alarmpistool op zak

Carl Lafong
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

alarmpistool op zak

#1 , 13 mei 2024 14:38

Vorige week was ik een in andere stad om in een wapenwinkel een alarmpistool te kopen. Ik heb deze gekocht (zonder blank kogels, het was ongeladen). Daarna had ik iet wat te veel gedronken. Ik heb dat pistool uit de carry box gehaald en achter mijn broeksriem gestoken onder een t-shirt omdat ik het aan een vriend wou tonen. Ik had de rekening van aankoop nog op zak. Het was ongeladen. Ik besef nu dat het stom was van mij het om het uit het doosje te halen en achter de broeksriem te laten zitten. Kort daarna kwam er politie en ook en politie auto (speciale interventie wws?) .. ik werd geboeid hardhandig afgevoerd. Ik spendeerde 7 uren in een cel. werd verhoord door de commissaris ter plaatse.
Later kwamen ze me vertellen dat ik in voorhechtenis zat wegens verboden wapendracht en openbare dronkenschap. Tot 48 uren kon men mij vasthouden. Dat is niet gebeurd omdat met een tijden later zeiden dat ze me later zullen oproepen om naar de politie in mijn verblijfplaats te gaan voor verhoor.

Ik heb afstand gedaan van het alarmpistool en getekend. Ze hebben mijn vingerafdrukken genomen, foto's gemaakt ..

Ik kon enkele uren daarna beschikken.

Kunt u mij eventueel zeggen of ik hier een zware boete van mag verwachten? Dit verhoor in mijn lokaal politiekantoor: wat zeg ik daar best? En komt dit op mijn strafblad ?

Ongeladen alarmpistool. Enige bezwarende element is dat ik het uit de carry box heb gehaald. Zo denk ik erover na enig opzoekwerk. + openbare dronkenschap. Ik had geen intentie om dit alarmpistool te gebruiken. Ik had het net gekocht en het is voor thuisgebruik om eventuele inbrekers te verjagen.

Ik kijk uit naar uw antwoord. Het zou me al enorm op weg helpen.

Dank u.

Franciscus
Berichten: 38712

#2 , 13 mei 2024 16:08

Tja wat komt daar allemaal bij kijken op strafrechtelijk gebied.
U staat nu voor deze feiten sowieso in het ANG (Algemene Nationale Gegevensbank) van de politionele diensten.
Kort daarna kwam politie ???? Daar moet toch iets gedaan of gezien zijn.
Het tonen aan een derde op een openbare plaats kan al strafbaar zijn.
Het achter uw broeksriem steken wordt als dragen van een 'verboden' wapen beschouwd.
Daarbij wat u in het openbaar dronken art 1 en ook 2 zijn al zeker van toepassing; Mogelijk ook art 3
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet
Daarvoor kan nu zie wat de straf is voor die feiten.
Het laten afstand doen van het wapen maakt het voor u wat juridisch makkelijker. Er moet geen beslag gelegd worden en geen verbeurtverklaring uitgesproken.
Wat het wapen betreft
Volgens de besluitwet van 13.11.1939 kan de rechter het verbeurd verklaren quasi standaard.
Wat strafwet betreft
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet
Lees eens art 135, 271 en 272 , 472 (hier het samengaan met andere feiten) en lees zeker hoofdstuk IX inzake verzwaring van straffen.
Ik geef al art 135 (vette tekst door mij)

Art. 135. Onder het woord wapens worden begrepen alle toestellen, werktuigen, gereedschappen of andere snijdende, stekende of kneuzende voorwerpen die men heeft ter hand genomen om te doden, te wonden of te slaan, zelfs indien men geen gebruik ervan gemaakt heeft.

Daar valt een getoond of verborgen wapen sowieso onder.

Voor openbare dronkenschap krijgt u meestal een geldboete mogelijk bij wijze van schikking van het parket ...ALS er geen voorgaande soortgelijke feiten zijn dan is het afwachten.

Voor de andere feiten (wapen) weerspannigheid enz (niet direct uit uw uitleg op te maken ) is er door de politie al contact geweest met een magistraat . De magistraat heeft dan beslist u niet te arresteren maar u te laten gaan ( na de termijn van max 12 u bestuurlijke arrestatie voor de openbare dronkenschap = bestuurlijke maatregel ).
U wordt nu voor een Saldus bis cat 3 verhoor uitgenodigd bij uw lokale politie . Belangrijkste maar niet enigste is dat u nu de kans krijgt om voorafgaandelijk het verhoor een advocaat te raadplegen en deze zelfs mee te brengen naar het verhoor. Na het verhoor zal er mogelijk terug contact opgenomen worden met de magistraat om zijn beslissing te aanhoren.
Dan zal het afwachten worden wat het gaat worden.. Als u al correctionele veroordelingen hebt opgelopen zal het mogelijk wel voorkomen... maar dat hangt van zoveel factoren af die we hier niet kennen.
Algemeen kan het gaan van geldboete over werkstraf tot al of niet voorwaardelijke gevangenisstraf...

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”