Bedrijfsauto (VAA) niet op loonbrief

Veldman2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsauto (VAA) niet op loonbrief

#1 , 20 nov 2019 20:51

Beste forumleden,

Mijn zoon is begonnen bij een IT-firma als externe technieker (dus dagelijks de baan op naar klanten). Hij heeft naast zijn loon ook een (anonieme) auto gekregen met tankkaart waarmee hij onbeperkt mag rondrijden.
Op zijn loonbrief is echter geen sprake van "voordelen alle aard". Zijn baas zegt dat de wagen als "poolwagen" staat ingeschreven en dat dit niet op de loonbrief moet worden vermeld.
Kan mijn zoon daar later geen last mee krijgen vermits hij de auto veel privé gebruikt en ook om op vakantie te gaan enz? Het is dus wel degelijk een onderdeel van zijn loon.
Het trouwens maar een kleine wagen (VAA = 110€). Volgens mijn berekeningen zou hij daar maar 35€ belastingen op moeten betalen.

Is deze situatie wettelijk?
En hoe zit het met verzekering enzo? Zijn vrouw rijd er 's avonds en in het weekend ook mee rond.
Zou het niet beter zijn om gewoon de belastingen op de VAA te betalen om in orde te zijn? Voor de baas kost dat toch niks extra, of vergis ik mij?

Hij heeft trouwens ook een laptop en smartphone met onbeperkt abo gekregen en ook daarvan is er niks terug te vinden op de loonbrief. Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 20 nov 2019 22:47

Is er een car policy die het privégebruik van de wagen regelt? Wat met omnium tijdens privégebruik? Etc. Zonder car policy en duidelijke afspraken zou k een andere werkgever zoeken. Werk genoeg in de IT.

Poolwagens die regelmatig privé gebruikt worden zijn onderhevig aan VAA. Poolwagens die uitsluitend professioneel gebruikt worden niet. Ws fraudeert je werkgever omdat hij deze laatste de kosten 100% kan inbrengen. Wat bij mijn weten niet het geval is als VAA gedeclareerd wordt.

Laptop geen VAA is verdedigbaar. GSM wel. Dit wordt typisch 1 keer per jaar verrekend.

Anders gewoon zo laten doch nie uitsluiten dat er ooit eens een aanslag komt.

Veldman2
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2019 19:15

Er is geen car policy. Maar wel een vrijstelling van 250€ die moet betaald worden indien eigen fout.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 nov 2019 14:11

Er is geen car policy. Maar wel een vrijstelling van 250€ die moet betaald worden indien eigen fout.
Dat is dus al (deel van ?) een car-policy ...

Terug naar “Loon”