Eindejaarspremie niet uitgekeerd bij ontslag op 29 dec

paulheger
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Eindejaarspremie niet uitgekeerd bij ontslag op 29 dec

#1 , 04 feb 2020 08:26

Beste,

Na 8 jaar dienst was het tijd geworden heb ik besloten een nieuwe uitdaging te gaan zoeken. Omdat ik het beeld had het nieuwe jaar fris te starten heb ik op 27 december mijn ontslag gegeven, waarbij de 13 weken opzeg op maandag 30 september 2019 in ging en zou eindigen op 29 december 2019. Zonder bewust te zijn van de gevolgen hier bewust voor gekozen, want de eerst volgende maandag is 6 januari 2020, als bediende accounting is het heel onlogisch om een nieuw boekjaar te beginnen, wanneer iemand het jaar wil uitwerken.

Tijdens de afrondende gesprekken is de eindejaarspremie nog ter sprake gekomen en hier reageerde de directeur op met "natuurlijk krijg je die, ik heb hem zelfs al vrijgegeven", maar ik heb dit jammer genoeg niet vast gelegd.
Toen ik na herhaaldelijk informeren waarom de premie nog niet is uit betaald gister het bericht kreeg dat ik geen recht heb op de eindejaarspremie heb ik de directeur nog herinnert aan zijn uitspraken, deze ontkent hij niet, maar hij verschuilt zich achter de richtlijn van het waarborgfonds.
Ik zat in PC302 en hierin staat inderdaad dat ik op 31 december nog in dienst had moeten zijn om recht te hebben op de eindejaarspremie.

Is er jurisprudentie over het jaar uitwerken mbt de laatste werkweek, omdat de opzeg altijd op een maandag in gaat? Hierdoor kun je in principe niet gericht op 31 december je laatste werkdag hebben.

Heeft de werkgever geen waarschuwingsplicht als iemand per 29 december zijn ontslag geeft?

Nu ik per email bericht heb, waarin hij zijn uitspraken dat ik de eindejaarspremie wel zou krijgen niet ontkent of tegenspreekt, kan ik hem op basis hiervan toch verplichten de eindejaarspremie uit te keren?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2020 09:13

Je kan hem niet verplichten om dat hij mondelijk zei dat je hem ging krijgen.

Ik lees toch goed PC 302 horeca !

In de horeca word dit uitbetaald door het sociaal fonds van de horeca, en er zijn nog zeer veel die deze nog niet ontvangen hebben, dit gebeurt nu volop dus even wachten er zijn er nog duizenden die wachten

En in de horeca is het niet zo dat je in dienst moet zijn op 31/12 , je moet minstens 2 maanden na elkaar in dienst zijn om er recht op te hebben en deze word pro rata dan uitbetaald

Dus niet panikeren nog, indien je werkgever insolvent is en deze bedragen niet heeft betaald, dan is het FSO die deze taak overneemt en uitbetaald dit kan dan wel nog even duren.


FSO = Fonds voor Sluiting van Ondernemingen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

paulheger
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2020 10:01

Beste DenLowie

PC302 Horeca inderdaad, denk dat je even verder moet lezen, je moet 31/12 wel in dienst zijn
....Werknemers die de onderneming uit vrije wil verlaten of ontslagen worden omwille van een dringende reden zijn uitgesloten.

Ik panikeer niet, de HR afdeling van de organisatie heeft gister bevestigd dat ik geen recht heb op de eindejaarspremie.

Vervolgens heb ik de directeur een mail gestuurd en hem aan zijn belofte en uitspraken omtrent het toekennen van de eindejaarspremie herinnert, deze ontkent hij niet, maar verschuilt zich achter de richtlijnen van het waarborgfonds.

Vragen blijven onbeantwoord:
- Is er jurisprudentie over het jaar uitwerken mbt de laatste werkweek, omdat de opzeg altijd op een maandag in gaat? Hierdoor kun je in principe niet gericht op 31 december je laatste werkdag hebben.
- Heeft de werkgever geen waarschuwingsplicht inzake de eindejaarspremie als iemand per 29 december zijn ontslag geeft?
- Nu ik per email bericht heb, waarin hij zijn uitspraken dat ik de eindejaarspremie wel zou krijgen niet ontkent of tegenspreekt, kan ik hem op basis hiervan toch verplichten de eindejaarspremie uit te keren?

bij voorbaat dank!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2020 10:29

U heeft het juist als je ZELF je ontslag geeft moet je op 31/12 in dienst zijn.

Ik begrijp je woede hoor , het is niet omdat je de 31 /12 niet werkt dat je niet meer in dienst kan zijn op 31/12.

Ik ken de horeca zeer goed, als hij zijn been stijf houd moet hij je niks betalen, en hij krijgt al zijn gestorte bedragen 12% terug van het waarborg fonds van de horeca .

Wat ga je met deze email bewijzen ?? hopelijk voor u wel maar vrees het.

Beste dat je kan doen is naar de vakbond gaan en als zij dit zien zitten dan naar de rechtbank, maar als zij dit niet zien zitten blijf er van af .

Waarom heb je geen week gewacht met je opzeg ? je bent ook de 1/01 kwijt zeker of heeft je nieuwe dit voor zijn rekening genomen, wat normaal zou zijn ??

Toekenningsvoorwaarden

voor voltijdse en deeltijdse werknemers: tijdens de referteperiode (of eventueel over twee kalenderjaren) minstens 2 maanden ononderbroken bij eenzelfde werkgever gewerkt hebben
voor de gelegenheidswerknemers (extra’s) : tijdens de referteperiode minstens 44 dagen in dezelfde onderneming gewerkt hebben

De werknemer die op eigen initiatief een einde maakt aan zijn arbeidsovereenkomst heeft geen recht op de eindejaarspremie, behalve indien zijn opzegtermijn ten vroegste 31 december afloopt.
bron horval
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

paulheger
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 feb 2020 11:57

Dank voor je bericht.

Waarom niet een week later, omdat ik dit niet wist. Hebben gehandeld naar eer en geweten om het jaar en mijn job af te sluiten en in 2020 een nieuwe start te maken.

Je vraag of ik mijn 1/01 kwijt ben kan ik niet plaatsen, ik ben Nederlands en heb dus een ander referentiekader. Vandaar dat ik ook niet wist hoe om te gaan met de opzeg.

Wat wellicht nog wel een interessante vraag is:

De arbeidsovereenkomst stel niet de PC 302 in zijn geheel van toepassing, uitsluitend:
- Functie.. bediende boekh (nr 817 ref PC.302)
- Loon ... stemt overeen met de cat 6 vh barema PC.302

Zou ik me kunnen beroepen dat de eindejaarsuitkering vanuit gewoonte is uitgekeerd en de regels van PC.302 hier dus niet op van toepassing zijn, de oude werkgever zich aan zijn belofte moet houden en zich niet kan verschuilen achter de richtlijnen van het waarborgfonds?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 feb 2020 13:00

Kan niet als een gewoonte zijn daar de eindejaarspremie altijd moet hernieuwd worden in de CAO en op 15 maart van 2018 is er een cao over de eindejaarspremie, en daar staat zeer duidelijk in wat we dus wisten dat u geen recht op heeft . en is in oktober ook overgenomen in de nieuwe cao 2019 -2020
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

paulheger
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 feb 2020 13:46

ok, merci!

paulheger
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 feb 2020 13:47

dank voor je tijd en effort

Terug naar “Loon”