Jobstudent overuren extra betaling horeca

Hoezitdahier
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Jobstudent overuren extra betaling horeca

#1 , 01 aug 2019 23:13

Dag allemaal,

Ik heb onlangs voor een catering bedrijf gewerkt waar ik als student op 3 dagen tijd ruim 47 uren heb gewerkt (dus ruim boven de 24 uren die op contract stonden). Nu vroeg ik mij af hoe die overuren moeten verloond worden qua overloon, aangezien ze mij slechts aan 100% uitbetaald hebben. Ik heb al wat op het internet rondgezocht maar kom hier niet uit. Iemand die wat ervaring heeft met de rechten van een student ivm overloon?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hoezitdahier
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2019 23:14

Verder ben ik via een interimkantoor ingeschakeld (dus als uitzendarbeid)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2019 08:47

Als je in de PC302 zit dan is dit horeca.

En u heeft dus 16 uren per dag gewerkt !

Dit zijn 7 overuren per dag, dus naar het interim gaan en ze vragen om je deze uit te betalen met een max 130 uren per jaar.

Er is een nieuwe CAO die 300 en 360 uren zou toelaten maar de CAO (PC302) is nog niet getekend door de vakbonden

Het is het interim die je gaat moeten uitbetalen

Normaal is het 50% na het negende uur per dag .

Maar wat is in de PC 302 Normaal ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2019 10:44

De NETTO overuren bestaan nu ook voor de STUDENTEN in de horeca.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2019 12:26


Ik heb onlangs voor een catering bedrijf gewerkt waar ik als student op 3 dagen tijd ruim 47 uren heb gewerkt
zoveel uren per dag is zowiezo verboden, als die overuren worden verloond aan 100%, wend u zich best tot de inspectie van de sociale wetten voor een inbreuk op art 29§2 arbeidswet 16/3/1971
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2019 14:17


als die overuren worden verloond aan 100%, wend u zich best tot de inspectie van de sociale wetten voor een inbreuk op art 29§2 arbeidswet 16/3/1971
de wet van 15 januari 2018 houdende diverse bepalingen inzake werk de werkgevers met een witte kassa voortaan de mogelijkheid om 360 vrijwillige netto-overuren per jaar te laten presteren door hun werknemers. De formaliteiten zijn hier veel eenvoudiger: het volstaat een voorafgaand akkoord te sluiten met de werknemer die overuren wenst te presteren zonder daarbij het akkoord van enige interne of externe instantie te moeten vragen.

Deze vrijwillige overuren zijn netto-overuren: ze zijn vrijgesteld van sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing. De werknemer strijkt 100 % van het door de werkgever betaalde loon op.

Zoals voor de niet in te halen overuren wegens buitengewone vermeerdering van werk of onvoorziene noodzaak wordt voor deze vrijwillige overuren geen overloon betaald. Enkel het normale loon aan 100 % is verschuldigd, zonder mogelijke inhaalrust voor de werknemer.


Dit is horeca !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2019 14:45

Laat ons in het hele plaatje niet het toegelaten aantal uren werkstudent en het eventueel verlies van kinderlast voor de ouders uit het oog verliezen.

www.mysocialsecurity.be/student/nl/over ... oreca.html
https://nl.workpocket.be/3/2/overuren-in-de-horeca/
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2019 15:44

Je mag aannemen waar studenten en flexi--jobs werken in de HORECA en in VLAANDEREN dat men overal de GKS heeft !!
Ze hoeven niet elke keer te aanvragen voor overuren, ze moeten enkel zien dat er elke 6 maanden de overeenkomsten vernieuwd zijn,
En men MAX 11 uur per dag presteert in de horeca.PC302
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hoezitdahier
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 aug 2019 15:14


als die overuren worden verloond aan 100%, wend u zich best tot de inspectie van de sociale wetten voor een inbreuk op art 29§2 arbeidswet 16/3/1971
de wet van 15 januari 2018 houdende diverse bepalingen inzake werk de werkgevers met een witte kassa voortaan de mogelijkheid om 360 vrijwillige netto-overuren per jaar te laten presteren door hun werknemers. De formaliteiten zijn hier veel eenvoudiger: het volstaat een voorafgaand akkoord te sluiten met de werknemer die overuren wenst te presteren zonder daarbij het akkoord van enige interne of externe instantie te moeten vragen.

Deze vrijwillige overuren zijn netto-overuren: ze zijn vrijgesteld van sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing. De werknemer strijkt 100 % van het door de werkgever betaalde loon op.

Zoals voor de niet in te halen overuren wegens buitengewone vermeerdering van werk of onvoorziene noodzaak wordt voor deze vrijwillige overuren geen overloon betaald. Enkel het normale loon aan 100 % is verschuldigd, zonder mogelijke inhaalrust voor de werknemer.


Dit is horeca !!!
Vrijwillig zou ik het niet noemen als het al op voorhand geweten is dat de studenten overuren zullen moeten presteren, maar geldt dit ook voor studenten die via een uitzendbureau werken voor een cateringbedrijf?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 aug 2019 15:38

Interim word veronderstelt de zelfde voorwaarden te hebben dan de plaats van tewerkstelling, zelfde loon .
Dus PC 302 is geen Overloon verschuldigd !

Zelfs op zaterdag avond niks, op zondag max 2€ per uur met een maximum van 6 uren, dus een kok die 8 uren werkt op zondag krijgt 12€ extra voor deze 8 uren !

De horeca is de slechtste sector om centen te verdienen, en ook oppassen met de PC 190 zelfstandige kleinhandel ook geen toeslag voor zondag werken .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”