Hoe weten wanneer iemand een schenking aan jou wil doen?

fieke0509
Topic Starter
Berichten: 188

Hoe weten wanneer iemand een schenking aan jou wil doen?

#1 , 31 mar 2015 08:53

Misschien een vreemde en mogelijk voorbarige vraag, maar ik wil eventjes jullie input bekomen.

Korte schets:
Mijn man en ik hebben een eigen huis met hypotheeklening.

Schoonouders hebben een eigen huis uit erfenis. Zij huurden dit huis eerst van haar moeder en bij overlijden werd het van hen.

Mijn man is enig kind.

Situatie:
Schoonouders lieten dit weekend terloops vallen dat ze hun huis aan ons willen schenken zodat wij later hier geen successierechten op moeten betalen volgens hen.

Dit brengt met zich mee (volgens hen) dat wij dan hun kadastraal inkomen moeten gaan betalen, en ook dienen in te staan voor hernieuwingswerken aan de woning.

Wij hebben echter totaal geen interesse in de woning. Eén: wij hebben al een huis wat we aan het afbetalen zijn. Twee: de woning ligt in een andere provincie en wij zijn perfect gelukkig in Limburg. Drie: Wanneer zij komen te overlijden wensen wij de woning zo snel mogelijk van de hand te doen want hier is erg veel werk aan. Vier: Het voelt momenteel aan alsof we bezeikt worden door onze (schoon)ouders, omdat het echt lijkt alsof zij de woning aan ons willen schenken om daarna van ons te profiteren.

Nu is mijn vraag:
Kunnen zij de woning aan ons schenken zonder dat wij dit weten?
Wij wensen de woning helemaal niet in ons bezit te krijgen. Kunnen wij bij voorbaat iets ondernemen om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt?
Indien zij de woning aan ons schenken denken zij dat zij er kostenloos kunnen wonen en ons laten opdraaien voor verbouwings- en verfraaiingswerken, het kadastraal inkomen, hernieuwing van de verwarmingsinstallatie (momenteel enkel 2 gaskachels), kunnen ze ons hiervoor laten opdraaien?

Het lijdt geen twijfel dat ik niet de beste band heb met mijn schoonouders, dus met een goede relatie tot stand houden hoeft geen rekening gehouden te worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 31 mar 2015 09:00

Neen, een schenking dient steeds aanvaard te worden.

Neen u kan hier op voorhand niets tegen ondernemen buiten hen duidelijk te maken dat een dergelijke schenking jullie niet interesseert.

fieke0509
Topic Starter
Berichten: 188

#3 , 31 mar 2015 09:23

Neen, een schenking dient steeds aanvaard te worden.

Neen u kan hier op voorhand niets tegen ondernemen buiten hen duidelijk te maken dat een dergelijke schenking jullie niet interesseert.
Dat duidelijk maken blijkt niet zo evident, heeft eerder iets van tegen muren praten. Werd zondag opeens op tafel gegooid dat ze daar mee bezig waren en wij hadden daar nog nooit iets van gehoord. Terloops werd er dan vermeld dat het volgende kadastraal inkomen onze kant uit zou komen en dat ze nieuwe ramen nodig hebben :-/

Reclame

GB2702
Berichten: 232

#4 , 31 mar 2015 09:31

Is misschien erg maar ik zou een aangetekend schrijven sturen naar uw (schoon)ouders met de mededeling dat U niets moet weten van een schenking en dat u dit ook niet zal aanvaarden. Verder zou ik er ook in zetten dat u ook geen enkele rekening die betrekking hebben op het huis van uw (schoon)ouders zal betalen en wanneer deze bij u aankomen deze onverwijld terug zal sturen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 31 mar 2015 09:43

Ik zou, om toch nog enige vorm van verstandhouding te behouden, hen via mail laten weten dat u het wel apprecieert dat ze aan u denken, maar dat de bijkomende last van een tweede woning momenteel niet te dragen valt. Leg uit dat de afstand het héél moeilijk maakt om de woning goed te onderhouden en voor elke herstelling iemand uit een andere regio te laten komen. Leg eventueel uit dat de nadruk van jullie nu eerst lig top het creëren van een goede situatie in jullie gezin (als je ze wil paaien: vermeldt eventueel gezinsuitbreiding indien dat jullie lange-termijn-wens is)

Voor alle duidelijkheid: verfraaiingswerken kunnen ze jullie niet verplichten, instandhoudingswerken wel. Als er dus maar 2 gaskachels zijn, moet je er (wettelijk) ook geen meer installeren. Enkel de verplicht wettelijke zaken (mogelijks rookmelders, verplichte dakisolatie, ...) kunnen opgelegd worden of afgedwongen door de "gratis huurders".

fieke0509
Topic Starter
Berichten: 188

#6 , 31 mar 2015 09:53

Ik zou, om toch nog enige vorm van verstandhouding te behouden, hen via mail laten weten dat u het wel apprecieert dat ze aan u denken, maar dat de bijkomende last van een tweede woning momenteel niet te dragen valt. Leg uit dat de afstand het héél moeilijk maakt om de woning goed te onderhouden en voor elke herstelling iemand uit een andere regio te laten komen. Leg eventueel uit dat de nadruk van jullie nu eerst lig top het creëren van een goede situatie in jullie gezin (als je ze wil paaien: vermeldt eventueel gezinsuitbreiding indien dat jullie lange-termijn-wens is)

Voor alle duidelijkheid: verfraaiingswerken kunnen ze jullie niet verplichten, instandhoudingswerken wel. Als er dus maar 2 gaskachels zijn, moet je er (wettelijk) ook geen meer installeren. Enkel de verplicht wettelijke zaken (mogelijks rookmelders, verplichte dakisolatie, ...) kunnen opgelegd worden of afgedwongen door de "gratis huurders".
Dit vind ik een goede tip, ga het eens opnemen met mijn man.

Paaien zal er niet inzitten. Wij wensen geen kinderen, maar ook daar valt geen respect voor te rapen. Zij blijven gewoon doorbomen over kleinkinderen en negeren volledig het feit dat wij niet van plan zijn kinderen te hebben. Ze had zelfs al een regeling uitgedokterd zodat zij de opvang van onze onbestaande kinderen konden opvangen en wij dan gewoon een kilometervergoeding uitbetalen en een uurloon aan hen.

Doorgaans negeren wij al deze zaken voor de lieve vrede, maar in dit geval waren wij onvoldoende op de hoogte wat onze mogelijkheden en plichten (zouden) zijn.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 31 mar 2015 10:05

Dan zou ik het zo stellen:

"Wij apprecieren dat jullie aan ons denken, maar wensen, als wij ooit een woning zouden verhuren, de woning in goede staat kunnen onderhouden en daar zelf alle tijd in steken. Dit gaat momenteel onmogelijk met onze carriere: onze werkgevers staan niet toe dat wij onbetaald verlof nemen om dringende huurherstellingen te doen en de afstand tussen de woning en ons huis is te groot om na de uren nog even af te kunnen komen. Wij wensen alle tijd die we nu na onze uren hebben investeren in onze relatie. Wij kiezen, omwille van het gebrek aan tijd om niet voluit voor kinderen te gaan, laat staan dat wij ons bezig houden met onderhoud en verfraaiing van een tweede, ver afgelegen woning."

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 31 mar 2015 12:31

Of vraag hun gewoon nog te wachten met schenken, omdat dan rechtstreeks aan de kleinkinderen te doen (die er toch niet gaan komen).

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 31 mar 2015 12:36

Ze kunnen hun schenking niet in je strot rammen.
Dus zeg dat je het niet wil. En afgelopen.

Als ze slechts één woning hebben komt die schenking veel duurder uit dan de gewone vererving (die in twee stappen gebeurt).
Voilà, hun argument ligt ook al aan flarden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fieke0509
Topic Starter
Berichten: 188

#10 , 31 mar 2015 14:05

Ze kunnen hun schenking niet in je strot rammen.
Dus zeg dat je het niet wil. En afgelopen.

Als ze slechts één woning hebben komt die schenking veel duurder uit dan de gewone vererving (die in twee stappen gebeurt).
Voilà, hun argument ligt ook al aan flarden.
Probleem is dat, toen grootmoeder stierf, er twee woningen te verdelen waren die tegen mekaar aan liggen. Volgens hen was toen de beste optie ieder (zijn met twee dochters) een halve woning te doen erven. Dus beide woningen zijn van beide zusters. Dit was volgens schoonma om te voorkomen dat haar zus haar man uit de woning zou kunnen zetten bij overlijden. (niet mijn redenering want ze hebben geen huwelijkscontract dus bij mijn weten zou hij alsnog het vruchtgebruik overhouden?).

Technisch gezien hebben ze dus beide twee halve woningen. Eén daarvan willen ze aan ons schenken maar dan moeten wij eerst tante uitkopen, aktekosten betalen en dan schenking aanvaarden en dan nog eens alle kosten dragen.

Hoe langer ik erover nadenk hoe kwader ik hierover word. Ze pluimen ons alleen maar en eisen dat mijn man, hun zoon maar springt en gaat helpen wanneer zij het willen, maar andersom kan er niks af. Nog geen sms met mijn verjaardag. Ze bekijken het zich allemaal wel heel simpel vind ik.

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 01 apr 2015 13:19

Zoals hogerop al geschreven: als ze blijven doordrammen desnoods alle (zakelijke) kontakten verbreken. Ze kunnen niets doen zonder uw akkoord. Wees dus niet akkoord. In t slechtste geval verlies je een latere erfenis omdat ze bv op lijfrente verkocht hebben. So what: da s hun recht.

fieke0509
Topic Starter
Berichten: 188

#12 , 02 apr 2015 09:14

Ik ben al wat gerustgesteld. Moesten ze doordrammen weet ik wat doen. Mercikes!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”