Verkopen via immokantoor of toch niet.

Motemse
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: Kruibeke

Verkopen via immokantoor of toch niet.

#1 , 24 nov 2007 00:38

Hallo allemaal,

Ik verkoop nu mijn huis via immokantoor. Immokantoor heeft een exclusiviteit van 4 maanden (sinds 23 oktober 2007), de commissie bedraagt 3,63 % incl. BTW.

We hebben een koper gevonden zonder immokantoor. We hebben een bod gekregen van 150.000 €. Als ik het nu aan hen verkoop, moet ik 75% van de commissie aan de immokantoor betalen... Tenzij ik 3 maanden wacht... maar de mogelijke kopers kunnen niet lang wachten.

Heeft iemand wat advies voor mij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan Solders
Berichten: 108

#2 , 24 nov 2007 19:58

U vraagt advies

NOOIT met makelaar verkopen Waarom toch, het kost veel geld en zoals u ziet kunt ge het zelf

Een pasklare oplossing kunnen anderen u niet geven denk ik. Ik hoop dat iemand het kan voor u. Ofwel betaald u die 75% of u wacht tot het contract ten einde is en begint helemaal opnieuw en verkoopt zelf uw woonst U beslist.

Als het mij was, koos ik voor de tweede oplosing. Reken eens na wat u wint.

Motemse
Topic Starter
Berichten: 33
Locatie: Kruibeke

#3 , 25 nov 2007 20:30

U vraagt advies

NOOIT met makelaar verkopen Waarom toch, het kost veel geld en zoals u ziet kunt ge het zelf

Een pasklare oplossing kunnen anderen u niet geven denk ik. Ik hoop dat iemand het kan voor u. Ofwel betaald u die 75% of u wacht tot het contract ten einde is en begint helemaal opnieuw en verkoopt zelf uw woonst U beslist.

Als het mij was, koos ik voor de tweede oplosing. Reken eens na wat u wint.
Tja eigenlijk heel overhaast beslist... Van je fouten kun je leren hé! Morgen zie ik die kopers en ik zal het hen eens voorstellen. Hopelijk happen ze toe.

Toch bedankt!

Reclame

dirk berden
Berichten: 34

#4 , 25 nov 2007 21:20

U vraagt advies

NOOIT met makelaar verkopen Waarom toch, het kost veel geld en zoals u ziet kunt ge het zelf

Een pasklare oplossing kunnen anderen u niet geven denk ik. Ik hoop dat iemand het kan voor u. Ofwel betaald u die 75% of u wacht tot het contract ten einde is en begint helemaal opnieuw en verkoopt zelf uw woonst U beslist.

Als het mij was, koos ik voor de tweede oplosing. Reken eens na wat u wint.


Tja eigenlijk heel overhaast beslist... Van je fouten kun je leren hé! Morgen zie ik die kopers en ik zal het hen eens voorstellen. Hopelijk happen ze toe.

Toch bedankt!


Een gouden regel
: u kunt kopen of verkopen, huren of verhuren, maar nooit met een makelaar. Wat een makelaar kan, kan uzelf ook. Maak voldoende reclame in dag en weekbladen en op Internet, en u hebt gegarandeerd resultaat! Wanneer u werkt met een immobiliënmakelaar kunnen de erelonen oplopen tot tienduizenden euros, al naar gelang de waarde van uw pand. De makelaar vraagt een commissie tbv 3% + 21 BTW van de verkoopprijs. Bij verhuring één maand huur + 21% BTW.

*M*
Berichten: 25

#5 , 26 nov 2007 12:15

Nu ik weet wat ik weet, zou ik ook nooit meer met een makelaar verkopen.
Wij hebben een huis in aanbouw gekocht bij een bedrijf dat nieuwbouw doet maar ook bestaande woningen verkoopt.
Tegen een voordelige commissie van 2% hebben ze onze woning te koop gezet. We hebben toegehapt omdat we onszelf het voortdurende telefoongerinkel en de beslommeringen van de rondleidingen wilden besparen. Wat bleek?
- Wie telefonisch contact opnam met de makelaar, kreeg de boodschap eerst zijn/haar gegevens door te mailen. Vervolgens kreeg hij/zij een formulier toegestuurd met twee tijdstippen waarop de woning bezocht kon worden. Dit was dinsdag en donderdag tussen 17:00 en 19:00. Van de uiteindelijke koper weten we dat dit hele proces dàgen kon duren.
- Er kwam niemand mee van het kantoor om de rondleidingen te doen, en we werden ook niet verwittigd of er geïnteresseerden zouden langskomen.
- De woning werd niet op Immoweb gezet, enkel op hun eigen site, in de Streekkrant en op easy.be. Toen ik hen vroeg waarom ze ons huis niet op Immoweb gezet hadden, kregen we een flauw excuus van "het is nog maar een recent dossiertje, we zullen dat nog wel doen."

Na een paar bezoekdagen waarop we tevergeefs in een piekfijn gepoetst huis gewacht hebben op mogelijke kopers, heb ik op een zondagavond ons huis zelf op Immoweb gezet, met nieuwe, mooie foto's die we zelf genomen hadden. Maandag al begonnen de mailtjes binnen te komen.
Ik was zo braaf iedereen eerst door te sturen naar het immokantoor.
Met één vrouw die me bijzonder geïnteresseerd leek, heb ik echter zelf meteen een afspraak geregeld (hoewel ik ook haar eerst naar het immokantoor verwezen had). Dinsdag is ze komen kijken. Woensdag heeft ze 48 uur na haar e-mail naar de makelaar het formulier met de adresgegevens en bezoekuren gekregen. Donderdag is ze nog eens langsgeweest met familie en heeft ze meteen een bod gedaan. Vrijdag zaten we al bij de makelaar voor de compromis.

M.a.w.: Wij hebben het héle proces zelf gedragen uit pure frustratie over de traagheid van de makelaar. Zij hebben 2600 euro aan ons verdiend. Dat is weinig in vergelijking met de commissies die sommigen krijgen voor veel grotere woningen, maar het is nog altijd heel veel geld voor zo weinig moeite!!

We hebben eerst twee weken NUL bezoekers gekregen. Op een zondag hebben we het huis op Immoweb gezet, en de donderdag erop was het al verkocht!

We zouden hier natuurlijk over in discussie moeten treden. Maar die mannen zijn zo goed ingedekt, dat we er gewoon niet aan durven te beginnen!
Maar we hebben ons lesje wel geleerd: geen makelaars meer!

YoeriS
Berichten: 271

#6 , 04 dec 2007 23:28

Ik start in januari ook met een makelaarskantoor samen met een makelaar met al reeds 10j ervaring. Ik heb hierboven nog een juridische opleiding genoten.

En ik neem waar dat er veel argwaan bestaat t.o.v. immokantoren, en deels terecht maar voornamelijk door enkele kantoren die voortdurende wanpraktijken plegen t.o.v. hun klanten. Eenmaal het exclusiviteitscontract ondertekent, vooral bij de grotere kantoren, slaat de luiheid toe en bestaat er kans toe dat je aan de kant wordt geschoven zonder enige actieve inspanning om uw huis te verkopen.

Een goed makelaarskantoor kan veel voor u betekenen, nauwkeurige waardeschatting, juridische begeleiding van begin mandaat tot verlijden van akte bij notaris, expertise bij verkopen, ...
Normaal dient uw makelaar een vertrouwenspersoon te zijn...

Daarom kiest u best voor de kleinere kantoren, daar heeft u nog een persoonlijke voeling mee i.p.v. de grotere kantoren die alleen nog moeite doen voor grote projecten etc...

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 05 dec 2007 11:49

Ik start in januari ook met een makelaarskantoor samen met een makelaar met al reeds 10j ervaring. Ik heb hierboven nog een juridische opleiding genoten.

En ik neem waar dat er veel argwaan bestaat t.o.v. immokantoren, en deels terecht maar voornamelijk door enkele kantoren die voortdurende wanpraktijken plegen t.o.v. hun klanten. Eenmaal het exclusiviteitcontract ondertekent, vooral bij de grotere kantoren, slaat de luiheid toe en bestaat er kans toe dat je aan de kant wordt geschoven zonder enige actieve inspanning om uw huis te verkopen.

Een goed makelaarskantoor kan veel voor u betekenen, nauwkeurige waardeschatting, juridische begeleiding van begin mandaat tot verlijden van akte bij notaris, expertise bij verkopen, ...
Normaal dient uw makelaar een vertrouwenspersoon te zijn...

Daarom kiest u best voor de kleinere kantoren, daar heeft u nog een persoonlijke voeling mee i.p.v. de grotere kantoren die alleen nog moeite doen voor grote projecten etc...
Mijn persoonlijke ervaringen met makelaarskantoren, zowel als koper/huurder en als verkoper/verhuurder, bevestigen de mening van YoeriS.

Indien men alleen aandacht heeft voor het financieel aspect van het "afsluiten contract" dan wordt men regelmatig gerold.

Maar als het makelaarskantoor ook aandacht heeft voor de andere aspecten dan is er een win-win toestand. Wat niet belet dat er gevallen zijn waar een verhuur in zelfbeheer optimaler is.

Persoonlijk heb ik vooral negatieve ervaringen met de grote kantoren (onpersoonlijk beheer gericht op maximalisatie van de winst). De kleine eenmansbedrijven hebben meestal een agendaprobleem, als ze succesvol zijn. Optimaal zijn deze met een 4tal personeelsleden en/of zelfstandigen.

Terug naar “Kopen”