riolering buur loopt door mijn eigendom

nijsluc
Topic Starter
Berichten: 30

riolering buur loopt door mijn eigendom

#1 , 09 jul 2014 23:15

Ik bezit een bouwperceel waar ik begin 2015 wil bouwen nu heb ik ontdekt (aquafin) dat de riolering van mijn buurman door mijn bouwperceel loopt . Deze beide eigendommen was enkele generaties geleden van dezelfde eigenaar .
Deze riolering zou onder mijn garage doorlopen .
Mijn buurman probeert mijn bouw te hinderen met het gezegde "ik moet aan mijn buizen kunnen "

Kan dit zomaar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 09 jul 2014 23:52

Naar waar loopt die riolering?
Ik veronderstel dat het zijn private riolering nog is op uw bouwgrond en niet die van acquafin?
Hoe lang ligt die daar al?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nijsluc
Topic Starter
Berichten: 30

#3 , 10 jul 2014 16:46

het is inderdaad zijn privé riolering . Hoelang die daar ligt weet ik
niet maar zou daar een verjaartermijn op staan ?
Hij moet van aquafin "ooit" deze riolering door zijn eigen oprit leggen maar volgens hem hebben ze daar geen termijn op geplekt.

Tegen zijn andere buur zou hij gezegd hebben dat hij daar momenteel de centen niet voor heeft.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 10 jul 2014 16:57

Staat inzake de rioleringen iets in uw akte.
Dus wanneer zijn familie (eigenaars) de grond verkocht hebben hadden ze dat in de VERKOOPakte moeten laten zetten.
Nu is het een verborgen gebrek.

Dit ook al eens lezen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... t=sterfput" onclick="window.open(this.href);return false;


Zeker al eens met uw notaris gaan praten zodat u zeker bent dat in de vorige verkoopakte ook niets staat van die rioleringen.

Of wat dat vroeger de gezamenlijke afvoer van beide percelen.

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 jul 2014 18:06

Plant gewoon uw fruitbomen waar je maar wil op uw grond. Als er ooit problemen met zijn rioleringen voorkomen, doordat de wortels de buizen beschadigen, moet hij maar in de sh.. zitten, maar denkelijk zal dat wel niet gebeuren.
Laat wel ergens een document opmaken waaruit moet blijken dat die buis er niet rechtsgeldig ligt, en laat dit registreren. Kwestie van de 30 jarige verjaring te stuiten.

nijsluc
Topic Starter
Berichten: 30

#6 , 10 jul 2014 21:04

Er staat niks in de aktes ,niet in de mijne en niet in de zijne.
Door de erfbaarheid heb ik niet het recht zijn buizen te doen verwijderen maar heb ik ook niet de plicht hem toe te laten werken uit te voeren op mijn eigendom .

eylis
Berichten: 8842

#7 , 10 jul 2014 21:14

mava: pittig detail: bekrachtiging van een erfdienstbaarheid na 30 jaar telt niet voor onzichtbare erfdienstbaarheden: dwz: al lagen de buizen al 50 jaar onder de grond: erfgenieter kan door de 30jarige verjaring geen aanspraak maken omdat het onzichtbaar is. .
enne als er niets in de aktes staat zijn die buizen niet eens meer van de buurman.Bouwer doet wat hij wil.

Franciscus
Berichten: 38616

#8 , 10 jul 2014 21:15

Waarom heeft de vorige eigenaar u niet in kennis gesteld? Is dat geen verborgen gebrek?
Wat zegt uw notaris?
U hoeft toch niet te weten dat het een riolering is.

nijsluc
Topic Starter
Berichten: 30

#9 , 11 jul 2014 10:26

vorige eigenaar is overleden

mijn eigendom is van mijn ouders maar die wisten ook niet van die buizen.
het is +- 22 lopende meter met een doorsnede van 18cm.

Franciscus
Berichten: 38616

#10 , 11 jul 2014 11:33

zie hieronder
Laatst gewijzigd door Franciscus op 11 jul 2014 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38616

#11 , 11 jul 2014 11:36

Dus wanneer die familie de grond heeft verkocht aan de eerste niet familie-eigenaar is over die riolering niets opgenomen in die akte.
Uw notaris het nodige opsporingswerk laten verrichten.
Is verborgen gebrek ...eens lezen : http://www.vandervindenvastgoed.nl/colu ... &year=2014" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0081,d.ZGU" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=56961" onclick="window.open(this.href);return false;

nijsluc
Topic Starter
Berichten: 30

#12 , 15 jul 2014 10:41

probleem opgelost ,buurman heeft akkoord ondertekend

Terug naar “Andere”