verven tuinhuis

TamaraB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verven tuinhuis

#1 , 12 apr 2016 10:37

Beste

mijn huurder wil dat ik als verhuurder verf koop om het tuinhuis te schilderen daar de verf vervaagt en afbrokkkelt.
Valt dit niet onder slijtage en dus ten laste van de huurder?
Ik heb de verf betaald voor de eerste keer te verven daar het een nieuw tuinhuis was.
Wat kan ik antwoorden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 apr 2016 11:24

Slijtage zoals je zelf zegt is steeds voor de verhuurder, zou heel blij zijn dat ze het werk voor u willen doen.
Schade die de huurder ergens aanbrengt is ter zijne laste, wat hier niet het geval is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 12 apr 2016 11:30

Hoe lang is het geleden dat dit tuinhuis geschilderd is? En was het toen goede kwaliteitsverf voor buitenhuis?

Reclame

TamaraB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2016 08:15

3.5 jaar geleden geschilder en toen heb ik kwaliteitsverf gekocht voor buitentuinhuis.

TamaraB
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2016 08:18

ik heb al heel wat gelezen, maar nergens staat iets over tuinhuizen.
"de eigenaar is verantwoordelijk voor alles wat betreft de structurele werken en het ‘grote onderhoud’ gerelateerd aan de instandhouding van het gebouw. Van zijn kant is de huurder gehouden aan het dagelijks onderhoud van het pand als ‘goede huisvader’ en moet hij zorgen voor enkele kleinere werken. Van zijn kant moet de huurder het gebouw beheren als een goede huisvader, dit wil zeggen dat hij het moet schoonmaken, onderhouden en dat hij instaat voor kleine herstellingen die voortvloeien uit het dagelijks gebruik maar ook dat hij de schade zal herstellen die door zijn schuld of verwaarlozing is ontstaan." => hierdoor ga ik ervan uit dat slijtage door gebruik voor huurder is

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 19 apr 2016 08:43

ik heb al heel wat gelezen, maar nergens staat iets over tuinhuizen.
"de eigenaar is verantwoordelijk voor alles wat betreft de structurele werken en het ‘grote onderhoud’ gerelateerd aan de instandhouding van het gebouw. Van zijn kant is de huurder gehouden aan het dagelijks onderhoud van het pand als ‘goede huisvader’ en moet hij zorgen voor enkele kleinere werken. Van zijn kant moet de huurder het gebouw beheren als een goede huisvader, dit wil zeggen dat hij het moet schoonmaken, onderhouden en dat hij instaat voor kleine herstellingen die voortvloeien uit het dagelijks gebruik maar ook dat hij de schade zal herstellen die door zijn schuld of verwaarlozing is ontstaan." => hierdoor ga ik ervan uit dat slijtage door gebruik voor huurder is
Slijtage is niet voor de huurder, enkel als huurder ergens schade aan brengt.
Tuinhuis verven is absoluut voor de verhuurder.

De verplichtingen van de huurder

Van zijn kant moet de huurder het gebouw beheren als een goede huisvader, dit wil zeggen dat hij het moet schoonmaken, onderhouden en dat hij instaat voor kleine herstellingen die voortvloeien uit het dagelijks gebruik maar ook dat hij de schade zal herstellen die door zijn schuld of verwaarlozing is ontstaan.

Enkele voorbeelden: een afgesprongen stuk email uit de badkuip, een verstopte gootsteen, de krabbels van de kinderen op de muur, een gebroken ruit, de dichting van een lekkende kraan, het schoonhouden van goten en verwijderen van de aanwezige bladeren, het ontkalken van een boiler, het vegen van de schoorsteen, de vervanging van elektrische zekeringen en schakelaars, het schoonmaken van muren en plafonds, het reinigen van kelders op het einde van de huurceel, het vernietigen van kakkerlakken of ander ongedierte (behalve, in betreffend geval, als deze schadelijke insecten vastgesteld zijn in de plaatsbeschrijving vóór het overhandigen van de sleutels of in de loop van de eerste maand huur – wat schriftelijk moet worden bevestigd) …

Tot slot heeft de huurder de verplichting om de eigenaar te verwittigen in geval van problemen. Bijvoorbeeld als een dakgoot dreigt neer te storten of als er vochtproblemen in het gebouw ontstaan. Als hij dit niet doet, wordt hij verantwoordelijk gesteld voor de schade die hieruit voortvloeit.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 19 apr 2016 09:14

TS zou best eens dit artikel lezen:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510

En vervolgens art 1754 BW nalezen om te kijken waarin hier tuinhuizen en schilderen worden aangehaald.
Art. 1754. Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :
Aan haarden, haardplaten, lijsten en mantels van schoorstenen;
Aan de bepleistering van de muren van appartementen en andere woonplaatsen, onderaan tot op een meter hoogte;
Aan vloerstenen en tegels van kamers, wanneer er slechts enkele gebroken zijn;
Aan ruiten, tenzij die gebroken zijn door hagel of andere buitengewone en door overmacht veroorzaakte voorvallen waarvoor de huurder niet aansprakelijk is;
Aan deuren, vensterramen, planken dienende tot afschutting of tot sluiting van winkels, hengsels, grendels en sloten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 19 apr 2016 10:11

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”