Veilingsite beginnen

ashkan
Topic Starter
Berichten: 8

Veilingsite beginnen

#1 , 10 nov 2012 02:05

Beste forum leden,

Ik ben al maanden opzoek naar mijn antwoord maar vindt het nergens omdat veilingsites genaamd "pennyauctions" hier in België niet te vinden zijn. een voorbeeld van een Engelse versie : bidhere.com.

Mijn vraag is nu of het hier in België mag worden opgericht? Ik ben hiervoor zelfs naar de UNIZO gegaan, daar hadden ze zelfs geen antwoord op.

Systeem werkt als volgt:
-Klant koopt een biedpakket (voorbeel: 20 euro voor 20 biedingen)
-Iphone veiling begint aan 60 euro en stijgt 1 cent per bieding die erop uitgebracht wordt.
-Meerdere klanten bieden op de iphone maar uiteindelijk loopt een iemand met een iphone met veel korting de deur uit, maar de resterende bieders hebben de optie om de iphone nog altijd bij ons aan te schaffen tegen winkelwaarde. Het bedrag dat ze aan biedingen hebben uitgegeven krijgen ze in vorm van korting op de iphone terug. Dus niemand heeft bij deze systeem verlies. Valt dus absoluut niet onder gokken.
Nederland heeft er zelfs één : productveilingen.com

Ik zou heel graag jullie mening willen horen, of tips waar ik 100 procent betrouwbare informatie kan krijgen.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patjebrussel
Berichten: 627

#2 , 10 nov 2012 03:50

Had VTM zoiets niet gelijkaardigs, jaren terug ?
Voor alle zekerheid kan je eens naar de economische inspectie (of een van hun andere bureau's) bellen of mailen, die weten het zeker en vast. http://economie.fgov.be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Raar dat Unizo je niet verder kon helpen.

ashkan
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 10 nov 2012 14:36

Zou je iets ivm wat je zei over VTM kunnen doorlinken? Heb gezocht maar niks gevonden.

Reclame

patjebrussel
Berichten: 627

#4 , 10 nov 2012 15:30

Was jaren geleden. Toen veilden ze ook zaken zoals TV's enzo. Was iets gelijkaardigs zoals je schreef. Ik zal eens zoeken op youtube enzo of ik er nog iets van terug vind.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 10 nov 2012 15:54

Hoe komt het dat de sites flipz.be en simpo.be die dit soort veilingen aanboden (in 2009) niet meer bestaan? Failliet? Opgerold?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ashkan
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 10 nov 2012 18:24

Dat is wat ik mij ook afvraag. was het verboden? of werd het gesloten om andere redenen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 nov 2012 11:10

Mmm, principe lijkt me toch eerder op gokken. Bekijk het eens op deze manier:

1. De gebruiker heeft een kleine kans om een koopje te doen.
2. De gebruiker moet betalen om die kleine kans te krijgen.

Tot daar is de gelijkenis met gokken compleet.

Het enige dat er bij komt (om de vergelijking met gokken te ontwijken): de gebruiker kan achteraf het betaalde bedrag terugkrijgen door alsnog het product tegen "normale" prijs te kopen. Maar hoeveel van die gebruikers gaan dit doen?

Stel je biedt een iPhone aan en het bieden begint om 50 €. Veel gebruikers zien een kans een koopje te doen. Stel je hebt 500 gebruikers die elk voor 20 € bieden. Uiteindelijk wint er maar één van die 500 de iPhone. Denk je nu echt dat al die andere 499 gebruikers op uw site die iPhone gaan kopen? Ik heb een sterk vermoeden van niet. Mogelijk vinden 100 gebruikers die iPhone elders maar 30 € goedkoper dan op uw site. En nog eens 300 gebruikers willen gewoon niet de volle pot betalen and zullen het verlies van de 20 € slikken (net als diegenen die de iPhone elders kopen, trouwens).

Met andere woorden: van een groot deel van de deelnemers, hou je hun inzet, zonder dat ze er iets voor in de plaats krijgen. Ik denk niet dat het volstaat dat je hen de kans geeft dit geld terug te krijgen door het product aan volle prijs beschikbaar te stellen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#8 , 12 nov 2012 11:58

...maar de resterende bieders hebben de optie om de iphone nog altijd bij ons aan te schaffen tegen winkelwaarde. Het bedrag dat ze aan biedingen hebben uitgegeven krijgen ze in vorm van korting op de iphone terug. Dus niemand heeft bij deze systeem verlies. Valt dus absoluut niet onder gokken...
Doorgaans ligt de gehanteerde "winkelwaarde" 20% tot 30% boven de prijs die echt voor een gelijkaardig product moet betaald worden op gerenommeerde online platformen om:

1. De potentiële bieders de indruk te geven dat er echt koopjes te doen zijn.
2. De bieders die kleine bedragen ingezet hebben aan te zetten hun inzet te laten vallen en elders goedkoper te kopen.
3. Alsnog zwaar te verdienen aan de bieders die zwaar ingezet hadden en die niet gewonnen hebben.

De gebruikers zijn altijd de verliezers in dit systeem.

Verder hebben "penny auction" platformen een bedenkelijke reputatie omdat:

1. Het principe zeer nauw aanleunt bij gokken.
2. Er indicaties zijn dat er wordt vastgespeld (o.a. met bidbots, ...). Het systeem leent er zich althans toe.
3. Ze zich verschuilen achter schimmige algemene voorwaarden.

Een hele tijd geleden is er hier een uitbater van zo'n site gepasseerd waarvoor het laatste opging: http://www.juridischforum.be/forum/view ... =5&t=39163" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Archief”