dagcontract op een betaalde feestdag

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

dagcontract op een betaalde feestdag

#1 , 16 dec 2019 11:02

Heb een probleem

Flexi job met dag contracten of twee daagse contracten, die tewerkgesteld word op een FEESTDAG, hoe krijgen zij hun wettelijke inhaal rust, of moet de werkgever hun dit dubbel betalen ?



Flexi jobs die via interims te werkgesteld word wel deze word onmiddellijk uit betaald.



Veel flexi jobs die via de loonberekening dus via een sociaal secretariaat gaat krijgen NIETS uitbetaald en krijgen het enkel uurloon.

En sommige sociale secretariaten staat dit zelfs op hun website, als er een dag contract is moet deze maar enkel betaald worden.

Wet op de betaalde feestdagen en de wet op de flexi job staat duidelijk .

et op de betaalde feestdagen Art. 11. Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust

wet op de Flexi

art:3 §2° [1 flexiloon : het basisloon, zijnde een nettoloon ter vergoeding van een prestatie geleverd in het kader van een flexi-job als bedoeld in de bepaling onder 1°, aangevuld met alle vergoedingen, premies en voordelen van welke aard ook die door de werkgever toegekend worden ter vergoeding van diezelfde prestatie, en waarop overeenkomstig artikel 14, § 2, van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944



Dus : moet de werkgever dubbel betalen bij dag contracten of moet hij dit niet doen ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2019 12:40

Louis,

Kijk eens op https://myflexijob.be/een-flexi-job-voor-werknemers/

Misschien vind je hier een antwoord op je vraag.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2019 14:46

Louis,

Kijk eens op https://myflexijob.be/een-flexi-job-voor-werknemers/

Misschien vind je hier een antwoord op je vraag.
Ik heb dit al allemaal uitgevlooid hoor.

Ik heb nu deze vraag aan de sociale inspectie gemaild en zal zien.

Ik begrijp de sociale secretariaten niet, ieder interim betaald dit dubbel, op de website van nowjobs staat het volgende

Opgelet! Aangezien we bij NOWJOBS werken met dagcontracten, wordt de inhaalrust onmiddellijk uitbetaald. Jouw bijverdiener zal dus een dubbel loon ontvangen + de zondagspremie.

ik laat het hier weten als de sociale inspectie mij antwoord
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2019 23:37


ik laat het hier weten als de sociale inspectie mij antwoord
waarom sociale inspectie en niet inspectie van de sociale wetten?

altijd handig als het om loon gaat, dat je het nummer van pc meedeeld

het principe is
als je uw inhaalrust niet kan nemen verlies je de inhaalrust maar niet het loon

het kan ook zijn dat er op een feestdag een feestdagloon is voorzien, dan kan je nog altijd onbetaalde inhaalrust nemen binnen de 6 weken tijdens de arbeidsovereenkomst natuurlijk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2019 08:22


ik laat het hier weten als de sociale inspectie mij antwoord
waarom sociale inspectie en niet inspectie van de sociale wetten?

altijd handig als het om loon gaat, dat je het nummer van pc meedeeld

het principe is
als je uw inhaalrust niet kan nemen verlies je de inhaalrust maar niet het loon

het kan ook zijn dat er op een feestdag een feestdagloon is voorzien, dan kan je nog altijd onbetaalde inhaalrust nemen binnen de 6 weken tijdens de arbeidsovereenkomst natuurlijk
Je antwoord is zoals ik ook de wet interpreteer en denk dat dit het enige juiste is, alle interims hanteren dit, maar waarom doen de sociale secretariaten dit niet en geven ze een totaal verkeerde uitleg ?

het is wel naar toezicht op de sociale wetten gestuurd info.tsw.gent@werk.belgie.be, ik ken dit daar van in het verleden !

Bedankt om je mening te horen die net als de mijne en de interims is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 dec 2019 12:00

Zo pas antwoord gehad van het toezicht op de sociale wetten

Geachte


Bij tewerkstelling op een feestdag heeft men recht op (betaalde) inhaalrust binnen de zes weken. In bepaalde situaties is het toekennen van de inhaalrust problematisch. Zo zal bijvoorbeeld bij de tewerkstelling van een werknemer met een contract van bepaalde duur voor één dag of bij een tewerkstelling van een flexi-job werknemer waarbij de werknemer alleen aangeworven wordt om te werken op de feestdag het geven van de effectieve inhaalrust in de praktijk moeilijk haalbaar zijn.

De rechtspraak oordeelt dat uit geen enkele bepaling van de feestdagenwet voortvloeit dat de werkgever gehouden is het loon te betalen voor inhaalrustdagen die de werknemer niet heeft genomen (Arrest S.06.0103.N van het Hof van Cassatie van 17 september 2007, Soc. Kron. 2008, p. 310, JTT 2008, p. 267, RW 2008 – 2009, p. 409, Arr. Cass. 2007, afl. 9, p. 1.671; zie in dezelfde zin arrest 295/01 van het arbeidshof van Gent van 14 juni 2002, onuitgegeven; arrest 2008/245 van het arbeidshof van Gent van 12 oktober 2009, onuitgegeven).

Alhoewel de werkgever niet verplicht kan worden om binnen de zes weken een nieuwe arbeidsovereenkomst op te maken in het kader waarvan inhaalrust voor de gewerkte feestdag moet worden toegekend, zou de werknemer eventueel een schadevergoeding kunnen vorderen voor de niet toegekende inhaalrust.

De vraag blijft in hoever bij het niet toekennen van de inhaalrust in casu het moreel element van het misdrijf aanwezig is.

Er is momenteel geen rechtspraak die oordeelt of het niet toekennen van de inhaalrust in het specifieke geval van contracten van bepaalde duur van één dag een fout uitmaakt van de werkgever en aanleiding zou kunnen geven tot de toekenning van een schadevergoeding ex delicto.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”