Hogere functie, maar geen loonsaanpassing?

Plienenco
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Hogere functie, maar geen loonsaanpassing?

#1 , 28 sep 2019 18:16

Stel: je krijgt een hogere functie waarbij je een hoop verantwoordelijkheid krijgt (wat je ervoor niet had) én tevens de vervangend ploegchef bent als de vaste ploegchef er niet is.
Volgens wat wij op het net vonden, val je dan onder een hoger loonsbarema, toch?
Maar wat nu als dit je wel beloofd werd, maar men die belofte niet nakomt en je je oude (volgens de barema's te lage) loon blijft krijgen?

Er staat niets over een loonsaanpassing op papier. Wel een uitgebreide uitleg van alle taken en verantwoordelijkheden.
En er zijn al meerdere pogingen ondernomen om te onderhandelen, maar die worden steeds afgeblokt. Dit sleept nu al 9 maanden aan...

Welke stappen kunnen we ondernemen, behalve een andere werkgever zoeken? :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 sep 2019 18:42

Loonopslag is altijd een heikel probleem. Dat je nu verantwoordelijkheden hebt, die je voorheen niet had, betekent niet noodzakelijk dat je een hoger loon moet krijgen. Het kan ook zijn dat je in je vorige functie te hoog verloond werd. Bespreek eens met je personeelsdienst of je in aanmerking kan komen voor een eventuele "functietoeslag". Indien de werkgever de verbintenissen van de arbeidsovereenkomst eerbiedigt is m.i. geen vuiltje aan de lucht. Ik vrees dan ook dat je op de goodwill van je werkgever of zijn afgevaardigde bent aangewezen. Ik zou zeggen wees blij dat je werkgever je "vertrouwt" en de tijd zal uitwijzen of je in aanmerking komt voor een loonsverhoging.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 sep 2019 19:55

Bewijs eerst maar eens dat je die functie aankan, en stel dan de vraag eens aan de HR dienst of de rechtstreekse chef ter gelegenheid van een evaluatiegesprek. Dan heb je tenminste argumenten om die verhoging te rechtvaardigen..

Reclame

Plienenco
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 sep 2019 20:16

Evaluatiegesprek was al na drie maanden en was uitmuntend. Geen enkele negatieve opmerking. Enkel lof.

Plienenco
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2019 20:20

Het vorige loon was het minimumloon voor een functie zonder verantwoordelijkheid, dus nee, er is geen sprake van een te hoog loon
Nu is het een functie als 'hulpchef' met verantwoordelijkheid. Lijkt mij dan toch niet correct om dezelfde (of een lagere) verloning te krijgen dan iemand zonder verantwoordelijkheid waar je zelfs soms leiding aan moet geven. (Gelijkaardige anciënniteit)

Plienenco
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 sep 2019 20:24

Oh, en de tijd zal aanwijzen of je in aanmerking komt voor een loonsverhoging: als je na drie maanden een topevaluatie krijgt en men zegt je dat je al beter en sneller werk levert dan je voorganger die meer dan tien jaar in die functie gewerkt heeft, dan heb je je waarde toch wel al bewezen na negen maanden denk ik.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 sep 2019 09:07

Evaluatiegesprek was al na drie maanden en was uitmuntend. Geen enkele negatieve opmerking. Enkel lof.
Die is er toch jaarlijks. De volgende komt er zeker aan . Geduld is een mooie zaak.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 sep 2019 10:48

Als men je het loon betaald die is vastgelegd in de PC dan kan je daar wettelijk niks aan doen .
Het enige wat je kan doen is je eisen stellen een datum vooropstellen wanneer je deze niet krijgt, je dan ook gaat vertrekken, dit heb ik in een ver verleden ooit gedaan, en ben vertrokken en dan kon men ineens opslag geven maar helaas was het te laat had een ander werk !

En nu 50 jaar nadien ben ik nog zeer blij dat ik dit toen gedaan heb !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 29 sep 2019 12:11

Was ook al in die situatie. Eerste werksituatie, met had mijn een opslag beloofd na mijn proefperiode, maar die kwam er niet. Nog een paar maanden egwacht en ondertussen ander werk gezocht. Toen ik mijn ontslag had gegeven, schoot men plots in gang. Kreeg opslag, en promotie, en mocht zelf de werkplek kiezen waar ik graag wilde werken. Was in een groot bouwbedrijf uit het Brusselse, en koos om van het studiebureau naar een grote werf te gaan. Het w, en werd hulp-werfleider werd de pre-metrowerf in Antwerpen. Had al tijdens mijn tijd in het studiebureau alle plannen uitgerekend en varianten uitgewerkt. Mijn loon verdubbelde bijna . Ben er uiteindelijk juist 10 jaar gebleven, geëindigd als werfleider , en uiteindelijk vertrokken omdat er een zeer goede job was op 2 km van mijn deur. Ben hier 30 jaar aan de slag geweest (tot pensionering) en er uiteindelijk gestopt als uitvoerend kaderlid met een goed loon en bonussen.

Terug naar “Loon”