Huiseigenaars bedreigen met opzeg

Minasan
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Merksem

Huiseigenaars bedreigen met opzeg

#1 , 18 mei 2024 10:25

Hallo iedereen,

Ik ben huurder sinds 2000...federale huurwetgeving dus. Overal waar ik info vraag of zoek brengt meer onduidelijkheid en maakt mijn huiseigenaars zover dat ze dreigen met opzeg. Ik vind dit verschrikkelijk maar wil gewoon recht voor beiden vinden. Ze zeggen dat ik de moeilijke ben met vragen die ik stelde en dreigen met opzeg. Ik leg het even uit want een advocaat is niet te betalen en hoop hier wat raad te vinden in alle vriendelijkheid.
Ik woon in een blokje van 3 huurders. (Vlaanderen)

Ruimen septische put :

- elke jaar rekening plus minus 40€ elk
- geen verwittiging op voorhand van wanneer of nog nooit zien gebeuren.
- ik krijg al jaren geen bewijs of kopie van factuur na vraag...of geen antwoord maar betaal het wel.
- op een bepaald moment verkrijg ik het antwoord '' om BTW te omzeilen is prijs goedkoper '' en aub '' geen openbaar karakter krijgt '' ???
- Na een hoop bedreiging, roepen en opzeg bedreiging kreeg ik dit jaar ineens een bewijs van 2023.
- In contract staat geen bedrag voor algemene kosten maar wel beschreven als '' zal instaan voor 1/3 voor de kosten van onderhoud van de gemene delen en andere gemeenschappelijke kosten '' '' Tevens zal de traphal en stoep een wekelijkse poetsbeurt krijgen. '' Deze doe ik al 24 jaar zelf, andere huurders niet. Ik maak daar ook geen probleem over. Ik ben gewoon een propere medame (53) :D

Het gaat er bij mij enkel maar om een bewijs te mogen ontvangen van deze zogenaamde werken...ik betaal daarvoor al 23 jaar en wordt bedreigd en afgeblaft. Normaal ?

EPC Certificaat wordt afgegeven zonder bijlage.

Wat ik zelf al te weten kwam is dat ze bij de nieuwe wetgeving in het begin hierbij niet mochten indexeren bij negatief EPC waarde maar dat werd door Veka reeds bevestigt dat indexatie gewoon terug mag.

Wat gebeurde er...

Afspraak werd gemaakt bij de 3 huurders voor plaats bezoek echter werd ik ziek bij deze en heb deze afspraak moeten anuleren...de huiseigenaar heeft nog alle moeite proberen te doen om mij toch te overtuigen om deze afspraak te laten doorgaan, kwam hier tijdens mijn ziekte regelmatig aanbellen en vroeg ook of ik mijn entourage niet kon aanspreken om hen binnen te laten voor deze keuring toch te laten doorgaan...ik heb niet kunnen gereageerd omdat ik te ziek was...(kankerpatiënt )na 1 week liet ik weten dat ik herstelt was en zijn keuring met plaats bezoek kon doorgaan...niets meer gehoord. Dit was 2023...in de week tussen kerst en nieuwjaar kwam Mevr.
eigenares de uiteindelijke (na 9 jaar) deurrubbers afgeven met een EPC certificaat ZONDER BIJLAGE.
Later op de avond stuurde ik een mailtje met de vraag hoe zij een EPC kon afgeven zonder bijlage...Zei belde me de dag erna op en blafte mij meteen af als moeilijke en dreigde weer met opzeg. Ik heb maar opgehangen want met haar gebrul verstond ik haar niet meer.

Volgens Veka moet er wel een plaats bezoek gebeuren wettelijk...en vroegen of ik een onderzoek wilde opstarten...Ik heb dit nog niet gedaan maar ik begin sterk te twijfelen om het wel te doen.

De 5 deurrubbers die ik al 9 jaar vroeg zijn ondertussen geleverd met maar 4 stuks...valt dit onder slijttage/overmacht of behoor ik dit in orde te brengen?

Een keukenkraan? Lekt = verlies water = 24jaar = Slijtage/overmacht???
Siffon van wasbakje zelf al vervangen maar was ook versleten en lekte.

Nog ne mooie...

Buitenlicht inkom.

Heeft 20 jaar gewerkt...gaat met sensor aan bij avondval...bij aanvraag om te herstellen =
antwoord = Kan u dan ook 20€ mee betalen en is dat nodig???
In mijn mijn contract dat onder Federale huurwetgeving valt staan bij mij geen algemene kosten aangeduid...
Wat moet ik hiermee??
Ontdekking door vorige huurder gelijkvloers = licht gang en buiten, water in fietshok staan op meter gelijkvloers!??
Vorige buur werd daar razend voor maar wisten wij andere buren nog niet.
Huiseigenaars ontvangen met andere nieuwe huurders al van elk 20€ algemene kosten daarvoor en medammeke beneden weet van niets en vind ik niet correct...maar eigenares kwam aan mij dan ook al die 20€ vragen...als dit moet geef ik ze als gehoord aan mevrouwtje van beneden of moet ik haar inlichten al? Ik vind het gewoon niet fair en huiseigenaars ontvangen maar...

Ik ga hier even eindigen maar ik hoop op jullie goede raad en kan jullie nog een lijst verhalen doen maar mss zit er hier iemand die recht of vintage huurcontracten kent en mij kan of wil helpen, tenslotte zouden elkaar moeten kunnen helpen en fair kunnen zijn maar die wereld is aan het vergaan. Goed wordt slecht en slecht wordt als nieuwe norm blijkbaar. Beste voor jullie allen.
Ik laat niet graag op mijn kop zitten maar de hebzucht bij sommige is te groot geworden. Wat raden jullie aan?

Nog een weetje...

Ik kwam tot ontdekking dat mijn huurcontract nooit geregistreerd werd...die wetgeving is ook ???
Ik hoop in de grond van mijn goede hartje hier te vertrekken want ik ben het hier beu met deze eigenaars hun bedreigingen en komt mijn gezondheid en rust niet ten goede.
Mss iemand hier die iets betaalbaar weet of heeft in Merksem. :D

Freec
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2024 11:58

Waarom eis je de bijlage van het epc? Daar heb je als huurder niks aan.... tenzij jij de verbouwingen wil doen?

Zo een bijlage is soms wel 30 bladzijden.... uwe verhuurder is toch geen koppiecenter. Vraag of je het mag gaan inkijken, bij hem ter plaatse.

Lekkende kraan is voor huurder, meestal simpel op te losse’ door de rubbertjes te vervangen.

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 mei 2024 12:31

Huurcontract is niet geregistreerd, dus kan je ONMIDDELLIJK en zonder VOOROPZEG vertrekken. Waarop wacht je?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5458

#4 , 18 mei 2024 22:41

Bekijk wat je nu betaalt aan huur, kosten en EGW.

Kijk rond wat je zou betalen als je naar een andere woning trekt. Bv. Algemene kosten in een appartementsblok voor een 50m2 studio (zonder EGW) zijn al rap rond de 100€ per maand.

Als je conclusie is dat nu veel goedkoper af bent leef dan met de onhebbelijkheden (voor zover je woongenot gerespecteerd wordt) Zoals geschreven: niet geregistreerd is 1 maand opzeg vanaf 1e de maand erop.

EPC zonder plaatsbezoek: welke waarde? Maak er je niet druk over: er worden er dé facto veel zo opgesteld.

k Duim dat je geneest.

Minasan
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Merksem

#5 , 19 mei 2024 09:15

EPC waarde = B
Dus huiseigenaars mogen dus maar een EPC laten afleveren zonder wettelijk plaats bezoek dan? Zelfs als je woning nergens nog deurrubbers heeft, ramen nooit afgekit etc...das een energie verlies...de wet van indexering had dan mogen blijven, als alleenstaande krijg ik het benauwd terwijl huiseigenaar maar ontvangt en zijn wettelijke verplichtingen niet moet nakomen??
En nee dat alles maar pokkenduurder wordt moeten we ons zeker niet aantrekken dan...Ik maak me er wel druk in dat ze dan alles maar kunnen omzeilen en ik laat me ook niet graag bedreigen als ik als huurder een vraag stel...Ik woon hier 24 jaar...alle kosten op huurders gaan doen is niet meer normaal.
Dus bij u antwoord versta ik...maak je niet druk, betaal en zwijg?
Wow...En ik weet niet of u het beseft maar de huishuren zijn een schandaal aan het worden, het drijft mensen in armoede, en wetten niet respecteren en wetten omzeilen...waar gaan we heen zeg...maar dank voor antwoord.

Freec
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mei 2024 11:32

Ge zijt een drama aan het maken voor niks. Het is niet de verhuurder die een epc opstelt, maar de epc expert. Als verhuurder is het alleen uw taak, om voor het pand een epc attest te voorzien. En dat attest is er!!! Als ze komen laat jij ze niet binnen!

Als je blijft wonen, waar je woont, is dat toch teken dat je daar tevreden bent? Of, dat je nergens tevreden zal zijn. Anders was je toch al verhuisd?

Er is ook geen enkele wetgeving, die deurrubbers verplicht. Je maakt je druk in dingen die niet nodig zijn, zoals wat de persoon van het glvl betaald.
Er al eens over nagedacht om zelf een woning te kopen? Dan kan je boos zijn op jezelf

bosprocureur
Berichten: 6880

#7 , 19 mei 2024 11:56

Als u klachten hebt over EPC, laat het hier eens weten: https://www.vlaanderen.be/energiepresta ... er-een-epc

En voor klachten over de staat van de woning, als u geen gehoor krijgt bij de eigenaar, dan vraagt u toch zelf een conformiteitsattest aan ? https://www.vlaanderen.be/conformiteits ... ngstbewijs.

Minasan
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Merksem

#8 , 19 mei 2024 12:42

Aan Freec...

Bel zelf naar Veka...er staan fikse boetes op en als iedereen de wet wat gaat omzeilen ben je je job niet waard.
En ja, ik wil graag deze bijlage zelf verkrijgen wat ook zo behoort afgegeven te worden door Veka...zo kan ik het energie verbruik ook nagaan...geen deurrubers brengt enorme koude binnen en we betalen ons allemaal al blauw aan elektriciteit toch...juist zoals ik moet betalen voor ruimen beerput wat ik al 24 jaar netjes doe maar geen bewijs voor in ontvangst krijg! Ook normaal ? En als ik het niet correct vind dat andere buren deze tijd al algemene kosten moeten betalen en op mevrouw van beneden haar meter lopen zonder haar weten vind ik dat niet correct nee! want dat geld zou dan naar mevr beneden terug moeten gaan maar huiseigenaar ontvangt maar...eerlijk! ik heb nog niets gezegd omdat ik me daar niet in wil bemoeien maar ik betaal ook geen algemene kosten met mijn vintage huurcontract, vroeger zat dat allemaal in je huishuur, nu verdienen huiseigenaars er ook nog is dik aan...Hier is geen lift of poetsvrouw, wij poetsen zelf. Ons menselijkheid is omgezet naar hebzucht, sorry ik zit zo niet in elkaar! Mensen rekenen niet meer om naar Belgisch en doen honderd euro op als honderd frank...de huishuren zijn schandalig en duwt mensen in armoede en Freec...sommige mensen hebben nooit kansen of inkomsten om zelf iets te kunnen kopen dus denk wat na voor u beoordeelt. Misschien lag bij u alles in de schoot geworpen maar geloof me, niets blijft duren. Ik ben mijn job kwijt door kanker en heb heel mijn leven hard gewerkt...In realiteit bestaat er geen functie meer voor een kankerpatient en zeker geen lening.

Minasan
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Merksem

#9 , 19 mei 2024 13:01

Huurders die goed en correct zijn mogen ook is wat gerespecteerd worden want wij betalen de lening af van de huiseigenaars!!! maar zij zijn eigenaar he! dikke BS
Ik onderhoud, betaal en ben correct als huurder...maar vragen mogen niet gesteld worden want dan word je bedreigd met opzeg...knap!
Ik woon hier 24 jaar en begon met een huishuur van 421€ nu 727€...Genoeg is genoeg he! Moeten ze alles hebben??? Ik eet al 6 jaar bij een vriend omdat ik mijn eten zelf niet meer kan betalen en ik ben geen luxe madame hoor of schuldenmaker, ik draai elke rotte tactische euro om maar zonder waardes nog moeten doorgaan is al erg genoeg! dus hou uw antwoord met respect als er dat nog is...Je moet de bijbel eenss lezen, dan weet je wat er te wachten staat maar niemand legt mij het zwijgen op...Ik verblijf nog liever op't straat dan op mijn kop te laten zitten...want zomaar iets anders gaan huren is niet meer te betalen als alleenstaande!!! Wij zijn slaven voor de elite maar niemand doet iets...wereldwijd hetzelfde tafereel maar niemand ziet of wil dit inzien. In de bijbel staat '' wie een vriend is van de wereld is geen vriend voor GOD, dan ben ik maar liever een vriend van GOD...de bijbel is geen sprookje maar realiteit...hopelijk leest iedereen het eens want veel tijd hebben we niet meer...deze wereld is gevuld met ego en hebzucht...Stem nog maar is voor een volgende politieke ronde, ik blijf thuis! Een job moet je doen in hart en nieren, niet mensen bedriegen.

Minasan
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Merksem

#10 , 19 mei 2024 13:07

Aan bosprocureur...

Dank u maar had mijn contact al met Veka...zo weet ik ook dat EPC's in orde moeten zijn maar er is veel gesjoemel in...Ik kan hier een onderzoek in laten starten maar wachtte de huiseigenaar zijn antwoord nog af dat resulteert in bedreiging met opzeg dus laat ik het onderzoek ook nu van start gaan. Maar dank voor uw info.

Minasan
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Merksem

#11 , 19 mei 2024 13:12

Dank u sirkii...Zomaar iets anders vinden is ook al geen optie meer maar ben er mee bezig...opgeschreven voor sociale woning...8 tot 10 jaar wachtlijst, 't zal druk zijn...iedereen naar het OCMW nu...beschamend om in zo'n een beheer te moeten gaan leven en zo goedkoop huren is dat ook niet meer. Mss loopt er ergens nog een goede huisheer rond die iets betaalbaar ter beschikking wil stellen in omg. Merksem (Antwerpen)

Thomas_A
Berichten: 2425
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 mei 2024 13:57

In alle eerlijkheid: 727 euro huur is bijna niets meer. Onder voorbehoud natuurlijk, want we kennen de locatie en staat / grootte van de woning niet.

Doordat u al 24 huurt, kan de verhuurder u enkel maar de index aanrekenen. Vanuit zijn standpunt is het mogelijk verstandiger u op te zeggen en aan iemand anders te verhuren aan een conforme prijs van nu.

Waarschijnlijk doet hij u al jaren een dikke gunst door dit niet te doen zonder dat u het beseft.

Minasan
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Merksem

#13 , 19 mei 2024 19:14

Wow Thomas...rekent u nog om naar Belgische frank? Ik moet leven van 1200€ en geraak in armoede...maar blijkbaar vinden velen de huishuren normaal...Een mens opzeggen om maar meer te kunnen vragen! Da noem ik geen menselijkheid niet meer, sorry maar dank voor uw mening. Hebzucht troef dus tegenwoordig. gemakkelijk om iemand te beoordelen als jezelf niet in zo'n situatie geraakt en of moet leven...
727€ = 29327,14 Bf !!! 29327 BELGISCHE FRANK PER MAAND Das goe verdiend voor huiseigenaar !!! + elektriciteit + water apart...knap maar u vindt dit nog normaal? ok dan...ikke ni!

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 19 mei 2024 19:32

Die huiseigenaar heeft ook geld in dat gebouw geinvesteerd, en dat moet natuurlijk opbrengen.
Hij moet toch ook het grote onderhoud aan het geboluw betalen.

Minasan
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee
Locatie: Merksem

#15 , 19 mei 2024 21:24

grote onderhoud?...hier is nog nooit iets gebeurd of veranderd...of de wet moest het opleggen...en daar gaat het helemaal niet over. Hij hoeft mij niet te bedreigen als ik een kopie van factuur vraag voor het jaarlijks ruimen van septische put...dat ik nog na 24 jaar nog niet krijg en wat ik wel betaal, ik heb hier nog nooit zien ruimen ook niet...hij ontvangt algemene kosten en staat op mevr haar meter beneden, en zij weet dat niet...hier is geen lift of poetsvrouw...waarom dan algemene kosten? maar goed. Ik hoef niet bedreigd te worden.

Terug naar “Huren”