Telenet SD decoders

Johan21
Topic Starter
Berichten: 18

Telenet SD decoders

#1 , 03 apr 2014 12:26

Ik kreeg vandaag een brief in de bus van Telenet met de 'mededeling' dat zij vanaf 2 september 2014 stoppen met uitzendingen
via de SD-decoders.
Nu hebben wij een SD-digicorder op de slaapkamer en die is onze eigendom.

Ze bieden een korting van €20 op de aanschaf van een HD Digibox (€79 ipv €99)
of de huur van een HD-digicorder voor €4/maand tot het einde van het jaar.

Kan dit allemaal zomaar?

Meer van telenet zelf hier.

Ik las ook over de stopzetting van Teletenne.
Deze klanten krijgen de aankoopkosten van hun decoder integraal terug + 1 maand huur!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 apr 2014 12:43

Als het in hun algemene voorwaarden staat die je hebt ondertekend, kunnen ze dat.
Kijk eens na welke zenders je bekijkt op de slaapkamer. Je kan met uw huidige digicorder of digibox ook analoog kijken. Dan kan je volgende zenders ontvangen: één; Canvas; vtm;2be,5tv;vt4;vitaya, Ned 1 2 en 3; cnn; Kzoom; op12;Euronews, JimTV; Disney Channel; Discovery, rtbf 2; tmf;rtl; tf1; rtbf 1 en Nicolodium . En er zijn nog een paar andere zenders.
Ik heb 1 HD digicorder met TV, en op 2 slaapkamers staat telkens ook een TV maar dan met analoog beeld. Allemaal aangesloten op die éne Digicorder en zonder bijkomende kosten. (en geïnstalleerd door een technieker van Telenet)

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 03 apr 2014 12:46

Een leverancier kan niet verplicht worden om verouderde technologie ten eeuwigen dage te blijven ondersteunen. Tegemoetkomingen zijn een puur commerciële beslissing. Ofwel ga je op het voorstel in ofwel zoek je (bij een andere leverancier) naar een alternatief.

Reclame

Johan21
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 03 apr 2014 13:02

@mava105: de aankoop van deze decoders waren zonder abonnement. Geen algemene voorwaarden dus.
Ik ontvang eveneens de analoge zenders - die had ik ook voor de aankoop van de digicorder.
Bovendien kan je daarmee opnemen en programmeer je deze vanop afstand.
Over het nut van het toestel gaat het niet.

@Sirkii: ze gaan niet enkel niet meer ondersteund worden - ze gaan effenaf niet meer werken (geen uitzendingen meer)!
Als jij 2j terug een dvd-recorder kocht is het ook niet normaal dat de verkoper plots kan zeggen: vanaf volgende maand werkt ie niet meer, kom maar een nieuwe kopen/huren!

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 03 apr 2014 13:30

Kan in dit geval gekeken worden naar de garantietermijn van 2 jaar, vraag ik mij af? U hebt die decoder gekocht, dus zou die twee jaar volgens de verwachtingen moeten werken.

Uw voorbeeld is dus slecht gekozen, want na 2 jaar kunt u ook niets meer doen aan die dvd-recorder.

Johan21
Topic Starter
Berichten: 18

#6 , 03 apr 2014 14:16

Is iedereen hier advocaat van de duivel?

@LeenW: ook een dvd-recorder wordt veronderstelt langer dan 2j te werken.
En de wet op garantie heeft hier niets mee te maken lijkt me. De decoders blijven perfect functioneren,
alleen gaat Telenet er niet meer op uitzenden - hoewel ze enkel voor die dienst gemaakt en verkocht werden - door Telenet zelf!

Zal mijn vergelijking anders maken.
Mocht 'Shell' jouw een tijd terug een super-auto verkopen die op benzine rijdt - maar veel zuiniger is, sneller, beter en ook nog eens een ingebouwde fiets heeft die je huidige vervangt en je krijgt vandaag een brief dat 'Shell- de enige producent van benzine' over enkele maanden stopt met het leveren van benzine en je bij hen je nieuwe diesel dus kan komen kopen of huren?
Zou me verbazen mocht dan tevreden zijn met het antwoord: maar de garantie was toch om! :lol:
Laatst gewijzigd door Johan21 op 03 apr 2014 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 03 apr 2014 14:22

Denk dat je beter die vraag stelt op het TIK forum: http://www.tik.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan21
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 03 apr 2014 14:27

Denk dat je beter die vraag stelt op het TIK forum: http://www.tik.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel erg bedankt!
Dat forum kende ik nog niet!

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 03 apr 2014 14:36

Is iedereen hier advocaat van de duivel?

@LeenW: ook een dvd-recorder wordt veronderstelt langer dan 2j te werken.
En de wet op garantie heeft hier niets mee te maken lijkt me. De decoders blijven perfect functioneren,
alleen gaat Telenet er niet meer op uitzenden - hoewel ze enkel voor die dienst gemaakt en verkocht werden - door Telenet zelf!

Zal mijn vergelijking anders maken.
Mocht 'Shell' jouw een tijd terug een super-auto verkopen die op benzine rijdt - maar veel zuiniger is, sneller, beter en ook nog eens een ingebouwde fiets heeft die je huidige vervangt en je krijgt vandaag een brief dat 'Shell- de enige producent van benzine' over enkele maanden stopt met het leveren van benzine en je bij hen je nieuwe diesel dus kan komen kopen of huren?
Zou me verbazen mocht dan tevreden zijn met het antwoord: maar de garantie was toch om! :lol:
Het gaat hier niet om tevredenheid, maar om een juridisch correct antwoord te geven op uw vraag :)

Johan21
Topic Starter
Berichten: 18

#10 , 03 apr 2014 14:39

@LeenW: hoe was uw antwoord juridisch correct?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 03 apr 2014 14:52

@mava105: de aankoop van deze decoders waren zonder abonnement. Geen algemene voorwaarden dus.
Ik ontvang eveneens de analoge zenders - die had ik ook voor de aankoop van de digicorder.
Bovendien kan je daarmee opnemen en programmeer je deze vanop afstand.
Over het nut van het toestel gaat het niet.

@Sirkii: ze gaan niet enkel niet meer ondersteund worden - ze gaan effenaf niet meer werken (geen uitzendingen meer)!
Als jij 2j terug een dvd-recorder kocht is het ook niet normaal dat de verkoper plots kan zeggen: vanaf volgende maand werkt ie niet meer, kom maar een nieuwe kopen/huren!
Technisch werken de toestellen wel nog, alleen zendt Telenet niet meer uit in een signaal dat begrepen kan worden door de SD-digicorders/digiboxen.

Het toestel behoudt dus nog zijn eigenschappen, maar niet meer zijn nut/functie. Gezien de leeftijd van je toestel (minimaal 5 jaar), is dat bij een dergelijke technologie niet abnormaal dat uitzendingen in een verouderde kwaliteit, waarbij ondersteuning vanuit de fabrikant stilgevallen is, perfect logisch.

Juridisch heb je dus imho geen punt.

LeenW
Berichten: 12840

#12 , 03 apr 2014 15:00

@LeenW: hoe was uw antwoord juridisch correct?
Ik verwijs naar de wet op de garantie (die u gezien uw voorbeeld van de dvd recorder duidelijk niet kent). Ik stel vervolgens de vraag of deze redenering doorgetrokken mag worden naar een decoder, want het is uiteraard niet helemaal hetzelfde, in de hoop dat een van de medeforumleden hier een antwoord op kan geven. Deze 2 jaar is juridisch het enige dat u in handen hebt naar mijn mening, als uw toestel nog geen 2 jaar oud zou zijn uiteraard.

Ik begrijp dat u niet tevreden bent, maar dat is hier niet relevant.

Johan21
Topic Starter
Berichten: 18

#13 , 03 apr 2014 16:59

@JPV: de juridische kwestie is nu net dat het toestel nog functioneert - alleen Telenet beslist dat ze mijn toestel onbruikbaar willen maken.
Is er een juridisch kader waarop jij je richt? Want ik vind er maar weinig over.

@LeenW: Raar dat jij pleegt te weten wat ik wel of niet weet? Met een correcte interpretatie van mijn schrijven had je gelezen dat die 2j net wel bewust gekozen was.
Niet dat het er toe doet - want het is ook een misvatting dat wanneer de wettelijke garantie verstreken is onze rechten als consument komen te vervallen.
Bij het verstrijken van de 2 jaar wettelijke garantie is het oude systeem van de verborgen gebreken opnieuw van toepassing (art. 1641 en volgende van het Burgerlijk Wetboek).
Als het dus een kwestie van garantie geweest zou zijn was het ook na 2j nog niet afgelopen. Maar nogmaals: dat is het niet!
Mijn ontevredenheid is reden voor deze discussie, en dus meer dan relevant, zelfs essentieel!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 apr 2014 17:15

@JPV: de juridische kwestie is nu net dat het toestel nog functioneert - alleen Telenet beslist dat ze mijn toestel onbruikbaar willen maken.
Neen, Telenet maakt uw toestel niet onbruikbaar. Ze zenden er gewoon geen signaal meer voor uit. Niets belet u om een andere provider te zoeken die wel nog een signaal voor uw SD decoder kan aanbieden.

Stel dat je nog een VHS-recorder staan hebt thuis die perfect werkt, gekocht in (ik zeg maar iets) de Fnac vroeger. Ga je Fnac dan ook beschuldigen van het feit dat ze nu geen VHS-cassettes meer aanbieden, terwijl je wel nog een perfect werkende VHS-recorder, nota bene gekocht bij hen, hebt staan? En dat je daardoor niets meer van opnemen van TV en deze recorder voor jou dus nutteloos geworden is?

Jouw geval is net hetzelfde als dat van de VHS-recorder, alleen met dit verschil dat VHS-technologie er zeer lang over gedaan heeft om te verdwijnen, terwijl het SD signaal vrij snel van de kabel gehaald wordt, maar dit is een gevolg van de super-snel evoluerende entertainment-industrie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 03 apr 2014 20:36

Mijn ontevredenheid is reden voor deze discussie, en dus meer dan relevant, zelfs essentieel!
een ontevredenheid is juridisch vaak weinig relevant. Je vergeet het feit dat je bij aankoop van je product (de SD digibox/digicorder) géén dienst aangekocht hebt. De dienst wordt dus niet gegarandeerd door Telenet, maar is een onderdeel van een aparte overeenkomst. Nu de dienst stopt, dienen de contractuele voorwaarde van die dienst bekeken te worden. Daar staat géén garantie dat je die dienst ook met een SD digibox/digicorder kan bekijken. Puur contractuele wetgeving dus, die niet belemmerd wordt door een of andere wetgeving.

De vraag is dan of je andere wetgeving kan gebruiken om het doorsturen van SD-signalen af te dwingen. Je moet het product kunnen gebruiken zoals verwacht, rekening houdend met maatschappelijke evoluties. Dan moet je 2 zaken tegen elkaar afwegen:
- Je hebt het product gekocht met de logische link opdat ook dat product effectief gebruikt kan worden.
- Technologie veroudert supersnel, zelfs zonder de wil van Telenet (geen updates meer door de leverancier van het product)
- SD-signalen verder uitzenden lukt wss technisch niet via dezelfde signalen als Telenet zonder belemmeringen op te leveren voor Telenet zelf bij ontwikkelingen van nieuwe technologieën.
- Telenet biedt een omruilactie aan, die een compensatie aanbiedt voor de mogelijks "resterende" schade die je oploopt.

Een rechter zal die zaken tegen elkaar afwegen, maar het lijkt me overduidelijk dat de 3 laatste argumenten doorslaggevend zullen zijn. Waarom overduidelijk? Omdat er tientallen voorbeelden uit het verleden zijn:
- Een gigantisch succesvol product als Windows XP dat nog steeds héél succesvol is, zie: http://marketshare.hitslink.com/operati ... pcustomb=0" onclick="window.open(this.href);return false; . Support eindigt komende dinsdag, vanaf dan is het voor een groot deel van de mensen niet meer (veilig) bruikbaar.
- software die draait op windows XP geeft je recht om die te gebruiken op XP. Vervalt XP, dan heb je géén recht op een versie die wél nog bruikbaar is.
- Is er een veiligheidslek bij een softwareproduct, dan is men ook niet verantwoordelijk na een redelijke tijd om de software nog up te daten. Waar dat wel gebeurt, zijn er vaak expliciete servicebelofes. Zie bvb (weer voor windows): http://support.microsoft.com/gp/lifepolicy" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.samsung.com/us/aboutsamsung/ ... esign.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan je huidig product nog altijd gebruiken, alleen is er niemand meer die signalen doorzend. In theorie zou je dat altijd zelf kunnen organiseren. Het product werkt dus nog altijd, de support in de vorm van een dienst, daar heb je nooit een garantie op gehad, itt tot de garantie uit m'n voorbeelden.

Terug naar “Archief”