garantie wasmachine

sabrina1975
Topic Starter
Berichten: 31

garantie wasmachine

#1 , 27 jun 2007 19:34

Vandaag is na lang aandringen een monteur mijn wasautomaat in garantie komen herstellen.Enfin,dat was de bedoeling.De trommel,kuip,weerstand en roulementen zijn kapot.Volgens hem allemaal veroorzaakt door een haarelastiekje :shock:
Ze weigeren te herstellen en hebben mij nog een rekekning gepresenteerd voor hun uurloon.Ik ga niet akkoord met zijn 'diagnose'.Wat kan ik eisen/doen?
De winkelketen waar ik het toestel kocht,geeft mij gelijk dat de schade onmogelijk kan veroorzaakt woreden door dat elastiekje.Maar nu is het afwachten of de fabrikant over de brug wil komen.Intussen zit ik al ruim een week zonder wasmachine :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sabrina1975
Topic Starter
Berichten: 31

#2 , 29 jun 2007 17:44

De fabrikant ging mij dus ten laatste vandaag opbellen of ik al dan niet een ander toestel krijg.Helaas,ze hebben terug geen woord gehouden :evil: Het voelt alsof ze mij willen pesten en bezighouden tot ik er de brui aan geef en zelf een nieuw bekostig :evil: De persoon van de winkelketen die de zaak behartigt is met verlof en meer dan mijn adres en telefoon noteren doen ze niet..
Ik he stilaan geen kleren meer inde kast.Een wasserette ok?,maar wie gaat dat betalen?We zijn met 6..

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 30 jun 2007 10:35

Zie Budget & Recht nr. 193 blz. 11

Reclame

sabrina1975
Topic Starter
Berichten: 31

#4 , 01 jul 2007 08:42

Als ik dat zo lees,heb ik geen poot om op te staan.Hoe moet ik in godsnaam bewijzen dat het gebrek al bestond van bij de aankoop?En opboksen tegen een winkelketen???
Zucht.Maandag dan maar om een nieuwe :(

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 01 jul 2007 12:42

?Art.1649septies.? 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.? 2. In de garantie :...moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essenti?le gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant...?(Burgerlijk Wetboek)

Onderzoek dus vooraf zorgvuldig de inhoud van uw garantie.Volgt daaruit dat die herstelling krachtens garantie verschuldigd is,dan dient ze zonodig afgedwongen,zelfs gerechtelijk.

Maan degene die de garantie aanbood aangetekend aan de herstelling onder garantie uit te voeren binnen een door u daarin bepaalde redelijke tijd.U kan daarin aanbieden de herstelkosten VOOR TE SCHIETEN tijdens de verdere behandeling van het gerezen geschil.Deel hem daarin mee dat u bij niet tijdig herstellen de herstelling door een derde laat uitvoeren met aanhouding van de kosten.Dit herstellen bemoeilijkt wel het vaststellen van de aard en de omvang van het defect.

?Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).

De procedure ?minnelijke schikking? is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de rechtbank van koophandel bij niet tijdig herstellen door degene die de garantie aanbood.

Komt geen minnelijke schikking tot stand dan is desgewenst dagvaarding vereist voor dezelfde rechtbank.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

sabrina1975
Topic Starter
Berichten: 31

#6 , 02 jul 2007 10:42

:shock: :shock: Is het dat wel allemaal waard?Naar de rechtbank voor een wasmachine van 500??
Bovendien is ze onherstelbaar want de kuip lekt,en die is niet te vervangen.Ze kunnen dus enkel een ander toestel geven..

sabrina1975
Topic Starter
Berichten: 31

#7 , 12 jul 2007 13:49

VAndaag telefoon gekregen dat ze het oude toestel gaan ruilen voor een nieuw...
Spijtig genoeg heb ik nu al een ander :roll:

Terug naar “Gebrekkige Producten”