huur opzeggen wegens vocht ?

Maroef
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Overpelt

huur opzeggen wegens vocht ?

#1 , 09 dec 2007 21:43

Hallo allemaal,

Wij wonen in een huurhuis sinds begin van het jaar en zitten sinds een tijdje met het probleem dat er héél veel vocht in het huis is . Zo erg dat het in de slaapkamer gewoon van het plafond druipt en smorgens de dekens nat zijn ! De muren zijn precies met de tuinslang nat gespoten.

Bij de aanvang van de huur heeft de huisbaas enkele roosters in een aantal muren laten boren met als uitleg dat het nodig was omdat we op aardgas verwarmen en dat de ketels veel zuurstof verbruiken. Ook vroeg hij om regelmatig te verluchten. Dat is allemaal geen probleem want dat moet altijd gebeuren. Volgens de vorige huurders die ik gecontacteerd heb zouden ze eens in een kamertje een vochtplek gehad hebben , maar dat is net het enige kamertje in het hele huis dat niet vochtig is nu.
De vensters een week openlaten staan op de volledige verdieping heeft niet geholpen . Een week goed verwarming ook totaal niets.

We zijn beiden zeer vaak ziek en geraken moeilijk van onze kwalen af .Volgens de dokter kan het vele vocht in huis zeker de reden zijn hiervan. Zelfs de kat haar neus druipt...

Nu is mijn vraag : We zouden graag snel weg willen uit dit huis omdat dit volgens ons een echt ongezonde leefsituatie is . We hebben nog niet echt het lef gehad om de huisbaas 'op het matje' te roepen . Maar ook al gaat hij er 'ooit' iets aan doen , toch willen zo snel het gaat in een andere woning terecht komen. Kan ik op een of andere manier mijn huur opzeggen zonder de nodige maanden schadevergoeding te moeten betalen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#2 , 09 dec 2007 22:44

Ga zo snel mogelijk naar de huurdersbond, zij kunnen je helpen om het huis onbewoonbaar te laten verklaren.

Maroef
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Overpelt

#3 , 09 dec 2007 22:54

Bedankt , zal ik doen . Wel eerst lid maken vrees ik ?

Reclame

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#4 , 10 dec 2007 06:40

Dat lijkt me m.i. het beste. Maar als je ziet welke hulp en steun je daardoor krijgt

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#5 , 10 dec 2007 23:02

Zo snel mogelijk werk er van maken,vocht kan je inderdaad ziek maken,me dochter was in ons vorige huis voordurend ziek wij wisten ook niet waarom tot we haar kamer opnieuw wilde behangen,de schimmel stond gewoon op de muur,ruiken deed je het niet zofel werd elke dag goed verlucht.Toen we verhuisde was ze in drie maanden tijd terug gezond en nu is ze zelden ziek.
Dus denk aan jullie gezondheid voor je ernstig ziek word.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 11 dec 2007 10:10

“Art.2.Het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid*...”[Woninghuurwet 20 februari 1991,aangevuld bij 25 APRIL 2007. - Wet houdende diverse bepalingen (IV)].

*Zie Decreet 15 juli 1997 houdende Vlaamse Wooncode en/of K.B. 8 juli 1997 tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil men een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid,gezondheid en bewoonbaarheid.

'De elementaire vereisten van veiligheid,hygiëne en bewoonbaarheid zijn beschikkingen van openbare orde.Een woning die daar niet aan voldoet wordt onttrokken aan de handel en kan niet het voorwerp uitmaken van een huurovereenkomst(art.6 en 1128 B.W.).Mocht zodanige woning toch verhuurd worden,dan is de overeenkomst NIETIG(art.1131 en 1133 B.W.)'(Vred.Grâce-Hollogne 11 juli 2000,Echos log. 2000,123,noot THOLOME,L.).

“Art.15.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de in artikel 5 bedoelde normen of aan de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort, bedoeld in artikel 31 van het decreet op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft geadviseerd en na de eigenaar en de bewoner te hebben gehoord. De burgemeester neemt in dat geval alle maatregelen die hij noodzakelijk acht ter uitvoering van het besluit.”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

Leg dus klacht neer bij de burgemeester INDIEN u oordeelt dat uw woning niet aan voornoemde vereisten voldoet.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

katrijn
Berichten: 4

#7 , 11 dec 2007 22:18

Zo snel mogelijk werk er van maken,vocht kan je inderdaad ziek maken,me dochter was in ons vorige huis voordurend ziek wij wisten ook niet waarom tot we haar kamer opnieuw wilde behangen,de schimmel stond gewoon op de muur,ruiken deed je het niet zofel werd elke dag goed verlucht.Toen we verhuisde was ze in drie maanden tijd terug gezond en nu is ze zelden ziek.
Dus denk aan jullie gezondheid voor je ernstig ziek word.
hey

Huurde jij dat pand dan ook? en hoe ben jij dan onder je huurovereenkomst uit gekomen?
Wij zitten met hetzelfde probleem hier ....

charley
Berichten: 22

#8 , 12 dec 2007 00:19

Als je de huisbaas al aangetekend op de hoogte hebt gesteld van het probleem.

Stuur dan nu terug een aangetekend schrijven waarin je verwijst naar het andere schrijven waarin je zegt niet meer te betalen tot het probleem opgelost is.

Dien dan een verzoekschrift in bij het vredegerecht (kostenloos) om de zaak in der minne te regelen.

Als hij je niet zonder schadevergeoding wil laten gaan, laat je de boel gewoon keuren.

succes !

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#9 , 12 dec 2007 02:26

Ik heb eerst de huisbaas aangetekent geschreven met foto's van die kamer en gevraagt als hij het nodige wilde doen om die muur te behandelen.Hij kwam kijken en zei gewoon tegen ons schuur die muur eens goed af en schilder die opnieuw en het is opgelost,wij wisten dat het niet op deze manier opgelost kon zijn.
Dan heb ik de huurdersbond opgebelt en ben ik tot bij hun gegaan,met me huurkontrakt en een kopie van de foto's en brief.
Zij hebben de huurbaas nog eens aangeschreven maar dat hielp niet volgens hem overdreef ik,nu de huurdersbond heeft dan iemand tot bij mij laten komen om het huis na te zien,amaai ik wist dan ook niet dat de hoogte van kamers belangrijk was,nu zij hadden een machientje bij zodat ze de vochtigheid in de muur konden meten,zodat er bewijzen waren dat er wel vocht was.Er was zelfs een muur aan het wegzakken als we in bed lagen konden we via een kier gewoon de straat zien.
De volgende stap was het vredegerecht om een minnelijke schikking te treven voor dit probleem,moet zeggen ik had een kontrakt van 3-6-9 jaar,ik zat dan in me tweede jaar.
Nu van de rechter was hij verplicht de herstellingen te doen voor dat het huis onbewoonbaar verklaart werd,nu er zijn mensen van het gerecht ook komen kijken.
Intussentijd had ik ook een andere woning gevonden waar ik na een maand inkon,al moest ik kontraktbreuk doen en eventueel een schadevergoeding betalen.Nu schadevergoeding heb ik niet moeten betalen,en wat deed de eigenaar hij zette gewoon de woning te koop,alleen jammer voor me buren de drie huizen naast elkaar waren allemaal van hem en hij heeft ze gewoon alle drie verkocht.


Zou toch een aangetekent brief schrijven met de gebreken naar je huisbaas dan heb je ook bewijs dat je hem op de hoogte heb gebracht.
De huurdersbond verwittigen,want het is zoals j.demoor een huis moet aan bepaalde eisen voldoen.
Zo best kunnen dat u huisbaas met tal van dingen in overtreding is en dat je op die manier aan je huurkontrakt ontsnapt.Want zoals je het beschrijf is er toch het een en ander mis in jullie huis,kom zeg je huis verluichten oke maar een week alles openzetten,dat is geen oplosssing.
Ik hoop voor jullie dat er vlug een oplossing komt en dat je zonder extra kosten het huis kan verlaten

katrijn
Berichten: 4

#10 , 12 dec 2007 08:14

Allemaal goed en wel wat jullie zeggen maar ...
Als we gaan dreigen gaat de huisbazin het net wel laten herstellen dat weet ik zeker ... ze is van slechte wil en probeert het uit te stellen maar als ze hoort dat je je rechten kent dan staat ze hier .... maar ik wil hier ondertussen helemaal niet meer wonen ... begrijpelijk denk ik zo ..... maar vrees dat dan daar ons probleem gaat liggen .... als zij dan goede wil gaat tonen en wij willen er nog uit .... kunnen we niet meer aan onze vergoeding ontsnappen of niet?

Wij slapen nu al een week op onze matras in de living .... durven echt niet meer in de slaapkamer ... dat is toch een onhoudbare situatie .... wonen hier een jaar en vier maanden ben al een jaar en vier maanden ziek ... heb al dokter, pneumologen, foto's .... mogen betalen ....

We zijn gisteren ook naar de huurdersbond geweest maar zo hulpvol vond ik hen niet ....

katrijn
Berichten: 4

#11 , 12 dec 2007 09:57

Ik heb net naar het bevoegde registratiekantoor gebeld .... ons huurcontract staat nog niet geregistreerd in hun systeem ....

Maar ze liggen daar wel met een hoop achterstand ... vanavond trek ik dus naar de huisbazin en vraag ik haar heel vriendelijk of ze een exeplaar van het contract met een stempel van het registratiekantoor kan voor leggen ... kan ze dat niet dan begin ik meteen in te pakken!

Kan ze dat wel dan probeer ik tot een minelijke schikking te komen en haar dat op papier te laten zetten ... als ik er dan toch ben .... een nee hebben we een ja kunnen we krijgen.

Helpt ook dat niet dan stel ik voor een aannemer te laten komen en een rapport te laten opmaken van de staat van het huis ....

katrijn
Berichten: 4

#12 , 12 dec 2007 10:52

en of je kan ziek worden van schimmels

http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=362

de laatste regel zegt dat kleine kinderen zeker nooit in een kamer met veel schimmel mag liggen .... maar ik heb al asthma dus ik neem aan dat dat een even grote risicogroep is

Terug naar “Huren”