deeltijds werken

Tiene
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

deeltijds werken

#1 , 08 nov 2019 10:10

Goeie morgen,
Ik werk contractueel 4/5 bij een bedrijf waar het full time arbeidsregime werd vastgelegd op 37u, maar 38u gepresteerd waardoor je als voltijdse recht hebt op recupdagen.
Ik werk 30u/week en krijg hiervoor 78,95% van mijn loon.
Een collega die eveneens 4/5 werkt maar dan onder tijdskrediet krijgt 82,16% van haar loon en presteert 30,4u/week.
De basis voor mijn prestaties wordt dus berekend op 38u/week en bij mijn collega op 37u/week.
Ik mag geen ADV dagen opnemen aangezien ik deeltijds werk, dit geldt ook voor mijn collega.
Nu wordt haar loon vanaf januari teruggebracht op 80% (ipv 82,16%) en ze krijgt hiervoor 42 uur recup.
Bij mij blijft alles hetzelfde.
Is dit wettelijk toegestaan dat binnen hetzelfde bedrijf met 2 verschillende maten en gewichten wordt gewerkt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2019 10:33

fultimer werkt 37 uren of 2220 minuten of 444 minuten per dag

4/5 werkt 444 minuten X 4 = 1776 minuten per week

1776 minuten is = +/-30 uren in de week

37= 100% dan is 30uren 81,08%

100/37 * 30 = 81,08%

Zo rekende wij vroeger !

Of rekenen kan veranderd zijn ???

En voor je recup dagen rekent eens altijd met minuten veel gemakkelijker rekenen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2019 10:39

als het voltijds arbeidsregime is bepaald op 37 uur, dan dient de deeltijdse job berekend te worden op deze 37 uur. In een voltijdse job van 37 uur, worden voor een tewerkstelling van 38 uur ADV-dagen voorzien, die dit verschil van 1 uur opvangen. Indien op de 38-uur regeling wordt gewerkt, dienen er ook prorata ADV-dagen voorzien te worden.

Best even contact opnemen met uw personeelsdienst en lukt dit niet, even contact opnemen met uw vakbond om hierin te bemiddelen en dit met uw werkgever te bespreken zonder hier onmiddellijk juridische acties aan te koppelen.

Mogelijk gaat het hier om een vergissing/foute inschatting van uwentwege of van de werkgever. Hierover bestaan er immers nogal eens begripsverwarringen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2019 23:28

De basis voor mijn prestaties wordt dus berekend op 38u/week en bij mijn collega op 37u/week.
bij tijdskrediet moet je bij 4/5 effectief 80% werken om geen problemen te krijgen met de rva
30,4/0,38=80
30/0,38=78,947
een werkgever is vrij om 1 werknemer 2% meer te betalen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 nov 2019 23:30

dienen er ook prorata ADV-dagen voorzien te worden.
bewijs eens, voor wie geen tijdskrediet heeft
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”