Opheffing loonbeslag na afbetaling van de schuld

1979helptw
Topic Starter
Berichten: 1

Opheffing loonbeslag na afbetaling van de schuld

#1 , 18 mar 2014 21:49

Beste,

sinds 2 jaar zit ik met een loonbeslag en ik ben begonnen met de optelsom te maken van de bedragen die ingehouden werden via men loonbeslag + de bedragen die door de gerechtsdeurwaarder ontvangen werden door vrije extra stortingen door mij aan de GDW.

Op 5 maart jl. ontving de GDW het laatste bedrag via loonbeslag en door het vragen van een nieuwe afrekening van het dossier dd 18 maart blijkt ook dat ik inmiddels zo'n 30€ teveel heb afbetaald.
Een normaal mens zou nu dus denken dat eenmaal de GDW het volledige bedrag van de openstaande schuld, incl intresten en kosten (kwijtingsrecht, inningsrecht, dossierkosten etc) ontvangen heeft, dan ook overgaat tot verdeling van de schuld. Dat bleek dus zo'n 2-tal weken geleden niet het geval.

Aangezien een familielid advokaat is, schreef deze een email aan de GDW over de wettelijkheid van de rondvraag bij andere mogelijke schuldeisers (die er niet zijn). Tot op heden daarop geen antwoord van de GDW, echter hebben zij wel een project van verdeling van schuld opgemaakt dat ter nazicht bij de GDW ligt momenteel. Echter hierin werd geen rekening gehouden met de ontvangen betaling via loonbeslag van 5 maart, en in deze "verdeling van schuld" staat dus dat er nog een tekort is van zo'n 300€.
Ik heb de administratie van de GDW hierop aangesproken en men heeft de fout ingezien. Men heeft me beloofd de nodige aanpassingen in de berekening van "verdeling van schuld" te maken en dan het dossier dossier opnieuw ter goedkeuring aan de gerechtsdeurwaarder voor te leggen.

Ik begin dit een beetje beu te worden aangezien ik elke dag ongeveer 2,5€ intrest verschuldigd ben op de het initiële bedrag van de schuldeiser.

Je zou toch stellen dat wanneer de volledige schuld, incl intresten en kosten van de GDW afbetaald is, dat de schuldeiser dan ook per direct zen centen en intrest ontvangt en dat je loonbeslag dan ook per direct wordt opgeheven.

Mijn vraag is dus nu: De GDW weet dat alles betaald is en men gaat de verdeling van schuld opnieuw berekenen en het dan ter goedkeuring voorleggen. Hoelang kan dit duren? Die herberekening? Die goedkeuring? Wanneer ontvangt de schuldeiser zen centen incl intrest en wanneer stopt het feit dat ik intrest blijf betalen op de hoofdsom? En de belangrijkste vraag, we zijn 18 maart en de loonsberekening bij mijn firma gebeurt op 28 maart. Kan ik op het einde van deze maand mijn volledige loon mogen ontvangen of gaat dit nog een beetje (dagen, weken, maanden) duren?

PS.
Naar mijn gevoel wordt een schuldenaar serieus in zen xxx genomen. Hoe kan het nu dat je intrest dient te blijven betalen op de hoofdsom van de schuldeiser, terwijl je reeds enorme bedragen hebt afbetaald via bv een loonbeslag? Het afbetaalde geld staat immers op een wachtrekening bij de GDW die hier zelf intresten op vergaart.
Doe je zelf bijkomende afbetalingen bovenop je loonbeslag in de hoop er zo sneller vanaf te zijn...dit haalt amper iets uit, want je blijft immer intresten betalen op de initiële hoofdsom. Verder is het heel leuk om te weten dat je per bijkomende afbetaling je doet, je best heel goed oplet hoeveel je persoonlijk bijkomend aan de GDW stort. Als je namelijk 5x 124,98€ zelf bijkomend stort dan betaal je aan de GDW nl zo'n 24,75€ kwijtingsrecht. Doe je een afbetaling van 625€ in 1x, dan betaal je zo'n 30€ kwijtingsrecht. Opletten geblazen dus en even opzoeken. Ik deed een bijkomende storting van 250€ en eentje van 400€ en dat heeft me meer kwijtingsrechten gekost dan dat ik gewoon een maand gewacht had en in een keer 650€ had gestort. Het scheelde me een aantal euro's aan kwijtingsrecht doordat ik 250€ + 400€ had gestort ipv 249,99€ en 400€. Je wordt als onwetende schuldenaar dus serieus in 't zak gezet.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding