Loonsvermindering door groepsverzekering

frits123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Loonsvermindering door groepsverzekering

#1 , 23 okt 2019 16:01

Sinds enkele maanden wordt er van mijn loon een bedrag afgehouden voor een groepsverzekering. Het is het type verzekering waarvoor er normaal gezien een deel betaald wordt door de werkgever en een deel door de werknemer. In mijn contract dat ik een 3-tal jaar geleden tekende staat echter dat de groepsverzekering volledig betaald wordt door de werkgever. Ik heb mijn werkgever hierover aangespreken en heb te horen gekregen dat dit "een fout in het contract" is en dat ik binnenkort een extra document zal moeten tekenen waarin ik verklaar akkoord te gaan met deze regeling.

Het probleem is volgens hen dat er in de firma een 15-tal mensen zijn met een contract dat zegt dat de groepsverzekering volledig door de werkgever betaald wordt. 20 andere mensen hebben een contract waarin wel opgenomen is dat de werknemer een deel zelf betaalt. Mijn werkgever zegt dat het niet eerlijk is om verschillende regelingen te hebben en heeft daarom beslist dat iedereen nu moet betalen. Bovendien wordt er extra loon ingehouden om alle vorige maanden sinds het begin van mijn contract ook nog te innen. Hierdoor verlies ik nu 6% netto loon.

Uiteraard wil ik hier niet mee akkoord gaan. Ik heb nog nooit loonsopslag gekregen en val hierdoor terug op een nettoloon dat minder is dan hetgene waaraan ik gestart ben.

Ik werk voor een kleine KMO waar er geen vakbond is. Wat zijn mijn mogelijkheden? Indien ik ander werk zou zoeken kan ik dan alsnog mijn huidige werkgever dwingen om mijn contract na te leven en mij het ingehouden loon te storten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 03 nov 2019 18:06

U hebt al die jaren al belasting betaald en nu gaat de werkgever terugvragen...
U hoeft niet akkoord te gaan ...gaat werkgever ook de extra kosten van herberekening van uw belastingen betalen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2019 20:27

Domein: Personeel - Advies toegevoegd op 4 september 2018
EXTRALEGAAL PENSIOEN
Groepsverzekering: nieuwe spelregels
Vanaf 1 januari 2019 wijzigen de aansluitingsvoorwaarden voor werknemers bij een groepsverzekering. Daarnaast genieten werknemers vanaf dan ook sneller verworven rechten op de opgebouwde reserves. Wat moet u daarover zoal weten?
AANSLUITINGSVOORWAARDEN
Huidige regels
Omdat het initiatief voor een groepsverzekering bijna altijd van de werkgever uitgaat – op sectorplannen na – stelt de werkgever ook de regels van het pensioenreglement vast. Een van die regels is de aansluitingsvoorwaarde: wie kan die groepsverzekering genieten? Tot nu toe had een werkgever daar relatieve vrijheid in: hij kon de aansluiting koppelen aan een minimumleeftijd (25 jaar) en bepalen dat er pas sprake is van verworven rechten na een minimumperiode van aansluiting (maximaal na één jaar).

Vanaf 1 januari 2019
Een Europese richtlijn (2014/50/EU) wil de mobiliteit van werknemers tussen de lidstaten verhogen. Een van de elementen daarin voorziet dat aansluiting bij een bedrijfspensioenplan ten laatste binnen de 3 jaar na aanwerving moet gebeuren. Verworven rechten zijn er zodra de werknemer minstens 21 jaar is. Zoals wel vaker gebeurt, wil België het beter doen dan wat Europa vooropstelt. De minimumleeftijd van 25 jaar, die een werkgever kon opleggen voor aansluiting, wordt zonder meer afgeschaft. Aansluiting is vanaf 1 januari 2019 verplicht voor alle werknemers die onder het stelsel vallen (nieuw art. 13, eerste lid WAP) . Concreet: u werft een personeelslid aan, die beantwoordt aan de categorie waarvoor de groepsverzekering bedoeld is? Dan moet die onmiddellijk aansluiten. Leeftijd en anciënniteit spelen dus geen rol meer.

Wanneer van toepassing?
Deze nieuwe toetredingsvoorwaarden gelden zowel voor bestaande als nieuwe groepsverzekeringen. Ze zijn zowel van toepassing voor nieuwe aanwervingen ná 1 januari 2019, als voor de aanwervingen van vóór die datum. Personeelsleden aangeworven vóór 1 januari 2019, die volgens de oude wetgeving niét voldoen aan de voorwaarden, maar wél aan de nieuwe voorwaarden voldoen, zal u op 1 januari 2019 ook meteen moeten aansluiten. Als u op 1 maart 2018 een werknemer van 21 jaar aangeworven heeft, dan moet u die vanaf 1 januari verplicht aansluiten, zelfs al voorziet het reglement in een minimumleeftijd van 25 jaar. U moet echter geen retroactieve premie storten voor de periode van 1 maart tot 31 december 2018.

Omdat de wet voorrang heeft op het reglement van uw groepsverzekering, moet u dat reglement strikt genomen niet meteen aanpassen.

VERWORVEN RECHTEN
Nieuwe regels
Waar vroeger een groepsverzekeringsreglement nog een anciënniteit van ten minste één jaar kon eisen eer er verworven rechten waren op een opgebouwde reserve, valt deze voorwaarde vanaf 1 januari 2019 gewoon weg. Als een personeelslid op 1 maart aangeworven wordt en het bedrijf al op 1 september verlaat, dan moet u niet alleen de premie voor het aanvullend pensioen betalen voor die periode. De ex-werknemer verwerft bij vertrek ook nog eens de opgebouwde reserves.

De werknemer kan er dan onder meer voor kiezen om de reserve over te dragen naar een contract bij een nieuwe werkgever. De verzekeraar mag voor die transfer geen kosten aanrekenen. Enkel wanneer de reserves minder bedragen dan € 150, is de transfer niet mogelijk. De reserves blijven dan tot de eindvervaldag bij de verzekeraar staan, maar ze komen uiteindelijk wel toe aan de werknemer in kwestie.

Vanaf 1 januari 2019 mag u aan de aansluiting bij de groepsverzekering geen leeftijdsvoorwaarde meer koppelen. Die regel geldt ook voor werknemers die al van vóór die datum in dienst zijn. Vraag dus vóór 1 januari de aansluiting voor werknemers die vandaag omwille van een leeftijdsvoorwaarde niet aangesloten zijn.
Het is strikt genomen niet noodzakelijk om het reglement van uw groepsverzekering nu aan te passen.

@franciscus,

heeft geen uitstaans met loon over vorige jaren en belastingen. Bijdragen die in de loop van dit jaar worden ingehouden, worden immers vermeld op de fiscale fiche. Voor wat de retroactiviteit betreft, raad ik T.S. aan om toch even zijn vakbond te raadplegen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Loon”