij overigens niet vanzelfsprekend meer.


Bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 01 jun 2020 17:24

Tja, weinig afdwingbaar vrees ik omdat je geen formeel akkoord voor opslag had. Als ander werk zoeken geen optie meer is (wegens leeftijd) zal t slikken worden. Het is voorts niet ongebruikelijk dat teamleden meer verdienen dan teamleiders omdat ze schaarse competenties hebben (expertise) die de teamleider niet heeft. Nu ja, je werkgever heeft je wat in t ootje genomen maar je kan weinig - eigenlijk niets - afdwingen. Vrede mee nemen is t beste.

bksv72
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2020 13:20

Beste,

Bedankt voor het antwoord.

Ik ben wel degelijk bezig met solliciteren, maar dat kan nog wel wat duren eer er iets uit de bus komt.

Wij zijn een vertaaldienst, en ik heb als senior alle andere teamleden mee ingewerkt en moet nu nog steeds hun 'steken oprapen'. Er is dus geen sprake van minder expertise, alleen zijn de laatst aangeworven via betere barema's en voorwaarden in dienst genomen (niet hun schuld natuurlijk).

Momenteel kan ik dit dus alleen maar slikken, maar ik voel mij idd. nogal in het ootje genomen, na meer dan 15 jaar dienst dan nog.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jun 2020 23:44

Er werd mij destijds een hogere weddenschaal beloofd ter compensatie,
verdien je nu meer of minder dan het minimumloon voor je huidige functie?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bksv72
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2020 12:01

Ik verdien zeker meer dan het minimumloon voor deze functie (o.a. door anciënniteit).

Het gaat mij ook en vooral om het principe van het gegeven woord, waarvan de juridische bewijskracht dus jammer genoeg zeer gering is.

Terug naar “Andere”