Opgenomen gesprek ( bewijskracht )

Elfje
Topic Starter
Berichten: 43

Opgenomen gesprek ( bewijskracht )

#1 , 28 sep 2007 12:25

Ik wist niet goed waar deze vraag te plaatsen .

Maar een opgenomen gesprek tussen twee personen ( uzelf en dus iemand anders ) , dat opgenomen is met een dictafoon .

Kan dit later als bewijs worden gebruikt tegen deze andere persoon ??


Ik heb steeds horen zeggen dat de rechter zo'n bewijs niet aanvaard ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 29 sep 2007 16:03

Inderdaad een opgenomen gesprek heeft geen bewijskracht voor de rechtbank

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 30 sep 2007 09:55

‘Hij die een telefoongesprek voert kan het recht op eerbiediging van zijn privéleven,zijn gezinsleven,zijn huis en zijn briefwisseling niet inroepen t.a.v. de deelnemer aan dit gesprek,daar hij zelf deze deelnemer deelachtig maakt aan het voorwerp van dat recht(art. 17.1 BUPO)’[Cass. ARP990235N,9 januari 2001(N. t. S.),Juristenkrant 2001-25,5,Computerr.(Ned.) 2001,199,noot DUMORTIER,J.].

Zie zonodig ook : VANNESTE,F.,Het opnemen van eigen telefoongesprekken en de eventuele bijstand hierbij van de politie,R.W.2007-08,108-112,Noot onder Antwerpen 29 juni 2004(J./O.M.).

Een opgenomen gesprek tussen twee personen ( uzelf en dus iemand anders ) , dat opgenomen is met een dictafoon kan dus later als bewijs worden gebruikt tegen deze andere persoon.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#4 , 31 okt 2007 15:44

Ik steun de visie van J. Demoor.

Toch is de gevestigde rechtspraak eerder in die zin dat materiaal bekomen door inbreuken op de persoonlijke levenssfeer (bijvoorbeeld het verspreiden van een telefoongesprek dat werd opgenomen zonder toestemming van de andere partij) niet kan worden aangewend als bewijsmateriaal.

Ik bepleit daarom bijkomend hetvolgende: Er moet een mate van proportionaliteitstoets zijn van de zwaarwichtigheid van het feit dat je wil bewijzen en deze van de inbreuk die werd gemaakt om dit bewijsmateriaal te bekomen.
Wie een misdrijf begaat begeeft zich daarmee in bepaalde mate in de publieke sfeer en accept door dit handelen dat hij de private levenssfeer in bepaalde mate verlaat alsook de bescherming van deze private levenssfeer. MaW wie het nodig acht om een misdrijf te begaan doet dit in een publieke sfeer (het is vb imers het openbaar ministerie dat kan vervolgen) en bepaalde bescherming voor de private levenssfeer kan daarom slechts verminderd gelden. Toch moet er een nauwe samenhang zijn tussen de materie die wordt aangehaald ter bewijs en het misdrijf. (maw je zou een telefoongesprek tussen jou en de verdachte kunnen aanwenden maar bijvoorbeeld geen telefoongesprek van de verdachte met zijn kinderen kunnen afluisteren)

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#5 , 31 okt 2007 15:49

Wat ik ook opmerk is dat het aanwenden van deze tape voor de rechtbank, naar mijn mening niet kan aanzien worden als het verspreiden van de inhoud van het gesprek.

J Demoor heeft in dat geval ten volle recht met te verwijzen naar deze cassatierechtspraak.

bona fides
Berichten: 6

#6 , 02 nov 2007 02:27

Wie een misdrijf begaat begeeft zich daarmee in bepaalde mate in de publieke sfeer en accept door dit handelen dat hij de private levenssfeer in bepaalde mate verlaat alsook de bescherming van deze private levenssfeer. MaW wie het nodig acht om een misdrijf te begaan doet dit in een publieke sfeer (het is vb imers het openbaar ministerie dat kan vervolgen) en bepaalde bescherming voor de private levenssfeer kan daarom slechts verminderd gelden.
Dit zou betekenen dat een inbreuk op de persoonlijke levensfeer is toegestaan wanneer daarmee een misdaad aan het licht komt. Maar als er geen misdaad aan het licht komt, ondervindt de betrokken persoon eigenlijk geen nadeel van de inbreuk. Met andere woorden: deze redenering laat maar weinig over van je recht op privacy.

(Hiermee wil ik niet zeggen dat deze redenering door rechters nooit gevolgd wordt.)

Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#7 , 04 nov 2007 01:18

Dat lijkt inderdaad zo. Toch vind ik het belangrijk om niet louter proceduraal te kijken maar ook inhoudelijk de zaken op een menselijke manier te benaderen.

Als je bijvoorbeeld niet kan bewijzen dat je dochter verkracht werd doordat het bewijsmateriaal dat je bekwam op een wijze bekomen werd die de privacy van de dader schendt, is dat mijn inziens geen goede zaak.
De vraag stelt zich steeds waar men de grens kan leggentussen een regel en een uitzondering en hoe vrij een strafrechter kan zijn.
Dit zou betekenen dat een inbreuk op de persoonlijke levensfeer is toegestaan wanneer daarmee een misdaad aan het licht komt. Maar als er geen misdaad aan het licht komt, ondervindt de betrokken persoon eigenlijk geen nadeel van de inbreuk. Met andere woorden: deze redenering laat maar weinig over van je recht op privacy.
-> dit hoeft niet noodzakelijk zo te zijn: Ik stel dat een misdrijf plegen gelijk staat met het betreden van het publieke terrein. Dat houdt in dat als uiteindelijk het misdrijf bewezen kan worden, retroactief bevestigd wordt dat het publieke terrein bewandeld werd, een publiek persoon behoefde niet in dezelfde mate in zijn privacy beschermd te worden.

Wanneer echter uiteindelijk niet bewezen kan worden dat een misdrijf werd begaan, kan degene wiens privacy werd geschonden (daar hij namelijk geen misdrijf beging en daarom geen publiek persoon werd en recht had op volle privacybescherming) daarop nog steeds reageren, de vraag stelt zich, "hoe?"
Aan de rechter zou ter voorkoming van problemen in die zin misschien ook een prima facie oordelingsbevoegdheid kunnen worden gegeven, zonder dat uitspraak wordt gedaan over schuld of onschuld, om na te gaan of er geen sprake is van een kennelijk onrechtmatig gebruik van bewijsmiddelen en of dit bewijsmiddel onmisbaar is om iemand als een dader te kunnen aanwijzen.

FVanheel
Berichten: 6
Locatie: lummen

#8 , 18 nov 2007 09:56

Geachte heer Demoor,
k ben een leek in gerechtelijke zaken: Wat u hieronder vermeld zijn dat boeken, verslagen van gerechtelijke uitspraken? Waar kan ik dat vinden aub
‘Hij die een telefoongesprek voert kan het recht op eerbiediging van zijn privéleven,zijn gezinsleven,zijn huis en zijn briefwisseling niet inroepen t.a.v. de deelnemer aan dit gesprek,daar hij zelf deze deelnemer deelachtig maakt aan het voorwerp van dat recht(art. 17.1 BUPO)’[Cass. ARP990235N,9 januari 2001(N. t. S.),Juristenkrant 2001-25,5,Computerr.(Ned.) 2001,199,noot DUMORTIER,J.].
Zie zonodig ook : VANNESTE,F.,Het opnemen van eigen telefoongesprekken en de eventuele bijstand hierbij van de politie,R.W.2007-08,108-112,Noot onder Antwerpen 29 juni 2004(J./O.M.).
Een opgenomen gesprek tussen twee personen ( uzelf en dus iemand anders ) , dat opgenomen is met een dictafoon kan dus later als bewijs worden gebruikt tegen deze andere persoon.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 dec 2007 16:55

Enkele rechterlijke uitspraken en een interessant artikel over deze problematiek verschenen in DAOR 83 - 3/2007.

Misschien kan je dit tijdschrift opvragen via uw bibliotheek. Je vindt het in juridische bibliotheken.

scorpioen

bona fides
Berichten: 6

#10 , 29 dec 2008 04:17

Mijn excuses voor deze wel erg late reactie.
Dit zou betekenen dat een inbreuk op de persoonlijke levensfeer is toegestaan wanneer daarmee een misdaad aan het licht komt. Maar als er geen misdaad aan het licht komt, ondervindt de betrokken persoon eigenlijk geen nadeel van de inbreuk. Met andere woorden: deze redenering laat maar weinig over van je recht op privacy.
-> dit hoeft niet noodzakelijk zo te zijn: Ik stel dat een misdrijf plegen gelijk staat met het betreden van het publieke terrein. Dat houdt in dat als uiteindelijk het misdrijf bewezen kan worden, retroactief bevestigd wordt dat het publieke terrein bewandeld werd, een publiek persoon behoefde niet in dezelfde mate in zijn privacy beschermd te worden.

Wanneer echter uiteindelijk niet bewezen kan worden dat een misdrijf werd begaan, kan degene wiens privacy werd geschonden (daar hij namelijk geen misdrijf beging en daarom geen publiek persoon werd en recht had op volle privacybescherming) daarop nog steeds reageren, de vraag stelt zich, "hoe?"
Dat is mijn punt: die persoon heeft nu weliswaar recht van klagen, maar hij heeft eigenlijk geen nadeel geleden.

Stel er wordt een kostbaar juweel gestolen. Nu zou je zonder machtiging willekeurige huiszoekingen kunnen verrichten op zoek naar het juweel. Wordt het juweel in een bepaald huis aangetroffen, dan was die huiszoeking niet onrechtmatig (op basis van je redenering). Wordt het juweel in een bepaald huis niet aangetroffen, dan was die huiszoeking wel onrechtmatig, maar ja, daardoor gaat het onderzoek niet stuk.

Het probleem dat ik zie is dat een rechtvaardigingsgrond niet pas achteraf kan blijken te hebben bestaan. Stel je loopt op straat en besluit een willekeurige voorbijganger te mishandelen. Die persoon belandt in het ziekenhuis. Hij blijkt een pistool op zak te hebben en het komt vast te staan dat hij van plan was een moord te plegen. De enige reden dat de moord niet gepleegd is, is de mishandeling. Ben je nu straffeloos, omdat de mishandeling achteraf gezien gerechtvaardigd was? Dat lijkt me niet. Wel zou je straffeloos zijn als je op het moment van de mishandeling al wist wat de man van plan was.
Dat lijkt inderdaad zo. Toch vind ik het belangrijk om niet louter proceduraal te kijken maar ook inhoudelijk de zaken op een menselijke manier te benaderen.

Als je bijvoorbeeld niet kan bewijzen dat je dochter verkracht werd doordat het bewijsmateriaal dat je bekwam op een wijze bekomen werd die de privacy van de dader schendt, is dat mijn inziens geen goede zaak.
De vraag stelt zich steeds waar men de grens kan leggentussen een regel en een uitzondering en hoe vrij een strafrechter kan zijn.
In Nederland wordt dit opgelost door aan de procedurefout niet noodzakelijk de sanctie van bewijsuitsluiting te verbinden. Allereerst wordt gekeken naar welke norm precies geschonden is, en of die norm ertoe strekte om de verdachte te beschermen. Een onrechtmatige huiszoeking bij de buren is onrechtmatig jegens die buren en niet jegens de verdachte, dus het bewijs dat bij die huiszoeking wordt verkregen kan zonder meer gebruikt worden tegen de verdachte. Strekte de geschonden norm wel tot bescherming van de verdachte, dan wordt gekeken naar de ernst van de schending. In zeer ernstige gevallen kan het OM niet-ontvankelijk worden verklaard. In andere gevallen kan tot bewijsuitsluiting worden besloten. In de meeste gevallen volgt strafvermindering of helemaal geen sanctie.

Maar de procedurefout wordt in Nederland dus niet achteraf opgeheven door het feit dat dankzij die fout een zware misdadiger kon worden veroordeeld (en ook niet in België naar ik begrijp).

(Overigens lijkt het Belgische recht wat betreft het opgenomen gesprek overeen te komen met het Nederlandse recht. Maar in een civiele procedure mag onrechtmatig verkregen bewijs slechts bij hoge uitzondering niet worden ingebracht. In het strafrecht is het uiteraard strenger, zie wat ik hierboven schreef.)

Franciscus
Berichten: 38603

#11 , 29 dec 2008 10:50

in strafzake kan elk bewijs worden toegelaten ( rechter beslist)
SMS berichten - emails - opgenomen telefoongesprekken vb bij stalking en intrafamiliaal geweld worden bij mijn weten regelmatig in PV opgenomen - uitgeschreven tekst erbij - origineel neergelegd.

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 26 apr 2009 07:49

Interessante posts. Kan ik iemand van jullie eens per PM kontakteren i.v.m. een specifiek geval dat in een open forum iets te herkenbaar zou zijn om te posten ?

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”