BTW op doorverkoop computer

Chocotof
Topic Starter
Berichten: 22

Re: BTW op doorverkoop computer

#16 , 11 mei 2016 16:38

Begin eraan te denken dat het beter voor mij zou zijn om deze voor eigen privé gebruik aan te kopen en dan als particulier zijnde terug te verkopen.

Is dit mogelijk? En is dit dan nog steeds de volle 21% BTW die ik dien terug te geven of is er zoals voorgaand gezegd een 3,5/5 teruggave?
Dat komt op hetzelfde neer, je moet de computer dan onttrekken met btw, en dat is tegen de werkelijke waarde. De btw zal dus hetzelfde zijn.
Het is hoe je het bekijkt, hoe bepaal je immers de waarde van iets dat je zelf opgewaardeerd hebt?
Je kan wel de gebruikte geupgrade onderdelen een waarde geven aan de hand van de aankoopprijs maar als Apple zelf beslist om deze duurder te verkopen dan hoef ik mij toch niet te houden aan de waarde die Apple er op plakt? Al zeker niet als je onderdelen niet van Apple komen maar van andere merken die weliswaar hetzelfde doen als de originele stukken van Apple.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#17 , 11 mei 2016 16:56

Begin eraan te denken dat het beter voor mij zou zijn om deze voor eigen privé gebruik aan te kopen en dan als particulier zijnde terug te verkopen.

Is dit mogelijk? En is dit dan nog steeds de volle 21% BTW die ik dien terug te geven of is er zoals voorgaand gezegd een 3,5/5 teruggave?
Dat komt op hetzelfde neer, je moet de computer dan onttrekken met btw, en dat is tegen de werkelijke waarde. De btw zal dus hetzelfde zijn.
Het is hoe je het bekijkt, hoe bepaal je immers de waarde van iets dat je zelf opgewaardeerd hebt?
Je kan wel de gebruikte geupgrade onderdelen een waarde geven aan de hand van de aankoopprijs maar als Apple zelf beslist om deze duurder te verkopen dan hoef ik mij toch niet te houden aan de waarde die Apple er op plakt? Al zeker niet als je onderdelen niet van Apple komen maar van andere merken die weliswaar hetzelfde doen als de originele stukken van Apple.
Dat is inderdaad een zeer oude discussie, maar je begrijpt toch ook wel dat de Fiscus niet akkoord gaat met uw geschatte waarde als je de computer voor 1000 euro +21% btw aan jezelf verkoopt en daarna voor 5000 zonder btw aan een derde partij?

Om dat een beetje op te lossen is er ergens een beslissing dat je de onttrekkingswaarde gelijk mag stellen aan de herzieningswaarde, dus met de X/5 jaren. Je moet de verbeteringswerken dan wel meetellen in je berekening.

Chocotof
Topic Starter
Berichten: 22

#18 , 11 mei 2016 17:10

Zoveel zou het nu ook weer niet zijn, denk dat het er dan vanaf zou hangen hoeveel verschil er tussen zit maar dit zou ik eens moeten bekijken hoeveel ik er effectief eraan heb spendeert, en voor hoeveel ik hem zou verkopen i.v.m. Apple.

Zal met deze info eens bij mijn boekhouder horen, alvast bedankt!

Reclame

Sirkii
Berichten: 5417

#19 , 11 mei 2016 19:26

Verkopen na 1,5 jaar, je zal een herziening krijgen van de afgetrokken BTW. Normaal verloopt de tijd op 5 jaar, dus zal je 3,5/5 moeten terug geven.
Toch enkel als je particulier verkoopt ? Bij verkoop op factuur ontvang je de BTW op de verkoopprijs en die neem je op in je BTW aangifte als ontvangen BTW. Er is dus maw wel degelijk een "herziening".

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#20 , 12 mei 2016 11:29

Een computer afschrijven op 5 jaar? Ik doe dat op 2 à 3 jaar in functie van de aankoopprijs.

Als je hem door verkoopt aan een redelijke prijs (ik zou nooit 6500 geven) + BTW is het voor de BTW administratie wel in orde. Waarom zouden ze daar moeilijk over doen?

Maar een Mac van 9000 euro? Waar is dat goed voor? En zelf 6500 + BTW is verschrikkelijk veel. Maar dat is een andere kwestie.

LeenW
Berichten: 12840

#21 , 12 mei 2016 14:26

Een computer afschrijven op 5 jaar? Ik doe dat op 2 à 3 jaar in functie van de aankoopprijs.

Als je hem door verkoopt aan een redelijke prijs (ik zou nooit 6500 geven) + BTW is het voor de BTW administratie wel in orde. Waarom zouden ze daar moeilijk over doen?

Maar een Mac van 9000 euro? Waar is dat goed voor? En zelf 6500 + BTW is verschrikkelijk veel. Maar dat is een andere kwestie.
We hebben het niet over afschrijven, maar over het herzieningstijdvak. Groot verschil!

Terug naar “Handelspraktijken”